Ik heb het stuk even doorgelezen en vraag me af waarom je het in verband brengt met veganisme door als threadtitel het tendentieuze
Veganisme - gezondheidsrisico te nemen?
Het artikel gaat immers over linolzuur en niet over veganisme. Sterker nog, het woord veganisme komt nergens terug. 1 Keer wordt er iets over vegetarisch levende groepen in India aangehaald en dan gaat het niet eens over vlees oid, maar over boter/margarine.
De kern van je verhaal is dat de ratio omega3 en omega6 in het Westers dieet niet goed is. Het zou teveel omega6 (linolzuur) bevatten en te weinig omega3 (alfalinoleenzuur) en die ratio moet eigenlijk 1 op 1 zijn. Voor de mensen die de omeag3vetzurendraad lezen, is dat niets nieuws. Velen zijn daardoor al gestart met het innemen van lijnzaadolie, wat veel omega3 bevat.
Ook zie ik soortgelijke adviezen (meer omega3) terugkomen bij het Voedingscentrum en bij de ook door jou aangehaalde Walter Willet.
Onderzoek naar welke produkten goed of slecht voor je zijn is moeilijk doordat er veel factoren bij komen kijken, bijvoorbeeld roken, alcoholgebruik, sporten.
Bovendien zit er aan al het goeds vaak ook een nadeel, zeker als voedingsmiddelen in grote hoeveelheden worden gebruikt. Met mate is dan ook een goed advies.
Dit is van Walter Willett:
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/fats.html