Vegatopia Forum

plastic lepeltje

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vrolijkekok

plastic lepeltje
« Gepost op: 29 maart 2006, 17:54:45 »
Hallo,

ik heb eens gehoord dat je spinanzie niet mag omroeren met een ijzeren lepel en dat je kiwi's met een plastic lepeltje moet eten..

Wie weet of dat zo is en waar ik dit kan nalezen????

vrolijkekok

desperate
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2006, 18:33:14 »
 ??? Ik zie dat 13 mensen mijn vraag hebben gelezen, maar niemand reageerd.
Weet dan echt niemand hoe dat zit????
 :-\ :-\ :-\

Re:plastic lepeltje
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2006, 18:39:45 »

Ik zou zeggen: roer de spinazie dan rustig met een houten lepel, en eet je kiwi's met een plastic lepeltje.
(Hoewel ik zelf nooit kiwi met een lepel heb gegeten.)

Maar ik zal je vraag wel niet goed begrepen hebben, gezien de urgentie.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Aiko

Re:desperate
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2006, 18:51:55 »
Geduld. Schone zaak. Enzo. Welke vraag?

Aiko

Re:desperate
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2006, 18:54:07 »
Ah, zie'k al. Dat van spinazie met metaal heb ik ook wel eens gehoord. Ik vermoed dat het komt dat spinazie een bepaalde aanslag veroorzaakt op het metaal. Niet specifiek dat de spinazie vergiftigd raakt. Wat ook zou kunnen uiteraard.

freesoul

Re:plastic lepeltje
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2006, 20:08:43 »
Zuring mag niet klaargemaakt worden in ijzeren, aluminium of koperen pannen. De zouten die vrijkomen door de inwerking van het zuringsap op de metalen kunnen immers toxisch zijn.

Ik vermoed dat bovenstaande informatie echt wel enkel en alleen van toepassing is op zuring. Over Spinazie heb ik alleszins nog nooit iets gelijkaardigs gelezen.

Kheb ook al vaak spinazie geroerd met een ijzeren lepel en kiwi gegeten met niet-plastieken lepel. And I'm still okay...
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2006, 20:09:26 door freesoul »

langnek

Re:desperate
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2006, 21:51:23 »
Ik ben geen chemicus, maar met ijzer in je spinazie, werden nitraten, nitrieten ofzo en die waren niet gezond, hebben ze me eens getracht te leren, dacht ik  :scaredblue:
Kiwi's heb ik altijd met een ijzeren lepel gegeten en je ziet wat een onzin ik uitkraam? :ylsuper:

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:desperate
« Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2006, 21:59:01 »
Ik ben geen chemicus, maar met ijzer in je spinazie, werden nitraten, nitrieten ofzo en die waren niet gezond, hebben ze me eens getracht te leren, dacht ik  :scaredblue:
Kiwi's heb ik altijd met een ijzeren lepel gegeten en je ziet wat een onzin ik uitkraam? :ylsuper:

maar dan mag een ijzeren pan ook niet?

kiwi met zilveren lepel was wel vies geloof ik
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Migrator

Re:desperate
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2006, 22:54:18 »
Spinazie is toch helemaal niet zo'n jofele groente? Vind het altijd zo'n vage substantie in je mond.  :P

Harry

Re:desperate
« Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2006, 22:58:48 »
Spinazie is toch helemaal niet zo'n jofele groente? Vind het altijd zo'n vage substantie in je mond.  :P
Als salade is het wel lekker.

Migrator

Re:desperate
« Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2006, 23:00:30 »
Gewoon rauw met van alles er door bedoel je?

Harry

Re:desperate
« Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2006, 23:07:45 »
Gewoon rauw met van alles er door bedoel je?
Ja rauw, aangemaakt met bijvoorbeeld olijfolie en balsamico. En van alles er door naar keuze.

Migrator

Re:desperate
« Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2006, 23:12:58 »
Misschien beter, klinkt goed. Maar eens proberen.  :vork:

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:desperate
« Reactie #13 Gepost op: 31 maart 2006, 09:55:29 »
Ik ben geen chemicus, maar met ijzer in je spinazie, werden nitraten, nitrieten ofzo en die waren niet gezond, hebben ze me eens getracht te leren, dacht ik  :scaredblue:
Kiwi's heb ik altijd met een ijzeren lepel gegeten en je ziet wat een onzin ik uitkraam? :ylsuper:

Dit is geen raar antwoord hoor, als je spinazie 2 x opwarmt dan wordt de nitraat die van nature aanwezig is in spinazie omgezet in nitriet wat kankerverwekkend is.

Migrator: spinazie is een hele gezonde ijzerrijke groentesoort maar bovenstaand (en waarschijnlijk ook het doorroeren met een ijzeren lepel, wat ik wel altijd gedaan heb) is enkel niet goed.  Verder moet je het ook niet vaker dan 2 x per week eten om dit soort redenen heb ik me laten vertellen maar met mate.

Re:desperate
« Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2006, 10:10:17 »
Migrator: spinazie is een hele gezonde ijzerrijke groentesoort

Ik dacht dat dat een fabeltje was. (Waar is Harry als je hem nodig hebt?)
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2006, 10:10:47 door geb@ñned »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

langnek

Re:desperate
« Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2006, 21:12:29 »
Ik ben geen chemicus, maar met ijzer in je spinazie, werden nitraten, nitrieten ofzo en die waren niet gezond, hebben ze me eens getracht te leren, dacht ik  :scaredblue:
Kiwi's heb ik altijd met een ijzeren lepel gegeten en je ziet wat een onzin ik uitkraam? :ylsuper:

Dit is geen raar antwoord hoor, als je spinazie 2 x opwarmt dan wordt de nitraat die van nature aanwezig is in spinazie omgezet in nitriet wat kankerverwekkend is.

Migrator: spinazie is een hele gezonde ijzerrijke groentesoort maar bovenstaand (en waarschijnlijk ook het doorroeren met een ijzeren lepel, wat ik wel altijd gedaan heb) is enkel niet goed.  Verder moet je het ook niet vaker dan 2 x per week eten om dit soort redenen heb ik me laten vertellen maar met mate.
Zat ik toch in de buurt, de beruchte klepel horen luiden :hypocrite:
Maar hoe zit dit nu met een ijzeren pan? :confused:
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2006, 21:13:03 door langnek »

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:desperate
« Reactie #16 Gepost op: 31 maart 2006, 21:13:32 »
Migrator: spinazie is een hele gezonde ijzerrijke groentesoort

Ik dacht dat dat een fabeltje was. (Waar is Harry als je hem nodig hebt?)

Nee dit is zeker geen fabelje. Popeye heeft het maar goed bekeken.  ;)
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2006, 21:15:19 door Ona »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:plastic lepeltje
« Reactie #17 Gepost op: 31 maart 2006, 21:19:28 »
Spinazie bevat ijzer, maar zeker niet superveel. Popeye is het slachtoffer geworden van een kommaatje verkeerd.

Courgette, doperwten, postelein, raapstelen, snijbiet, geconcentreerde tomatenpuree en veldsla bevatten allemaal veel meer ijzer.

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:plastic lepeltje
« Reactie #18 Gepost op: 01 april 2006, 11:49:14 »
bovendien in spinazie zo vriendelijk een stofje mee te leveren dat we niet gemakelijk afbreken maar wel de ijzer vasthoudt.
Dat van de tweede keer opwarmen en vorming van nitriet schijnt mee te vallen als je het koel genoeg(in de koelkast bewaart)
Zo.

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:plastic lepeltje
« Reactie #19 Gepost op: 01 april 2006, 18:15:37 »
Popeye is het slachtoffer geworden van een kommaatje verkeerd.

Dus doordat ze ooit een komma verkeerd hadden gezet moest Popeye al die spinazie eten om sterk te worden of is het zo dat ze door Popeye de komma verkeerd hebben gezet?