Vandaag de pizzastenen die we elkaar met Kerst hebben gegeven, uitgeprobeerd. En wat een verschil! De bodem wordt krokanter en luchtiger en ook in het midden waren de pizza's mooi stevig (gewoon uit de oven wilde het daar wel eens wat 'flexibeler' zijn, vanwege de warmteverdeling). Mijn pizza had zelfs enkele luchtblaasjes.
Toch moet ik nog wat verder experimenteren, want de bodem was toch een beetje droog, vooral die van Kristof. Ik denk erover de volgende parameters te variëren (ten opzichte van het 'ovenpizzadeeg')
- meer olijfolie door het deeg
- het gist iets langer laten wellen in warm water, voor het met het meel te vemengen
- het deeg na het uitrollen bestrijken met olijfolie, als een soort 'anti-uitdrogingslaag'
- het deeg langer laten rusten (een uur ipv een half uur)
- de (twee) pizzastenen langer voorverwarmen (drie kwartier is voor twee stenen aan de korte kant, denk ik)
Iemand ervaring met pizzastenen en tips/feedback?
De pizzastenen blijven trouwens ontzettend lang nog heet/warm in de oven (je moet ze in de oven langzaam laten afkoelen, om breken te voorkomen). Zojuist nog gevoeld en ze zijn nog steeds behaaglijk warm).
Dat wordt de komende tijd vaker experimenteren. Het ultieme doel uiteraard is een krokante, luchtige bodem.