Vegatopia Forum

Pizzasteen

Offline Laurie

• 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Pizzasteen
« Gepost op: 23 maart 2006, 18:52:51 »
Omdat ik erg graag pizza bak, zit ik er over te denken om een pizzasteen te kopen. Het schijnt dat de bodem daar beter op bakt en krokanter wordt. Heeft iemand er ervaring mee; is het wat?
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2009, 09:54:20 door Sander »

Offline Mariek

• 3.972
Re:pizzasteen
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2006, 19:37:28 »
Op de zaterdag schrijft iemand een column over koken en eten in Trouw. Hij had geexperimenteerd met stenen in de oven. Een stoeptegel met alu-folie was niks, hij had uiteindelijk een steen besteld bij een steenhouwer oid, maar ik weet niet meer wel soort... Hij was er wel heel erg tevreden over, pizza werd er beter op, maar hij bakte ook brood op de steen, geloof ik.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2006, 21:50:55 »
Jamie Oliver zei geloof ik dat je gewoon een steen uit de achtertuin moet pakken maar dat zal wel onzin zijn.
Een pizzasteen lijkt me geen verkeerde aanschaf, mijn bodem is idd nog niet perfect zonder steen (maar ik weet niet hoe het met steen is).
,,,,فلافل

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2006, 22:36:24 »
wij hebben een bakplaat van een soort brosse klei, vlak. levert inderdaad lekkerdere pizza's op!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2006, 08:26:41 »
Ik heb gisteren in een kookwinkel gevraagd maar ze hadden er geen.  :(

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2006, 10:59:44 »
Ik heb het artikeltje gevonden. Ik zal het je even PB'en.

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2006, 11:03:10 »
Samenvatting van het artikeltje: Jeroen Thijssen (columnist van Trouw) gebruikt travertijn. In een ander artikel meldde hij hoe tevreden hij er over was, ook bij het bakken van brood.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2006, 11:32:08 »
Ik heb ontdekt dat voor mijn fornuis van hetzelfde merk een pizzasteen te bestellen is, dus dat moet ik es uitzoeken.
Maar die kun je natuurlijk ook in een ander type oven doen (toch?) dus Laurie: misschien moet je niet naar een kookwinkel maar naar een keukenwinkel (o.a. Boretti's en Siemens fornuizen hebben los te bestellen pizzastenen, dus wellicht kun je bij een dealer in die merken terecht).
,,,,فلافل

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2006, 17:12:05 »
Ik heb het artikeltje gevonden. Ik zal het je even PB'en.
Dank je!  :D Leuk stukje ook!

@ Selly: ik heb het gevraagd in een winkel waar ze ook fornuizen verkochten, maar ik denk maar 1 merk of zo. Ik heb ook zo'n vermoeden dat het bij een oven inrichting hoort, bedankt voor de tip!  Ik vond eerder met google vooral treffers voor Boretti, maar ik heb een Siemens oven dus ik ga zo even kijken.  :)

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2006, 17:25:28 »
Samenvatting van het artikeltje: Jeroen Thijssen (columnist van Trouw) gebruikt travertijn. In een ander artikel meldde hij hoe tevreden hij er over was, ook bij het bakken van brood.
Travertin (zo ken ik het) is gewoon een natuursteen soort en kun je bij elke natuursteenhandel of steenhouwer krijgen denk ik. Ik ga er ook eens naar op zoek, wij zijn fervent pizzabakkers! Leg je zo'n steen dan gewoon op de bodem van je oven??

Online Eelco

• Admin
  • 20.674
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #10 Gepost op: 07 januari 2009, 00:51:48 »
Vandaag de pizzastenen die we elkaar met Kerst hebben gegeven, uitgeprobeerd. En wat een verschil! De bodem wordt krokanter en luchtiger en ook in het midden waren de pizza's mooi stevig (gewoon uit de oven wilde het daar wel eens wat 'flexibeler' zijn, vanwege de warmteverdeling). Mijn pizza had zelfs enkele luchtblaasjes.

Toch moet ik nog wat verder experimenteren, want de bodem was toch een beetje droog, vooral die van Kristof. Ik denk erover de volgende parameters te variëren (ten opzichte van het 'ovenpizzadeeg')
- meer olijfolie door het deeg
- het gist iets langer laten wellen in warm water, voor het met het meel te vemengen
- het deeg na het uitrollen bestrijken met olijfolie, als een soort 'anti-uitdrogingslaag'
- het deeg langer laten rusten (een uur ipv een half uur)
- de (twee) pizzastenen langer voorverwarmen (drie kwartier is voor twee stenen aan de korte kant, denk ik)

Iemand ervaring met pizzastenen en tips/feedback?

De pizzastenen blijven trouwens ontzettend lang nog heet/warm in de oven (je moet ze in de oven langzaam laten afkoelen, om breken te voorkomen). Zojuist nog gevoeld en ze zijn nog steeds behaaglijk warm).

Dat wordt de komende tijd vaker experimenteren. Het ultieme doel uiteraard is een krokante, luchtige bodem.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #11 Gepost op: 07 januari 2009, 06:58:20 »
Wij halen de steen bruut met pizza erop uit de oven, en de steen is nog heel.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Eva

« Reactie #12 Gepost op: 08 januari 2009, 19:36:01 »
De pizzastenen blijven trouwens ontzettend lang nog heet/warm in de oven (je moet ze in de oven langzaam laten afkoelen, om breken te voorkomen). Zojuist nog gevoeld en ze zijn nog steeds behaaglijk warm).

Hmmm... een pizzasteen onder je voeten, bij wijze van plaatselijke vloerverwarming, of om je bed voor te verwarmen...

Ik heb 't zo koud :(

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #13 Gepost op: 08 januari 2009, 19:55:31 »
Vandaag de pizzastenen die we elkaar met Kerst hebben gegeven, uitgeprobeerd.
:
:
:
Iemand ervaring met pizzastenen en tips/feedback?
:( Ik heb nog steeds geen pizzasteen; moet ik toch maar weer eens naar op zoek. We hebben in Delft nog geen pizza gegeten (wel diepvriespizza maar dat is geen echte pizza  ::)) omdat ik bang ben dat 't niks wordt met deze oven. We moeten elkaar nog leren kennen zeg maar, en hij ruikt nog steeds een beetje raar als 'ie aan gaat (hij is nieuw, dat schijnt dan 'normaal' te zijn).

Offline Gabs

• 796
Re:Pizzasteen
« Reactie #14 Gepost op: 08 januari 2009, 22:53:39 »
hmmm, ik had een pizzaplaat (beetje gipsachtig ziet het eruit) bij mijn oven zitten... zal wel een pizzasteen zijn dan... nooit gebruikt...

Online Eelco

• Admin
  • 20.674
    • Mijn Homepage
« Reactie #15 Gepost op: 09 januari 2009, 00:23:09 »
Ik neem aan dat het keramiek (terracotta) of aardewerk is?

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2009, 19:32:35 »
Ik heb er vandaag ook 1 gekocht bij de groothandel. Nu ligt ie lekker te verwarmen in de oven en dan komt het punt: hoe leg je die slappe, belegde ongebakken pizza op die steen? Of moet ik nu ook zo'n italiaanse peddel in de keuken hebben om 'm er op te schuiven?

Esther

« Reactie #17 Gepost op: 11 januari 2009, 19:57:19 »
Ik heb er vandaag ook 1 gekocht bij de groothandel. Nu ligt ie lekker te verwarmen in de oven en dan komt het punt: hoe leg je die slappe, belegde ongebakken pizza op die steen? Of moet ik nu ook zo'n italiaanse peddel in de keuken hebben om 'm er op te schuiven?

Uh. Ik denk niet dat je wat aan mij hebt, maar ik geef het een kans aangezien je zo -als het dus doorgaat- gaat eten :)
Heb je geen groot plat bord oid? Waar je de ongebakken pizza oplegt en dan zo op die steen schuift oid?
(Of de bodem van een taartvorm enz..?)
EDIT: Bestrooi het bord dan met wat meel zodat het niet blijft plakken.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2009, 20:00:04 door Esther »

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #18 Gepost op: 11 januari 2009, 20:02:02 »
Taartbodem ofzo heb ik wel aangedacht, maar die is te klein. We proberen het nu maar met een houten plank.

Online Eelco

• Admin
  • 20.674
    • Mijn Homepage
« Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2009, 01:02:03 »
Of moet ik nu ook zo'n italiaanse peddel in de keuken hebben om 'm er op te schuiven?
Die hebben wij er in ieder geval wel bij genomen. Flink bestuiven met bloem, pizzabodem er op, beleggen en hoppekee, je schuif de pizza zo in de oven. Althans, in theorie. Het schijnt dat je de juiste 'Schwung' moet hebben, zodat het hele zootje in één keer op de pizzasteen belandt (je trekt de peddel in één keer onder de pizza vandaan). Volgens de handleiding vergt dat enige oefening. Laat ik het er op houden dat onze oven aardig bekleed was met kaas (eerlijk is eerlijk, afgezien daarvan was de pizza nog behoorlijk intact).

Voor de beginners werd bakpapier aanbevolen, maar het bakpapier mag absoluut niet op de pizzasteen komen. De volgende keer wordt het dus: een stuk bakpapier op de 'peddel', die ook nog eens bestrooien met bloem en dan voorzichtig de pizza op de steen schuiven. Na een tijdje krijg je (krijgen we) het trucje zo onder de knie dat je (we) de pizza professioneel op de pizzasteen kunnen schuiven.

En hoe is het bij jou gelukt, Monique?