Vegatopia Forum

Rode ui

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Rode ui
« Gepost op: 17 maart 2006, 21:44:16 »
Ik vind rode ui erg mooi. In een restaurantje at ik vorige week een halve rode ui uit de oven met een krokant korstje eronder. Maar hoe dat zo zacht en zoet gemaakt is weet ik niet.

Wie heeft er recepten of ideeën voor een rode ui uit de oven?

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:Rode ui
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2006, 21:48:59 »
Ik maak vaak een soort chutney van rode ui.
Ui met knoflook,zwarte peper, vinegar en/of rode wijn en wat bouillonpoeder in olijfolie op laag vuur laten stoven.
De ui wordt dan lekker zoetig.

ik denk dat het ook werkt als je dit in de oven bereidt.
Stiekem toch een banaan!

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rode ui
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2006, 21:51:56 »
Ik vind rode ui erg mooi. In een restaurantje at ik vorige week een halve rode ui uit de oven met een krokant korstje eronder. Maar hoe dat zo zacht en zoet gemaakt is weet ik niet.

Wie heeft er recepten of ideeën voor een rode ui uit de oven?
Misschien hebben ze er wat porterigs mee gedaan? Of iets balsamicoïsch?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Rode ui
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2006, 21:58:58 »
Ze noemde het een tarte tatin in ieder geval.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Rode ui
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2006, 22:16:34 »
Een tarte tatin is een omgekeerd gebakken taart met deegbodem die speciaal wordt bereid zodat niet al het vocht van de inhoud in de taart komt en na bereiding direct wordt opgediend.
Maar zoals jij het zegt klinkt het niet als taart (of was er wel sprake van deeg), maar als een ui gepoft in de oven, maar dan krijgt ie geen krokant korstje, dus na het poffen in de oven zouden ze hem wellicht ingesmeerd met iets kunnen hebben en 10 minuten onder de grill hebben gezet?
,,,,فلافل

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Rode ui
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2006, 22:56:38 »
Het waren echt wel tartes tatin van rode ui. Ik denk gewoon gecaramelliseerde (idd zachtjes smoren in olijfolie en pietsje rietsuiker, snufje kruidnagel, laurier en zwarte peper, afblussen met balsamico) hele middelgrote rode uien, die een rond plakje bladerdeeg op hun bol kregen waarmee ze even in de oven stonden om het knapperig te laten worden. Omgekeerd geserveerd.
Ze waren erg lekker, maar de rest van de vegetarische proeverij ook.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Rode ui
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2006, 23:14:36 »
Ik snap er niks van, want als je een bol met deeg omkeert valt ie toch om  ??? maar je zal er vast bij geweest moeten zijn  :) En tarte tatin maak je natuurlijk niet met bladerdeeg  :)
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2006, 23:14:52 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Rode ui
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2006, 23:42:04 »
Als je de zowel de basis als de top van een ui afsnijd, heb je toch 2 platte kanten? Op 1 van die kanten kan een ui staan te stoven en op de ander krijgt 'ie zijn hoedje. Of misschien wel een hele lap op meer uien. Na het omkeren kun je er een ronde steker overheen zetten om ze te scheiden. Zoiets. En bladerdeeg, tja, zo smaakte het wel. Maar misschien was het wel deeg van een ander recept. Van welk deeg is tarte tatin oorspronkelijk?

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Rode ui
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2006, 10:48:01 »
Als je de zowel de basis als de top van een ui afsnijd, heb je toch 2 platte kanten? Op 1 van die kanten kan een ui staan te stoven en op de ander krijgt 'ie zijn hoedje.


Aha!

Citaat
Van welk deeg is tarte tatin oorspronkelijk?

Volgens Johannes van Dam en de Larousse van korstdeeg (pate brisee).
,,,,فلافل

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Rode ui
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2006, 14:49:08 »
Is dat niet hetzelfde?
Hier word ik ook niet echt wijzer van. Zie 'Bakken van korstdeeg'  en even verderop ' Korstdeeg (bladerdeeg)' .

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Rode ui
« Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2006, 22:13:21 »
Korstdeeg is geen bladerdeeg, maar meer een stevig deeg zoals bij appeltaart. Eventueel kan ik een korstdeegrecept overtikken.
,,,,فلافل