Vegatopia Forum

Logo's als antwoord op alle problemen

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Logo's als antwoord op alle problemen
« Gepost op: 23 mei 2006, 07:29:11 »
Consumenten warm laten lopen voor gezond en biologisch eten is nog geen makkelijke opgave. Wat moeten we daar aan doen vragen producenten, belangenorganisaties en politici zich af. Het antwoord: logo's! Maar daar wordt niet iedereen blij van.

Unilever, Campina en Friesland Foods introduceren vandaag een gezondheidslogo voor voedingsmiddelen, het ‘ik kies bewust’-logo dat aangeeft dat er in het product niet te veel ongezonde ingrediënten zitten zoals verzadigde vetten, suiker en zout. Een commissie van voedingsdeskundigen beoordeelt of een product in aanmerking komt voor het logo en de eerste goedgekeurde producten verschijnen binnenkort op de markt.

Niet alle voedingsproducenten wensen echter te voldoen aan de opgestelde criteria en doen dus nu niet mee aan 'Ik kiest bewust'. De Consumentenbond en het Voedingscentrum zijn wel blij met het nieuwe logo, al vinden sommigen de gehanteerde criteria te ruim.

In Europa wordt ondertussen ook gewerkt aan een logo, maar dan voor biologische producten. Die moeten voor consumenten in alle landen direct herkenbaar zijn, zo vinden de minsters van landbouw van de verschillende EU-landen. Het logo is al ontwikkeld: het worden twee naar elkaar buigende graanhalmen. Helaas kan men het nog niet eens worden over wat nou biologisch genoemd mag worden. Tot nu toe heet een product biologisch als 95% van de ingrediënten van biologische herkomst is. Sommige lidstaten willen dat percentage echter verlagen zodat meer producten als biologisch verkocht kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2006, 07:52:15 door J@n »

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Europa wil bio-logo
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2006, 07:35:30 »
volgens mij wordt het binnenkort een woud van keurmerken op de verpakkingen....
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Harry

Re:Logo's als antwoord op alle problemen
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2006, 08:28:29 »
Als je mensen in Nederland wil laten warm lopen voor biologische producten dan moet je het prijsverschil tussen gangbaar en biologisch kleiner maken. Daartoe schaf je het best de subsidie op gangbare landbouwproducten af. Op het moment loopt er een proef in acht Nederlandse gemeenten, waaronder het bruisende Houten, waarin een aantal basisproducten zoals brood, melk, etc. in prijs verlaagd zijn. Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2006, 10:23:28 »
Nog een keurmerk, maar wel een handige: 100% vegetarisch op Lowlands.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2006, 11:28:23 »
Nog een keurmerk, maar wel een handige: 100% vegetarisch op Lowlands.

Zou die ook bij de 'vegetarische nasi' komen te staan?
Die heb ik vorig jaar nog gegeten; zat kip in.
Ik wil vega bananenschuimpjes.