Vegatopia Forum

Kaas

Thijs

Kaas
« Gepost op: 11 maart 2006, 14:00:50 »
Dag mensen,

Storen jullie je ook aan recepten waarin gesuggereerd wordt dat kaas in het algemeen vegetarisch is? Ik zie dit best vaak.

Neem nou de laatste Allerhande van de AH (nr3-2006), hierin worden 2 gerechten met geitenkaas als vegetarisch aangeprezen. Vervolgens wordt de keuze gegeven uit 5 verschillende geitenkazen die ze bij de AH in het schap hebben. Waarschijnlijk geen van allen vegetarisch. Ik vind het niet erg als een vegetariër er voor kiest om niet-vegetarische kaas te eten, dat is zijn/haar eigen keuze. Maar het is wel erg triest als een (beginnend) vegetariër niet-vegetarische kaas eet terwijl hij zich daar niet van bewust is.

In het algemeen zou eigenlijk bij gerechten met kaas die als vegetarisch aangeduid worden in het recept vermeld moeten worden dat dus niet zomaar alle kaas vegetarisch is. In gevallen waarbij ook daadwerkelijk een specifiek product vermeld wordt zoals in de Allerhande zou het gewoon echt vegetarisch moeten zijn.

Heeft iemand zich hier al ooit druk om gemaakt  ???

Misschien klinkt het als onbegonnen werk maar ik denk dat ik maar eens ga beginnen met een mailtje te sturen naar de AH.

Dee

Re:vegetarische recepten met niet-vegetarische kaas
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2006, 14:13:44 »
Vele vegetariers houden er geen rekening mee. Ik begrijp best dat ook de AH dat niet doet. Trouwens, als ze dat erbij zouden vermelden denk ik dat dat alleen maar negatieve reclame is: zo van "zie nu hoe verschrikkelijk fussy* de vegetariers wel zijn". Maar het is je goed recht om naar de AH te mailen en lekker te klagen, misschien sturen ze je nog wel een pak vegetarische kaas.

* Mijn oprechte excuses, ik kan even niet op het Nederlandse woord komen.

Aiko

« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2006, 14:16:06 »
Is het dan niet 'fuzzy'?

[Warrig] [Verwarrend] [Ingewikkeld]

Dee

« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2006, 14:19:25 »
Nee, niet fuzzy  :laugh:

fuss·y (fŭs'ē)
adj., -i·er, -i·est.
Easily upset; given to bouts of ill temper: a fussy baby.
Paying great or excessive attention to personal tastes and appearance; fastidious: He was always fussy about clothes.
Calling for or requiring great attention to sometimes trivial details: a fussy actuarial problem.
Full of superfluous details: “It can indeed be fussy, filling with ornament what should be empty space” (H.D.F. Kitto).

Aiko

« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2006, 14:20:56 »
Oh, er is uiteraard ook kaas gestremt met iets plantaardigs in plaats van (delen van een) lebmaag van een gedood rundbeest. Dan resteert slechts de zuivel. En zuivel is strikt genomen vegetarisch (maar indirect natuurlijk ook niet, zeker niet bij groot industrieel vervaardigde melk).

Dee

« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2006, 14:22:56 »
Ja ja, maar dat neemt niet weg dat vele vegetariers er niet over vallen.

Aiko

« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2006, 14:25:30 »
Vegetariërs zijn dan ook zeurpieten, per definitie.

Dee

« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2006, 14:29:26 »
Fussy dus  ;D

Offline Gabs

• 796
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2006, 18:44:24 »
ik moet eerlijk bekennen dat ik gewoon alle kaas eet en dus ook niet-vegetarische. ik wil er wel nog een beetje een normaal leven op na houden,  waarin ook in een restaurant gewoon iets kan bestellen. ik ga er namelijk niet van uit dat ze in restaurants vegetarische kaas gebruiken... (ja sorry, het is gemakszucht)

Offline blingda

• 149
Meloen-kaassalade met frambozendressing
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2008, 19:24:55 »
Een verassende maar heerlijke combinatie.
Hier mijn ingeving (die ik overigens ook uitgetest heb)

Ingredienten voor 2 pers
1 pakje petit chevre geitenkaasjes of een andere
stevige kaas, zoals een zachte brie of misschien wel feta, hutenkase? Wat je lekker vindt/lijkt

1 halve meloen in klein blokjes gesneden

1 zakje gemengde italiaanse sla

half bakje croutons
optioneel: pijnboompitjes

flinke scheut frambozendressing: heb ik gekocht van Calve (provencaalse), maar kun je ook makkelijk zelf maken met een handje frambozen, rode wijnazijn, wat olijfolie en een likje mosterd

Alle ingredienten husselen en smullen maar!

Vegagirll

Re:Meloen-kaassalade met frambozendressing
« Reactie #10 Gepost op: 10 juli 2008, 20:57:30 »
Een verassende maar heerlijke combinatie.
Hier mijn ingeving (die ik overigens ook uitgetest heb)

Ingredienten voor 2 pers
1 pakje petit chevre geitenkaasjes of een andere
stevige kaas, zoals een zachte brie of misschien wel feta, hutenkase? Wat je lekker vindt/lijkt

1 halve meloen in klein blokjes gesneden

1 zakje gemengde italiaanse sla

half bakje croutons
optioneel: pijnboompitjes

flinke scheut frambozendressing: heb ik gekocht van Calve (provencaalse), maar kun je ook makkelijk zelf maken met een handje frambozen, rode wijnazijn, wat olijfolie en een likje mosterd

Alle ingredienten husselen en smullen maar!

hey ik weet niet of je het weet maar in kaas zit stremsel; dat is maagsap uit de lebmaag van een kalf ;) , daar is een kalf voor gedood ...          
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2008, 20:58:08 door Vegagirll »

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #11 Gepost op: 10 juli 2008, 23:31:30 »
De meeste vegetariers eten kaas. Soms vegetarisch gestremd, soms niet. Ik geloof dat iedereen weet hoe het zit, dus echt zin om mensen hierop te wijzen in een forum dat 'koken' heet, heeft het denk ik niet.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.667
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #12 Gepost op: 11 juli 2008, 01:26:17 »
De meeste vegetariers eten kaas. Soms vegetarisch gestremd, soms niet. Ik geloof dat iedereen weet hoe het zit, dus echt zin om mensen hierop te wijzen in een forum dat 'koken' heet, heeft het denk ik niet.
Nee, het is meer iets voor 'Vegetarische producten'. Sterker nog, daar is een draad over al dan vegetarische kaas (uiteraard).

Welkom Vegagirll. Leuk dat je je hebt geregistreerd en een bericht hebt geplaatst. Als je van plan bent vaker te posten, stel je dan even voor. En kijk ook even rond, waarover we in het verleden al uitgebreid hebben gediscussieerd.

Blingda: klinkt als een bijzonder lekkere salade. Kaas gaat inderdaad goed samen met frambozendressing. Ik zou de mosterd in dit geval weglaten, dat is toch weer een heel andere smaakrichting. Of misschien moet ik het eerst zelf eens uittesten voor ik wat roep  ;).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2008, 22:15:22 »
Wat ook een heerlijke combi van kaas en fruit is:
watermeloen met feta, olijven en koriander. Oh, hemels!
Brie met peer en walnoot vind ik ook zálig.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Eelco

• Admin
  • 20.667
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #14 Gepost op: 17 juli 2008, 22:45:02 »
Daar breng je me op ideeën  :D.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2008, 11:47:17 »

Ik at laatst ergens een broodje met zachte geitenkaas, peer en appelstroopdressing. Zo lekker!!
Ik at het bij café Langendijk (bij de molen in Amsterdam Oost)

En een salade met blauwe kaas en aardbeien en balsamicodressing is ook erg goed.

Offline blingda

• 149
« Reactie #16 Gepost op: 31 oktober 2008, 22:02:53 »

Ik at laatst ergens een broodje met zachte geitenkaas, peer en appelstroopdressing. Zo lekker!!
Ik at het bij café Langendijk (bij de molen in Amsterdam Oost)

En een salade met blauwe kaas en aardbeien en balsamicodressing is ook erg goed.

dat klinkt ook bijzonder goed! Myum jullie brengen me op ideeen!

Offline blingda

• 149
« Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2008, 22:06:02 »
Nee, het is meer iets voor 'Vegetarische producten'. Sterker nog, daar is een draad over al dan vegetarische kaas (uiteraard).

Welkom Vegagirll. Leuk dat je je hebt geregistreerd en een bericht hebt geplaatst. Als je van plan bent vaker te posten, stel je dan even voor. En kijk ook even rond, waarover we in het verleden al uitgebreid hebben gediscussieerd.

Blingda: klinkt als een bijzonder lekkere salade. Kaas gaat inderdaad goed samen met frambozendressing. Ik zou de mosterd in dit geval weglaten, dat is toch weer een heel andere smaakrichting. Of misschien moet ik het eerst zelf eens uittesten voor ik wat roep  ;).

hoi eelco, ik zag dat er mosterd zat in die provencaalse dressing met framboos in de ingredienten, als je een klein beetje toevoegd geeft dat volgens net een beetje extra pit. Maar ik heb de dressing kant en klaar gekocht, lekker makkelijk :D

chaaaahr

Kaas
« Reactie #18 Gepost op: 01 juni 2010, 12:07:36 »
Ik weet een super lekker en simpel recept die ik van mijn moeder heb overgenomen... :angel:

benodigdheden (voor 5 personen):
- 1 pakje bladerdeeg (roomboter deeg)
-2 pakjes feta kaas (bijv. van Apetina)
- mesje
-snijplank
-vork

Leg de plakjes bladerdeeg (niet meer bevroren) op de snijplank en leg er een (ongeveer 1 cm. dik) reepje
feta in. Vouw het bladerdeeg dubbel en druk alle kanten dicht met een vorkje. doe het ongeveer
20 min. in de oven op 200 graden (tot ze bruin zijn) en eetsmakelijk!

(HEEEEELL LEKKER! :P)
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2010, 12:06:59 door chaaaahr »

Kiwi

Re:Luchtige geitenkaas rolletjes
« Reactie #19 Gepost op: 01 juni 2010, 13:04:24 »
Ik vind geitenkaas toch iets anders dan feta hoor. :)