Vegatopia Forum

Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #60 Gepost op: 18 oktober 2006, 16:33:12 »
Niks terracotta potten: zuiveringstabletten.
Nou dan heb je wel te maken met zwevend vuil in je water. Dat filter je er uit met die terracotta potten en doe er dan zuiveringstabletten in dan heb je een goed alternatief voor het koken. Prima idee.

Nee hoor, toch niet.  Olie en zware metalen krijg je echt niet weg met zuiveringstabletten en terracotta potten.  En bij rampen (zeker bij overstromingen) zal het meeste water ook vervuild zijn met olie en zware metalen.
Daar heb je gelijk in. Altijd kritisch blijven kijken. Maar bij iedereen in de buurt is er vast wel een van vuile troep gevrijwaard water.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #61 Gepost op: 18 oktober 2006, 16:39:59 »
Niks terracotta potten: zuiveringstabletten.
Nou dan heb je wel te maken met zwevend vuil in je water. Dat filter je er uit met die terracotta potten en doe er dan zuiveringstabletten in dan heb je een goed alternatief voor het koken. Prima idee.

Nee hoor, toch niet.  Olie en zware metalen krijg je echt niet weg met zuiveringstabletten en terracotta potten.  En bij rampen (zeker bij overstromingen) zal het meeste water ook vervuild zijn met olie en zware metalen.
Daar heb je gelijk in. Altijd kritisch blijven kijken. Maar bij iedereen in de buurt is er vast wel een van vuile troep gevrijwaard water.

Wat ben je toch koppig (en ik ook  ;) ).  Standaard is er meestal wel niet-verontreinigd water te vinden.  Maar vermits we het hier hebben over een noodrantsoen  kan je daar gewoon niet van uit gaan.  Bij sommige rampen zoals overstromingen (wat toch een situaties is waarbij je je rantsoen wenst aan te spreken) is de kans groot dat alle water sterk verontreinigd zal zijn.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2006, 16:42:17 door Ligfietsertje »

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #62 Gepost op: 18 oktober 2006, 18:12:58 »
Ik denk dat ik me wel red met wat blikken Heinz pasta in tomatensaus.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #63 Gepost op: 18 oktober 2006, 18:19:57 »
Ik denk dat ik me wel red met wat blikken Heinz pasta in tomatensaus.

Koud?  Ok, het is koud wel eetbaar, maar echt lekker volgens mij niet.  En bevroren?

Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #64 Gepost op: 18 oktober 2006, 18:27:52 »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #65 Gepost op: 19 oktober 2006, 00:23:57 »
Ik denk dat ik me wel red met wat blikken Heinz pasta in tomatensaus.

Koud?  Ok, het is koud wel eetbaar, maar echt lekker volgens mij niet.  En bevroren?
Waarom zou het nou weer bevroren zijn? En een noodrantsoen gaat toch vooral om die drie dagen door te komen, niet om mega-lekker eten.

Maar na enig nadenken thuis, kunnen we niet echt bedenken waarvoor we een rantsoen van drie dagen nodig zouden kunnen hebben.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #66 Gepost op: 19 oktober 2006, 08:21:18 »
Maar na enig nadenken thuis, kunnen we niet echt bedenken waarvoor we een rantsoen van drie dagen nodig zouden kunnen hebben.
Je woont boven N.A.P.?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #67 Gepost op: 19 oktober 2006, 14:33:07 »
Waarschijnlijk er net een stukje onder. Maar wel op vijf hoog, en ik zie eigenlijk niet in waarom ik drie dagen thuis zou blijven zitten als er wat water op straat staat (dat staat er wel vaker).

Als het 4 meter hoog komt wordt het natuurlijk anders, maar wat ik me herinner van de overstromingen in Limburg en het Maas-Waal gebied is dat die mensen geevacueerd werden, nog voordat het echt overstroomd raakte. Of iig niet pas drie dagen nádat het overstroomde.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #68 Gepost op: 19 oktober 2006, 15:06:08 »
Niks terracotta potten: zuiveringstabletten.
Nou dan heb je wel te maken met zwevend vuil in je water. Dat filter je er uit met die terracotta potten en doe er dan zuiveringstabletten in dan heb je een goed alternatief voor het koken. Prima idee.

Nee hoor, toch niet.  Olie en zware metalen krijg je echt niet weg met zuiveringstabletten en terracotta potten.  En bij rampen (zeker bij overstromingen) zal het meeste water ook vervuild zijn met olie en zware metalen.
Daar heb je gelijk in. Altijd kritisch blijven kijken. Maar bij iedereen in de buurt is er vast wel een van vuile troep gevrijwaard water.

Wat ben je toch koppig (en ik ook  ;) ).  Standaard is er meestal wel niet-verontreinigd water te vinden.  Maar vermits we het hier hebben over een noodrantsoen  kan je daar gewoon niet van uit gaan.  Bij sommige rampen zoals overstromingen (wat toch een situaties is waarbij je je rantsoen wenst aan te spreken) is de kans groot dat alle water sterk verontreinigd zal zijn.
Ook daar heb je wel weer gelijk aan. Mijn suggestie was erop gericht dat je gauw iets voordehandliggends over het hoofd ziet. Met veel water in de buurt van de dorst sterven dat lijkt mij niet een prettig idee. Maar ook als je het verontreinigd water binnen krijgt is ook niet zo leuk. Kortom, altijd kritisch blijven kijken, maar niet te veel bij voorbaat uitsluiten.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sam

  • ******
  • 7.155
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #69 Gepost op: 20 oktober 2006, 10:10:06 »
Ik denk dat ik met de standaard voorraad van mijn keukenkastjes wel een week door kom. Kidneybonen, bruine bonen, kikkererwten, tomaten, olijven, ananas, wrap tortilla's... allemaal waterdicht verpakt en ook koud lekker! Campinggasjes en brander heb ik ook standaard in huis. Water: meestal wel 6 tot 12 liter spa rood in huis. Dat moet voor 3 dagen net kunnen, zeker als je voor het eten maken geen water nodig hebt. Ik heb overigens wel een singel voor de deur, en wel waterzuiveringsdruppels in huis, maar daar heb je niets aan als er lijken in het water drijven...  :-X Qua warmte: heel veel dekens en warme truien moet 3 dagen lang ook goed gaan. En anders stook ik gewoon het meubilair op  :devil: Ik heb altijd bergen waxinelichtjes en lucifers in huis dus ik kan wel wat vinden om aan te steken, tenzij alles zeiknat is door een overstroming natuurlijk. Ook met een houtkachel ben je dan nergens trouwens.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #70 Gepost op: 25 oktober 2006, 20:35:40 »
Dit is een leuk idee voor de kerstpakkettenbouwers hier te lande.
Vieze muk die niemand wil eten omdat het ook niet hoeft (tenzij in geval van ramp dus), kekke zaklamp en kaarsjes erbij en het geheel in een ruwhouten kist die, indien nodig, de kachel in kan.
This is between me and the vegetable!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #71 Gepost op: 26 oktober 2006, 10:32:15 »
Ik heb altijd bergen waxinelichtjes en lucifers in huis dus ik kan wel wat vinden om aan te steken, tenzij alles zeiknat is door een overstroming natuurlijk. Ook met een houtkachel ben je dan nergens trouwens.
Dat hangt er maar van af waar je woont. In het laag gelegen NL niet nee, maar dan heb je ook niets aan al die voorraden. Op het dak zitten zoals in 1953 en niet bij de blikken bruine bonen kunnen. Dit was mijn eerste herinnering vanuit mijn kindzijn trouwens. Als kleine jongen van 3 en een half bij de radio met angstige gezichten van mijn familie om me heen. Uitspraken van mijn vader van dit gaat niet goed. Terwijl we in Enschede woonden en dus niet zo veel last van overstromingen konden krijgen. Storm om het huis, maar toch een veilig gevoel. Heel basaal.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Elisa

Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #72 Gepost op: 30 oktober 2006, 20:17:30 »
Geloof Al Gore nou maar: over enkele decennia is de zeespiegel zo zeer gestegen dat we met noodrantsoen en al wegspoelen hier in Nederland. Kijk, now we're talking.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #73 Gepost op: 31 oktober 2006, 00:12:24 »
Geloof Al Gore nou maar: over enkele decennia is de zeespiegel zo zeer gestegen dat we met noodrantsoen en al wegspoelen hier in Nederland. Kijk, now we're talking.
Half Nederland dus. Assen en Amersfoort aan zee.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Elisa

Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #74 Gepost op: 31 oktober 2006, 00:46:14 »
Geloof Al Gore nou maar: over enkele decennia is de zeespiegel zo zeer gestegen dat we met noodrantsoen en al wegspoelen hier in Nederland. Kijk, now we're talking.
Half Nederland dus. Assen en Amersfoort aan zee.
Nee, ik zag toch echt heel Nederland blauw worden toen ik gisteren An Inconvenient Truth aan het bekijken was. Misschien is het een idee om alvast een bootje aan te schaffen (naast het noodrantsoen natuurlijk)?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #75 Gepost op: 31 oktober 2006, 03:59:53 »
Geloof Al Gore nou maar: over enkele decennia is de zeespiegel zo zeer gestegen dat we met noodrantsoen en al wegspoelen hier in Nederland. Kijk, now we're talking.
Half Nederland dus. Assen en Amersfoort aan zee.
Nee, ik zag toch echt heel Nederland blauw worden toen ik gisteren An Inconvenient Truth aan het bekijken was. Misschien is het een idee om alvast een bootje aan te schaffen (naast het noodrantsoen natuurlijk)?
Ja, en als je het in de film ziet is het waar!

Serieus. Er wordt gerept van een stijging van 6 meter. Ik dacht hier toch echt 30 meter boven zeeniveau te zitten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Elisa

Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #76 Gepost op: 31 oktober 2006, 11:39:33 »
Geloof Al Gore nou maar: over enkele decennia is de zeespiegel zo zeer gestegen dat we met noodrantsoen en al wegspoelen hier in Nederland. Kijk, now we're talking.
Half Nederland dus. Assen en Amersfoort aan zee.
Nee, ik zag toch echt heel Nederland blauw worden toen ik gisteren An Inconvenient Truth aan het bekijken was. Misschien is het een idee om alvast een bootje aan te schaffen (naast het noodrantsoen natuurlijk)?
Ja, en als je het in de film ziet is het waar!

Serieus. Er wordt gerept van een stijging van 6 meter. Ik dacht hier toch echt 30 meter boven zeeniveau te zitten.
Nou, dan kan jij rustig verder slapen ;)

Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #77 Gepost op: 31 oktober 2006, 11:43:50 »
Misschien is het een idee om alvast een bootje aan te schaffen (naast het noodrantsoen natuurlijk)?

Het is handiger het noodrantsoen in de boot te bewaren in plaats van er naast.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #78 Gepost op: 22 februari 2007, 17:47:10 »

Gecondenseerde melk.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #79 Gepost op: 22 februari 2007, 19:36:55 »
Ik heb toevallig een keer een ramp meegemaakt. We hadden wel een noodrantsoen samengesteld want de ramp was aangekondigd maar om nou te zeggen dat we echt goed waren voorbereid, nee. Het enige dat ik me kan herinneren is dat we veel water hadden, batterijen voor zaklantaarn, en crackertjes. Daarnaast hadden we vast ook veel blikvoer maar dat kan ik me niet zo goed meer herinneren. We hadden trouwens nog wel gas (niemand had een gasleding maar je had gewoon een grote gasfles onder je fornuis) maar geen water of stroom.
Ik snap denk ik wel waarom dat rantsoen maar voor 3 dagen is, in principe gaan ze ervan uit dat je daarna wel weer het een en ander moet kunnen krijgen. Het gaat puur om die eerste dagen, dat het bijvoorbeeld nog gevaarlijk is om je huis uit te gaan of in het geval je echt gered zou moeten worden (in het geval van een overstroming) je in ieder geval iets hebt om de tijd mee door te komen.