Vegatopia Forum

Bij Bio-Planet weten ze niet wat vegetarisme is.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Bij Bio-Planet weten ze niet wat vegetarisme is.
« Gepost op: 01 maart 2006, 21:11:04 »
Tot mijn ergernis staat in de huidige reclamefolder van Bio-Planet en eveneens op hun web-site (www.bioplanet.be) het gerecht 'Tagliatelle met garnalen en postelein' voorgesteld als vegetarisch hoofdgerecht.
(Voor de Nederlanders, Bio-Planet is een keten van voorlopig 3 grote biosupermarkten en is bij veel vegetariërs populair vanwege het grote aanbod aan voor vegetariërs interessante producten.)

'k Heb hier natuurlijk al op gereageerd door hen een mailtje te versturen, maar ik hoop dat nog vele anderen mijn voorbeeld volgen om te voorkomen dat ze in de toekomst nog dezelfde fout maken.

('k Hoop dat ik dit berichtje in het juiste forum heb gedropt, 'k was erg aan het twijfelen waar het thuis hoorde.)
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2006, 21:11:50 door Ligfietsertje »

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Bij Bio-Planet weten ze niet wat vegetarisme is.
« Reactie #1 Gepost op: 02 maart 2006, 12:03:28 »
http://www.bioplanet.be/bioplanet/static/recepten_n.html

wat ik ook eigenlijk fout vind is dat ze sugereren dat hun garnalen bio zijn terwijl dat mij vrij sterk lijkt aangezien ze vermoedelijk uit de zee komen en dus niet bio kunnen zijn

« Laatst bewerkt op: 02 maart 2006, 12:03:54 door Anand »

brenda_lelie

Re:Bij Bio-Planet weten ze niet wat vegetarisme is.
« Reactie #2 Gepost op: 02 maart 2006, 12:10:19 »
ze kunnen gekweekt zijn toch?

Aiko

Re:Bij Bio-Planet weten ze niet wat vegetarisme is.
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2006, 12:12:33 »
wat ik ook eigenlijk fout vind is dat ze sugereren dat hun garnalen bio zijn terwijl dat mij vrij sterk lijkt aangezien ze vermoedelijk uit de zee komen en dus niet bio kunnen zijn

Dat lijkt mij juist zo bio als het maar kan, bekeken naar het 'product' zelf. Dat er invloed zal zijn op de populatie is een ander verhaal, maar de individuele garnaal is scharrel en biologisch.

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Bij Bio-Planet weten ze niet wat vegetarisme is.
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2006, 12:18:35 »
Biologisch zeezout bestaat toch ook niet?

Aiko

Re:Bij Bio-Planet weten ze niet wat vegetarisme is.
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2006, 12:23:33 »
Dat kun je denk ik zelf ook wel winnen. Maar misschien dat ze nog een niet-biologische verwerking eropuitvoeren, conservatiemiddelen toevoegen die niet helemaal biologisch zijn?

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Bij Bio-Planet weten ze niet wat vegetarisme is.
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2006, 12:27:06 »
het probleem van de zee is dat je geen controle heb over wat er langs komt drijven, en aangezien er aardige hoeveelheden bestrijdingsmiddelen in de zee zitten die hun weg van het land naar de zee hebben gevonden mag je er niet standaard van uit gaan dat iets wat uit de zee komt biologisch is

Aiko

Re:Bij Bio-Planet weten ze niet wat vegetarisme is.
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2006, 12:31:54 »
het probleem van de zee is dat je geen controle heb over wat er langs komt drijven, en aangezien er aardige hoeveelheden bestrijdingsmiddelen in de zee zitten die hun weg van het land naar de zee hebben gevonden mag je er niet standaard van uit gaan dat iets wat uit de zee komt biologisch is

Dat heet gewoon vervuiling. Dat heb je op het land ook met de lucht. Dat maakt een product, denk ik, niet minder biologisch.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Bij Bio-Planet weten ze niet wat vegetarisme is.
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2006, 17:10:56 »
Ze hebben het op de web-site ondertussen aangepast.  Ik maak blijkbaar toch nog indruk op mijn vorige werkgever  ;)
(Ik werkte bij Colruyt en die maken onderdeel uit van dezelfde groep.)

Ik vind niet gekweekte garnalen trouwens wel bio, welke rotzooi er ook spontaan mogen zijn ingekomen.

Iets is biologisch als het op een bepaalde manier is gekweekt, of in het wild is gevangen en daarna op een bepaalde manier wordt verwerkt.  Dat een product door vervuiling ongezond is geworden doet niets aan aan het biologisch zijn.  Biologisch is, tot spijt van wie het benijd, dan ook niet altijd een synoniem voor gezonder.

Miriam

Re:Bij Bio-Planet weten ze niet wat vegetarisme is.
« Reactie #9 Gepost op: 03 maart 2006, 08:57:27 »
Dat lijkt mij juist zo bio als het maar kan, bekeken naar het 'product' zelf. Dat er invloed zal zijn op de populatie is een ander verhaal, maar de individuele garnaal is scharrel en biologisch.

Scharrelgarnaal  ;D