Vegatopia Forum

Thaïse olifanten

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Thaïse olifanten
« Gepost op: 24 februari 2006, 23:14:26 »
Een vriendin van me gaat naar Thailand (Chang Mai of zoiets). Nu wil ze graag alvast een jungle trekking boeken maar deze zijn schijnbaar bijna allemaal op olifantenruggen voor een gedeelte van de trekking. Nu vraagt ze zich af hoe die olifanten behandeld worden en of daar nog onderlinge  verschillen over bestaan.
Alle info welkom.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Thaïse olifanten
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2006, 18:08:16 »
Een vriendin van me gaat naar Thailand (Chang Mai of zoiets). Nu wil ze graag alvast een jungle trekking boeken maar deze zijn schijnbaar bijna allemaal op olifantenruggen voor een gedeelte van de trekking. Nu vraagt ze zich af hoe die olifanten behandeld worden en of daar nog onderlinge  verschillen over bestaan.
Alle info welkom.

Nee. Zijn allemaal wel getraind via het ritueel wat ze gebruiken in Thailand om olifanten onder controle te houden. De geest word dan als ze jong zijn gebroken. Olifanten worden nu allemaal ingezet voor toeristische dingen. Maar als je van die dieren houdt moet je toch echt iets anders zoeken.

zie ook:
http://www.bringtheelephanthome.nl

Hoe ze o.a. ingezet worden.
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:Thaïse olifanten
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2006, 19:17:41 »
Als dierenleed je niet lief is, kun je beter elke vorm van commercie gekoppeld aan dieren ontlopen.

bienne

Re:Thaïse olifanten
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2006, 17:41:54 »
Mijn vriend heeft dit wel eens gedaan.
Er zijn zelfs olifanten huizen ( rusthuis). De olifant is daar een heilig dier en worden met respect behandeld. Ze worden gebruikt als lastdier om bijv hout te verplaatsen en als vervoersmiddel. In Bangkok is er meer commerci. Daar lopen ze soms op straat en kan je ze voeren, als je geld geeft. De overheid raad af om hier als toerist aan mee tedoen om het niet te stimuleren. Wat bij cowboys de paarden zijn is het in thailand de olifant

Offline Kupu-kupu

  • **
  • 47
  • Geslacht: Vrouw
Re:Thaïse olifanten
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2006, 20:02:55 »
http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=thailand&t=289654

Een discussie over hetzelfde onderwerp op het Thailandforum

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Thaise olifanten
« Reactie #5 Gepost op: 09 maart 2006, 07:27:55 »
Ik heb een jaar of wat terug in Thailand het olifantendeel gewoon overgeslagen en ben gaan lopen. Was geen enkel probleem, want de olifantentocht staat alleen op het programma omdat toeristen dat leuk vinden, niet omdat het oerwoud daar zo ondoordringbaar is. Het was ook maar een klein poepeindje. Iets van een kilometer of zo. Er waren meer mensen die niet wilden. Of durfden, dat kan ook.

Over de behandeling van de dieren kan ik niet zoveel zeggen. Het is voor de Thai een flinke bron van inkomsten, dus ze zouden wel gek zijn omze al te slecht te behandelen. Maar de dieren kunnen natuurlijk niet vrij gaan en staan waar ze willen en een corrigerende mep met een stok is snel uitgedeeld.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2006, 17:47:22 door J@n »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Thaïse olifanten
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2006, 12:08:40 »
Ik vind het raar dat mensen altijd denken dat omdat het een bron van inkomsten is dat ze dieren niet slecht kunnen behandelen. Waarom denken mensen op die manier?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Thaise olifanten
« Reactie #7 Gepost op: 09 maart 2006, 12:35:51 »
Ik vind het raar dat mensen altijd denken dat omdat het een bron van inkomsten is dat ze dieren niet slecht kunnen behandelen. Waarom denken mensen op die manier?

Als ze dood gaan kost dat centjes. En als er íets is wat mensen niet willen, dan is dat centjes verliezen als het niet echt nodig is. Dat wil niet zeggen dat mensen hun dieren dus niet slecht zullen behandelen (dat staat er ook niet), maar dat ze in hun behandeling van het dier een afweging maken op grond van de economische waarde.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2006, 12:36:49 door J@n »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Thaïse olifanten
« Reactie #8 Gepost op: 09 maart 2006, 13:49:02 »
Circussen kopen zo weer een nieuwe. In thailand zullen ze ze niet zo snel doodmaken, dat denk ik ook. Maar wel gewoon mishandelen. Daar hoeft het dier niet van dood te gaan.
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Thaïse olifanten
« Reactie #9 Gepost op: 09 maart 2006, 13:51:29 »
Circussen kopen zo weer een nieuwe.

Tuulek.
En die hebben ze binnen een halve dag getraind, zodat je met de volgende voorstelling niet eens door hebt dat er één vervangen is.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Thaïse olifanten
« Reactie #10 Gepost op: 09 maart 2006, 14:07:39 »

Tuulek.
En die hebben ze binnen een halve dag getraind, zodat je met de volgende voorstelling niet eens door hebt dat er één vervangen is.

:) Nee, maar er zijn gevallen bekend waar ze olifanten gewoon laten sterven. In amerika heb je ringling bros. en die hebben bijvoorbeeld gewoon een olifant laten sterven en eentje laten verdrinken.
Achter dat circus zit een organisatie die met olifanten fokt en die ze traint voor verhuur enzo. Dus die hebben zo een nieuwe.
Binnen NL circussen is het een kwestie van welke contacten je hebt. Circussen hebben vaak meer olifanten dan ze gebruiken. En lenen ook gerust van ander bevriend circus. Dus kunnen ze ook snel aan andere olifanten komen. Ok.. niet binnen een halve dag hoor, maar wel binnen korte tijd.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Thaïse olifanten
« Reactie #11 Gepost op: 09 maart 2006, 14:09:02 »
Vergeet niet dat achter circussen een dierenhandel schuil gaat!
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Thaïse olifanten
« Reactie #12 Gepost op: 09 maart 2006, 14:11:22 »

Maar dat kost allemaal geld, en dat houden ze toch echt liever in de knip, als dat even kan.
Hoeveel betaalt een circus voor een getrainde olifant?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Thaïse olifanten
« Reactie #13 Gepost op: 09 maart 2006, 14:20:43 »
Maar dat kost allemaal geld, en dat houden ze toch echt liever in de knip, als dat even kan.
Hoeveel betaalt een circus voor een getrainde olifant?

Als je zelf een beschikking hebt over fokkerij, dan heb je weinig met geld te maken. Dus zoiets als ringling, die hoeven zich geen zorgen te maken over olifanten.

Ik weet (nog) niet hoeveel een getrainde olifant kost. Maar ik zal er achter aan gaan. Binnenkort meer over de dierenhandel.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Thaise olifanten
« Reactie #14 Gepost op: 09 maart 2006, 17:46:03 »
Natuurlijk zijn er gevallen bekend waar ze etc. Zoals er ook gevallen bekend zijn van vrachtwagenbedrijven waar ze hun vrachtauto's in de prak rijden en van appelmoesproducenten die een hele partij appelmoes laten bederven. Maar - thank god for capitalism - economsich gezien blijft het niet slim om dat te doen en je kun dus met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aannemen dat het geen "doodgewone usance" is.

Waarmee niet gezegd is dat het leven voor Thaïse olifanten een pretje is. Ook voor Thaise olifanten niet, trouwens.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Thaïse olifanten
« Reactie #15 Gepost op: 09 maart 2006, 18:42:32 »
Bij thaise olifanten die ingezet worden voor entertainment, toerisme etc. kan je 100% er van uit gaan dat ze getraind zijn met het phajaan ritueel.
Stem op de Partij voor de Dieren

jusa

Re:Thaïse olifanten
« Reactie #16 Gepost op: 11 maart 2006, 13:37:06 »
Bij thaise olifanten die ingezet worden voor entertainment, toerisme etc. kan je 100% er van uit gaan dat ze getraind zijn met het phajaan ritueel.


Het zijn ook taaie Olifanten!
wat is nu het pyjama ritueel?   :D

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Thaïse olifanten
« Reactie #17 Gepost op: 11 maart 2006, 13:44:27 »
Voor dat ritueel kan je hier kijken:

http://www.helpthaielephants.com/
Stem op de Partij voor de Dieren