Vegatopia Forum

Eetbare bloemen

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Georgientje

Eetbare bloemen
« Gepost op: 20 februari 2006, 14:48:04 »
Wie eet er wel eens bloemen? Ik bedoel geen bloemkool of broccoli, maar bijvoorbeeld goudsbloemen, vlierbloesem of viooltjes of iets dergelijks. Ben ook benieuwd of het eten van bloemen van gezond is en waar ik hier meer info over kan vinden.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2006, 14:06:30 door Hizikigrrrl »

Aiko

Re:Bloemen eten
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2006, 14:50:29 »
Ik ben afgelopen voorjaar eens uren en uren en uren beziggeweest om paardeblommen voor mijn kleine oude grijze moedertje te plukken opdat zij er dan jam van maken kan. De jam wordt gemaakt van de gele blommen, de rest van de bloem blijft ongebruikt. Het was eigenlijk best erg lekker. Een beetje honingachtig. (maar de moeite van het plukken niet waard...)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Bloemen eten
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2006, 14:54:25 »
Mijn moeder heeft ooit Oost-Indische kers gezaaid. De blaadjes geven een vrolijk kleurtje aan je salade en ik vind ze wel lekker.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Macka

Re:Bloemen eten
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2006, 14:59:10 »
Ik maak in het voorjaar altijd vlierbloesemsiroop. Ik vind het erg lekker, en het blijft een kleine eeuwigheid goed, dus je kunt in een keer voor de rest van het jaar maken (is ook wel praktisch omdat er in, zeg, november niet zo heel veel vlierbloesem is).

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Bloemen eten
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2006, 17:26:03 »
Oh wat een leuk onderwerp! Ik heb er een heel leuk boekje over 'bloemen voor het fornuis'. Ik zal er weer eens door bladeren.
Erg veel bloemen zijn eetbaar.
Oost-indische kers is makkelijk zelf te planten. Het moet uit de zon en ik denk ook niet al te veel in de wind staan: er komt in ieder geval makkelijk luis in. Staat mooi in salades maar ook in een dessertsoep van meloen of perzik.
Rozenblaadjes zijn ook eetbaar. Mooi op taarten.
Van de week hebben we courgettebloemen gegeten. Die zijn echt prachtig, maar valt vind ik nog maar half onder de bloemen, je haalt ze namelijk bij een goede groenteboer. Het is niet alsof ze je hier makkelijk zelf kunt kweken.
Bloemen moeten wel onbespoten zijn voordat je ze eet.



« Laatst bewerkt op: 20 februari 2006, 18:27:18 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloemen eten
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2006, 18:05:00 »
Oost-indische kers is een mooie plant, maar de bloemetjes vond ik niet lekker. Erg bitter.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Bloemen eten
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2006, 18:13:10 »
Radijsachtig zou ik zeggen. Bij mijn weten: juist wel in de zon. Je hebt soorten die ranken, maar minder bekend: je hebt ook soorten die niet ranken, gewoon een "pol' vormen. Er zitten waanzinnig mooie soorten bij. Het is ook op een balkon goed te doen.
Courgettebloemen, Selly, dat is geen enkel probleen. Groeit heel makkelijk. Daar kun je niet tegenop eten is mijn ervaring. Wat met de bloemen doen is daarom een goede optie. Maar ik weet niet zo goed, wat?
Vlierbloesem in beslag frituren en op een toetje vind ik heel feestelijk. Doe ik wel eens incidenteel. Wat wilde bloemen geprobeerd: het valt qua smaak meestal tegen.
de tuin: dat ben ik

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloemen eten
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2006, 18:26:55 »

Van de week hebben we courgettebloemen gegeten. Die zijn echt prachtig, maar valt vind ik nog maar half onder de bloemen, je haalt ze namelijk bij een goede groenteboer. Het is niet alsof ze je hier makkelijk zelf kunt kweken.


Mag ik dit bestrijden? Een courgetteplant is nou zo ongeveer het makkelijkst om te kweken en je moet er echt moeite voor doen om dit te verpesten. Voordat de courgettes zich vormen, zitten er bloemen aan, de vrouwelijke bloemen. Maar wat doet een vrouw zonder man? Juist, niet zoveel (hoewel sommigen dit wéér willen bestrijden). Dus heeft de plant ook bloemen zonder vrucht en die worden gebruikt om te vullen, frituren, whatever.

Alles wat de groenteboer kan, kan je zelluf beter  ;)

edit: zie net pas dat Lovelocker hier ook al op had gereageerd.....
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2006, 18:27:52 door Modub »

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Bloemen eten
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2006, 18:28:41 »
Okee  :-[ Weet niet zoveel van plantjes.
Ja er zijn veel lekkere vullingen te verzinnen. Wij hadden van de week buffelricotta met munt. En dan een tempurabeslag maken en frituren. Yum.
,,,,فلافل

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Bloemen eten
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2006, 13:36:17 »
Ricotta is toch van schapenmelk? Of bedoel je buffelmozzarella?
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2006, 13:36:31 door Sæna »

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Bloemen eten
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2006, 13:43:35 »
Wie eet er wel eens bloemen? Ik bedoel geen bloemkool of broccoli, maar bijvoorbeeld goudsbloemen, vlierbloesem of viooltjes of iets dergelijks. Ben ook benieuwd of het eten van bloemen van gezond is en waar ik hier meer info over kan vinden.
Niet( on)gezonder dan stengels, bladeren of wortels. Soms lekkerder, soms niet.
We krijgen ongemerkt meer bloemen binnen dan we denken: goudsbloemen in huidolie (calendula, huid=grootste opnemend orgaan), vlierbloesemwijn, (gesuikerde) viooltjes op gebak, hibiscusbloemen en jasmijn- en lindebloesem in de thee, Lieve-vrouwe-bedstrobloemetjes in de vruchtenbowl. Paardebloemen in de sla. Wat te denken van bloemknopjes: kappertjes, kruidnagel.
Hier en hier iets meer.
Maak niet de vergissing die ik een keer op m'n bord kreeg in een eetcafé. De kok had in plaats van verse lavendelbloemetjes, de gedroogde variant uit een potpourrimengsel over een salade gestrooid (die meestal hun eigen echte geur niet meer hebben, maar doordrenkt zijn met synthetische geurolie).
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2006, 13:53:25 door Sæna »

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Bloemen eten
« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2006, 14:01:05 »
Ricotta is toch van schapenmelk? Of bedoel je buffelmozzarella?

Er zijn allerlei soorten ricotta en er is ook buffelricotta. Die is erg lekker. Traditioneel is het idd van schapenmelk.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Bloemen eten
« Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2006, 14:02:14 »
De kok had in plaats van verse lavendelbloemetjes, de gedroogde variant uit een potpourrimengsel over een salade gestrooid (die meestal hun eigen echte geur niet meer hebben, maar doordrenkt zijn met synthetische geurolie).

 :o Wat een sufferd.

Gedroogde lavendel is lekker in pastadeeg en in ijs met honing.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloemen eten
« Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2006, 14:06:05 »

Maak niet de vergissing die ik een keer op m'n bord kreeg in een eetcafé. De kok had in plaats van verse lavendelbloemetjes, de gedroogde variant uit een potpourrimengsel over een salade gestrooid (die meestal hun eigen echte geur niet meer hebben, maar doordrenkt zijn met synthetische geurolie).

 :-X

Georgientje

Re:Eetbare bloemen
« Reactie #14 Gepost op: 21 februari 2006, 21:18:50 »
Dank allemaal voor jullie bloemrijke reacties! Trouwens, ze blijven welkom...

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Bloemen eten
« Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2006, 18:40:01 »
Ik ben afgelopen voorjaar eens uren en uren en uren beziggeweest om paardeblommen voor mijn kleine oude grijze moedertje te plukken opdat zij er dan jam van maken kan. De jam wordt gemaakt van de gele blommen, de rest van de bloem blijft ongebruikt. Het was eigenlijk best erg lekker. Een beetje honingachtig. (maar de moeite van het plukken niet waard...)
volgens mij heeft Midas Dekkers in "Kijken met je handen" geschreven dat je paardenbloemenblad op een boterham met kaas kunt doen. Maar ik heb dat boek na mijn 8e niet meer gelezen, en kan het nu nergens meer vinden (we moeten het nog hebben, maar dan waarschijnlijk in een boekendoos in de kelder, wat er nog van over is, nadat mijn broer en ik het boek intensief hebben gebruikt)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Georgientje

Re:Eetbare bloemen
« Reactie #16 Gepost op: 24 februari 2006, 12:28:26 »
Las jij op je achtste al Midas Dekkers?

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Eetbare bloemen
« Reactie #17 Gepost op: 24 februari 2006, 13:06:58 »
Hij heeft toch ook voor kinderen geschreven? En hij deed vroeger ook mee aan een VPRO kinderserie die Max Laadvermogen heette en heel cool was.

En dan nog een on topic opmerking: ik heb een keer viooltjesazijn gehad. Maar die had niet een typische smaak. Heeft een viooltje eigenlijk smaak of is het vooral voor de mooi?
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2006, 13:07:46 door Selly »
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Eetbare bloemen
« Reactie #18 Gepost op: 24 februari 2006, 18:28:15 »
Las jij op je achtste al Midas Dekkers?
Vader gaf biologieles en Midas Dekkers heeft ook kinderboeken geschreven, "kijken met je handen" is zeker een kinderboek en ik vond het heel cool destijds
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:(Rare) vragen
« Reactie #19 Gepost op: 29 mei 2006, 20:49:14 »
Kan je alle soorten lavendel gebruiken voor door voedsel of zijn er ook 'giftige' soorten?