Ik werd er inderdaad ook echt suf van om te moeten uitleggen waarom ik geen vlees eet. Zeker in het begin en ZEKER met wat oudere familieleden. Ik heb nu wel een rijtje min of meer standaard antwoorden voor de gelegenheid ontwikkeld. Er zijn zoveel manieren om zeikende mensen af te poeieren Zie hieronder.
Algemeen zeurende mensen:
Ik wil gewoon niet bijdragen aan een systeem waar ik zulke grote moeite mee heb. Ik vind de manier waarop vlees nu geproduceerd wordt schandalig dieronvriendelijk en milieuvervuilend.
(insert hier, indien nodig, allerlei argumenten rond dierenleed, land- en watergebruik, hormonen, ammoniak, regenwoud, gentechsoja)
Het maakt toch niet uit als je dat als enige doet:
Maakt wel uit. Voeding vormt een derde van de milieubelasting door consumenten. Dat is veel!
Of: Het geld van consumenten als jij en ik zorgt ervoor dat iets rendabel is of niet. Het feit dat er genoeg mensen geld uitgeven aan zo'n smerige industrie, zorgt ervoor dat 'ie blijft bestaan. Dus ga ik er mijn geld niet aan uitgeven/Niet met mijn geld (etc.)
Wat knap! Beperk je jezelf niet enorm?
Nee, je moet het zo zien: hoe vaak eet jij een (insert hier een obscuur soort groente of fruit)? Heb je daar last van? Nee, want er zijn zoveel dingen die je niet eet, als je er even over nadenkt. Dus jij eet geen kunquats/schorseneren/etc. en ik eet geen vlees.
Of: Nee, want ik probeer nieuwe dingen uit en nu heb ik juist een breder eetpatroon gekregen dan toen ik nog vlees at.
Vlees eten is "natuurlijk", mensen zijn omnivoren!
(Daar kan ik helemaal ble van worden!) Ik zeg dan altijd dat ik vind dat vlees eten dat op deze manier geproduceerd is, voor geen meter natuurlijk kan worden genoemd.
Of: De mens is inderdaad een 'omnivoor', dat betekent dat je bijvoorbeeld noten, zaden, knollen, wortels, granen, peulvruchten, bessen, fruit, bladgroente, koolsoorten, peulen, kiemen, paddestoelen, zeegroente, honing, zuivel, ei, vis en vlees zou kunnen eten. Zelfs als je dan dieren eet, zouden die maar een heel klein deel van je dieet uit moeten maken. Als je elke dag vlees eet, in plaats van bijna nooit, dan ben je juist tegennatuurlijk bezig. Je lichaam heeft behoefte aan al die andere dingen! Het is minstens zo tegennatuurlijk om niet elke dag kiemgroente te eten!