Vegatopia Forum

Wat zeg je als ze vragen: waarom geen vlees?

elsimickey

Wat zeg je als ze vragen: waarom geen vlees?
« Gepost op: 19 februari 2006, 15:32:12 »
o!  zo veel mensen vragen aan mij waarom ik geen vlees meer eet!  ik eet geen vlees omdat ik het dom vind hoe al die dieren worden behandelt en geslacht enzo..     maar ik kom nooit goed uit mijn woorden en het klinkt zo raar als ik het zeg..     wilt iemand me helpen?   wat ik voortaan kan zeggen..  ?  
« Laatst bewerkt op: 05 september 2006, 17:25:29 door Hizikigrrrl »

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:wat zeg je als ze vragen: waarom geen vlees?
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2006, 15:52:28 »
ik eet geen vlees omdat ik het dom vind hoe al die dieren worden behandelt en geslacht enzo..    

Dat is toch een goede reden? Wat is je probleem precies, dat mensen in discussie erover willen gaan en dat je dan in problemen komt? Dat eerste is een probleem dat vaker hier besproken is, het is nogal vermoeiend om steeds maar weer je keuze te moeten verdedigen. Dat laatste... je kan natuurlijk gewoon zeggen dat je geen zin hebt in een discussie erover, maar het kan geen kwaad om wat meer over argumenten voor vegetarisme te lezen, b.v. hier. Op dit forum kun je ook wel wat draadjes vinden met interessante informatie. Als je moeite hebt die te vinden moet je het maar zeggen.

Monique

« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2006, 18:29:27 »
ik eet geen vlees omdat ik het dom vind hoe al die dieren worden behandelt en geslacht enzo..

Lijkt me dat als je dat zegt je heel duidelijk bent in het geven van een antwoord.

bienne

« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2006, 19:09:34 »
idd duidelijk. Ik zeg vaak dat ik gek ben op dieren en ze daarom niet eet. Plus dat mensen als beesten omgaan met dieren. Vaak weten de mensen dan genoeg en anders hebben ze pech

Offline Gretz

• 190
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2006, 16:25:07 »
o!  zo veel mensen vragen aan mij waarom ik geen vlees meer eet!  ik eet geen vlees omdat ik het dom vind hoe al die dieren worden behandelt en geslacht enzo..     maar ik kom nooit goed uit mijn woorden en het klinkt zo raar als ik het zeg..     wilt iemand me helpen?   wat ik voortaan kan zeggen..  ?  

Ik had als kind zijnde (want ik eigenlijk nog steeds ben) ook best veel moeite om het goed uit te leggen.:( Ik had vaak het gevoel dat als ik zei "ik vind het zielig voor de dieren dat ze gedood worden" ik niet echt serieus werd genomen. :-[ Van de talrijke andere argumenten (milieu, voedselprobleem, gezondheid),  had ik nog niet echt weet en daar vertelde ik dus ook niet over. Ik had/heb ook wel een afkeer van de smaak maar dat vind ik als een onzinnigere reden klinken. Ik bedoel als je iets niet lust wordt dat vaak toch als negetief gezien. ;)

Het was vaak ook zo dat aan mij soms overbodig meerdere keren opnieuw werd gevraagd waarom ik nou éigenlijk ook alweer vegetariër was. Dat ik m'n mening dan niet goed kon onderbouwen voelde voor vleeseters als een overwinning, want zij aten  tenminste 'normaal'.  ??? Waarschijnlijk interesseerde de meeste mensen/kinderen het ook niet eens, ik denk dat het meer als treiteren gezien moet worden. :(

Voortaan kan ik een ellenlange 'preek' :P  geven over waarom ik vegetariër ben, het is me tot nu toe alleen nog niet gelukt om mensen te overtuigen het ook te worden. Ik vind het nu iig niet zo erg meer als me die vraag wordt gesteld. :)

Misschien kun je wel het beste zeggen dat je het volstrekt onnodig vind om vlees te eten. Je vind dierenwelzijn veel belangrijk als lekker eten (Als je vlees al lekker zou vinden ;) ). En als iemand dat niet begrijpt zou je hem of haar kunnen vragen waarom het voor hem/haar wel nodig is om vlees te eten.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2006, 16:26:45 door Gretz »

ES76

« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2006, 22:54:38 »
Ik zeg dan altijd: omdat ik lesbisch ben, en vegetarisme is nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met de lesbische cultuur  ;D
Grapje. Hoewel: opvallend veel potten eten geen of nauwelijks vlees (jaja, die flauwe grappen over worst heb ik nu wel gehoord). Waar dat aan ligt: geen flauw idee eigenlijk.

Anyway: ik geef aan dat ik het niet eens ben met de manier waarop wij dieren behandelen, of liever gezegd: mishandelen. En dat ik toen, om het eens te proberen, gestopt ben met vlees eten. En dat dat me eigenlijk prima bevalt.  Ik voeg er vaak ook aan toe dat ik denk dat vlees niet echt gezond is voor een mens.

mirrie

« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2006, 16:46:32 »
Als ik geen zin heb in discussie zeg ik "om pincipiële redenen" en vaak hebben mensen dan geen zin meer om door te vragen. En anders zeg ik dat ik liever geen dieren eet. Maar als je gaat zeggen ja, maar het is zo zielig dan ben je voor je het weet verzeild geraakt in een discussie over kinderarbeid in derdewereldlanden.

Voor mij is het logisch om geen vlees te eten. Ik vraag ook niet aan andere mensen waarom ze wel vlees eten.

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2006, 17:07:17 »
Hoewel: opvallend veel potten eten geen of nauwelijks vlees (jaja, die flauwe grappen over worst heb ik nu wel gehoord).

Waarom begin je er dan over..  :bonk:

Migrator

« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2006, 09:09:38 »
Ik zeg meestal dat ik het niet nodig vind dat een ander levend wezen voor mij zou moeten sterven om tot mijn voeding te dienen als er zo makkelijk en zo veel goede (en vaak ook veel betere) alternatieven te krijgen zijn letterlijk bij me om de hoek.

(en nee, als het niet om de hoek zou zitten ga ik niet gelijk weer vlees eten, op witte rijst en een paar vitamine pillen kan je ook leven, al is het wat saai, want de pillen die ik extra gebruik zijn grijs. Al is dit dieet niet aan te raden geloof ik)

:chef:

ES76

« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2006, 10:06:30 »
Citaat

Waarom begin je er dan over..  :bonk:
Citaat

Omdat je altijd beter eerst zelf de flauwe grap kunt maken voordat een ander het doet, zoiets?

Ach, doet er ook niet toe, laat ik on topic blijven.  Op de waarom-vraag antwoord ik zoals gezegd dat ik het niet eens ben met de manier waarop wij dieren behandelen. Ik noem mezelf vaak 'vegetariër zonder zendingsdrang'. Mensen overtuigen dat geen vlees/vis eten 'beter' is, is dan ook niet mijn ding. Dat houdt ook in dat ik die eeuwige discussie over vegetarisme die toch nog wel erg vaak ontstaat tijdens etentjes met bijvoorbeeld collega's, zo langzamerhand wel een beetje zat word. Ik zou er bijna van radicaliseren  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2006, 10:07:33 door ES76 »

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2006, 15:20:54 »
Omdat ik er geen behoefte aan heb

Omdat ik het niet nodig heb

Oh, en waarom eet jij wel vlees???

Die is vaak leuk, want dat weten ze ook niet. En dan kom je ineens veel beter uit je woorden dan de niet-vega!!
Hoor wie klopt daar kinders???

Migrator

« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2006, 15:25:59 »
Citaat
Die is vaak leuk, want dat weten ze ook niet.

ik krijg dan meestal te horen dat daar alles in zit wat je als mens nodig hebt.
Dan ben ik weer net zo ver, want dan moet ik alsnog uitleggen waarom ik vind dat geen vlees eten beter is.
Waar veel mensen in mijn omgeving toch niet voor open staan.
Ze zeggen wel: goh, wat knap dat je dat kan (is het niet want ik zie het niet als en opgave)

:P

elsimickey

« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2006, 15:42:13 »

Ik had als kind zijnde (want ik eigenlijk nog steeds ben) ook best veel moeite om het goed uit te leggen.:( Ik had vaak het gevoel dat als ik zei "ik vind het zielig voor de dieren dat ze gedood worden" ik niet echt serieus werd genomen. :-[ Van de talrijke andere argumenten (milieu, voedselprobleem, gezondheid),  had ik nog niet echt weet en daar vertelde ik dus ook niet over. Ik had/heb ook wel een afkeer van de smaak maar dat vind ik als een onzinnigere reden klinken. Ik bedoel als je iets niet lust wordt dat vaak toch als negetief gezien. ;)

Het was vaak ook zo dat aan mij soms overbodig meerdere keren opnieuw werd gevraagd waarom ik nou éigenlijk ook alweer vegetariër was. Dat ik m'n mening dan niet goed kon onderbouwen voelde voor vleeseters als een overwinning, want zij aten  tenminste 'normaal'.  ??? Waarschijnlijk interesseerde de meeste mensen/kinderen het ook niet eens, ik denk dat het meer als treiteren gezien moet worden. :(

Voortaan kan ik een ellenlange 'preek' :P  geven over waarom ik vegetariër ben, het is me tot nu toe alleen nog niet gelukt om mensen te overtuigen het ook te worden. Ik vind het nu iig niet zo erg meer als me die vraag wordt gesteld. :)

Misschien kun je wel het beste zeggen dat je het volstrekt onnodig vind om vlees te eten. Je vind dierenwelzijn veel belangrijk als lekker eten (Als je vlees al lekker zou vinden ;) ). En als iemand dat niet begrijpt zou je hem of haar kunnen vragen waarom het voor hem/haar wel nodig is om vlees te eten.

Ja,   ik ben pas een paar maanden vegetarier en heel veel mensen(volwassenen/kinderen)  vinden het raar en vragen steeds naar redenen..  als ik het dan niet goed onder woorden breng kijken ze heel zelfvoldaan:S      
maar hier heb ik zeker wat aan!  dankjwel..

Rozemarijn

« Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2006, 02:44:44 »
Ik heb ooit een boekje gelezen: "Vlees...vergeet 't maar". Geschreven door dr. M. Hardinge e.a. Semi wetenschappelijk. Het boekje staat boordevol redenen om nooit meer vlees te eten. Erg leuk. Kan geen voorbeelden meer oproepen want het is te lang geleden dat ik het heb gelezen.

Ik zeg ook wel tegen mensen dat er 30 kilo groenvoer nodig is om 1 kilo vlees te produceren. Zet ze ook wel aan het denken.

Mijn probleem zit hem vaak wel in de leren schoenen. Ik moet wel anders schimmelen m'n voeten van m'n benen af. Vroeger had je korfam maar dat heb ik al eeuwen niet meer gezien. En het slappe argument dat m'n schoenen niet op m'n bord liggen. Ben er zelf niet happy mee :-[

Migrator

« Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2006, 11:24:09 »

Mijn probleem zit hem vaak wel in de leren schoenen.  :-[

www.zappos.com

misschien hier eens kijken????? kwam uit een ander draadje.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2006, 14:51:56 »
Het argument dat in vlees alles zit wat je als mens nodig hebt vind ik onzinnig. Als je geen vlees eet krijg je immers nog steeds alles binnen, zonder daarvoor aan de preparaten te hoeven gaan! Bij mij slaan ze dan altijd stil ;D
Hoor wie klopt daar kinders???

Kyran

« Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2006, 14:52:53 »
Ik heb vlees niet om mijn menulijst staan, omdat ik welvarend genoeg om  dieren -enigzins- te laten leven.
'Enigzins', omdat ik wel af en toe eieren eet en melk drink, wat mij maakt tot lactose-vegatariër.
Financieel lukt het mij niet om een volwaardig veganistisch te leven.
Als ik in bijv. Zimbabwe zou wonen, zou ik voor mijn gezondheid en financiën wat afhankelijker van vlees zijn. Het aantal vleesvervangers is daar slechts beperkt.

Dit is ongeveer mijn motivatie, toenemende welvaart hoort voor mij dus samen te gaan met een onafhankelijkheid van vlees eten.

smikkeltje

« Reactie #17 Gepost op: 23 februari 2006, 16:14:37 »
ik zeg altijd dat ik het zielig voor de diertjes vind. dat is toch genoeg? mensen zouden het toch ook zielig vinden om hun poes op te eten?

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2006, 16:51:50 »
Als ik in bijv. Zimbabwe zou wonen, zou ik voor mijn gezondheid en financiën wat afhankelijker van vlees zijn. Het aantal vleesvervangers is daar slechts beperkt.

Waarom denk je dat je 'vleesvervangers' nodig hebt? Is een leuke term die bedacht is, maar het is niet iets wat nodig is hoor. Ik neem aan dat je vegaburgers enzo bedoeld.

En als je in Zimbabwe zou gaan wonen word je gewoon lid van de vegetariersbond van Zimbabwe :)
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2006, 16:53:00 door Draakje »
Stem op de Partij voor de Dieren

« Reactie #19 Gepost op: 23 februari 2006, 17:01:42 »
En als je in Zimbabwe zou gaan wonen word je gewoon lid van de vegetariersbond van Zimbabwe :)

Ik ken een Zuidafrikaans stel dat vegetarisch was. Het fijne weet ik er niet van, maar ze hebben een tijd in een ander land (Botswana als ik me goed herinner) in die streek gewoond, en zijn weer overgestapt op vlees omdat dat daar gewoon niet anders kon.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2006, 17:37:48 door @ñññ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner