Vegatopia Forum

Vogelpest en wat doe ik?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Vogelpest en wat doe ik?
« Gepost op: 19 februari 2006, 09:22:13 »
De laatste maanden -  de bui zag je al van verre hangen - erover nagedacht wat ik er mee moet. Ik doe (nog) mee aan Adopteer een kip. Geef af en toe een bon weg, trouwens, want eet niet veel eieren als eieren. Maar ook "mijn" kip zit nu opgehokt. Wat moet ik met dat gegeven?
Ik wacht nog even of het sein op groen gaat voor vaccineren. Blijft het sein op rood dan zal ik geen eieren of produkten ervan meer eten thuis. Uit wel, want dat geeft me teveel gedoe en ik wil anderen niet belasten. Men houdt al alom rekening met mijn vegetarier-zijn. Vooralsnog denk ik er zo over, maar ik ben nog niet uitgedacht.
de tuin: dat ben ik

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2006, 10:35:17 »
Maar weet je zeker dat 'jouw' kip echt opgehokt zit als in "opgesloten in een of andere donkere schuur", het kan ook zijn dat hij nog gewoon naar buiten mag maar dat er een soort net overheen gespannen is. Ik wil als veganist natuurlijk niet het eten van eieren gaan promoten, maar ik denk toch dat als ik op dit moment nog eieren zou eten ik dat ook zou blijven doen. Want juist de boeren die wel nog iets proberen te doen aan het welzijn van de kippen zijn hier nu goed de dupe van.


Migrator

Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2006, 13:27:36 »
heb ook zo'n adoptie kip (gehad)

wist je dat ze na een jaar (geloof ik, volgens m'n vrouw een half jaar) ook afgevoerd worden en geslacht?

Weet alleen niet of ze dan worden verkocht als Bio vlees, jullie?

overanalizing

Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2006, 12:17:02 »
Weet alleen niet of ze dan worden verkocht als Bio vlees, jullie?

Toch zeker niet met een bio-label.

Migrator

Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2006, 12:25:14 »
geen id, dat was eigelijk de vraag denk ik. Niet dat ik van plan ben m'n adoptie kip op te gaan eten.  :-X

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2006, 14:42:25 »
Stomme vraag misschien maar Stel dat je in een natuur gebied een aantal dode vogels ziet liggen zou je dan wel de instanties inlichten met mogelijk gevolg dat alle vogels worden geruimt in het gebied of laat ze je liggen en waarschuw je niemand....?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2006, 14:56:16 »
Nee, ik ga niemand inlichten. En als ze weer gezonde dieren gaan ruimen, dan ga ik ook kijken wat ik kan doen om het tegen te werken...
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2006, 15:02:23 »
Dan ben je nuttiger bezig als je het gaat verspreiden. Daar ben ik wel voor. Het wordt eens tijd voor een flinke epidemie. De huidige generatie(s) heeft nog weinig tot niets aan groot maatschappelijk leed meegemaakt op het gebied van oorlogen, pest, strenge winters met maanden durende honger en koude omdat er niets voorradig is. Niks geen grote verhalen die ze aan hun kleinkoters kunnen doorvertellen over de avonturen van toen ze nog jong waren. Het kan alleen maar goed voor ze zijn qua ontwikkeling.

Weet iemand hoe die virus is ontstaan? Zonder feiten heb ik het idee dat het (grotendeels) komt puur door het gekloot met dieren op industriele wijze. Inentingen en resistentie, opeenhokking, verstrekking van dubieus voer, fokmethoden. Iemand die mijn vermoeden kan bevestigen, of teniet doen?

Migrator

Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2006, 15:38:17 »
ik geloof toch niet dat al die mensen die die grote verhalen aan de kleinkinders doorvertellen er op het moment dat het gebeurde bij stonden te juichen?
Zou ik niet doen als ik eerlijk ben.

Maar als de wereld populatie met 70% zou verminderen zou dat wel beter voor moederke aarde zijn denk ik.

Maar zou je bereid zijn om je eigen je eigen keeltje door te snijden als je weet dat daarna 70% zou volgen?

of ben ik nu weer erg gek aan het breinen?



 ???

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2006, 15:41:29 »
Vegetariers/veganisten zijn gezond dus die overleven alleen :P
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2006, 15:44:49 »
Vegetariers/veganisten zijn gezond dus die overleven alleen :P

hehhehe stiekum denk ik dat ook  :O

Migrator

Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2006, 15:46:20 »
gosh, als dat toch eens zou kunnen, wel eerst m'n vrouw vegetarier laten worden dan anders is het gelijk al een stuk minder grappig.  :)

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2006, 16:31:22 »
Vegetariers/veganisten zijn gezond dus die overleven alleen :P

Mijn broer (een rasechte vleeseter  :() beweerd dat bij een pandemie of een andere wereldramp de vleeseters zullen overleven omdat die als eerste de vegetariërs zullen opeten. ??? Maar ik ben het uiteraard met jou eens Dr@@kje, :)

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2006, 18:03:35 »
Dit soort griepdingen schijnen allemaal te beginnen in een bepaalde regio in China, waar alles onder een dak in onhygienische situatie samenleeft. Iig is ook dit in Azie begonnen.
Een virus muteert bijv. van vogel, naar varken, naar mens of zoiets.  En deze kan van vogel naar mens, maar ook weer niet zo heel gemakkelijk. Het aantal doden is iets in de 80 of zo en dan vanaf het ontstaan.

Ik snap niet dat de VN China eens aanpakt en ik snap ook niet waarom China die regio op dat stuk aanpakt. Dat is dan vervolgens mijn vraag.
We zouden hier wel eens de Gaia-hypothese in werking kunnen zien, trouwens.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2006, 18:06:24 door lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Migrator

Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2006, 19:08:00 »
Citaat
de vleeseters zullen overleven omdat die als eerste de vegetariërs zullen opeten

daar ben ik nog niet zo zeker van, dierenvlees laat ik wel staan, maar misschien komt er dus een tijd dat een dieet van mensensteak op het menu komt te staan hier. geen dieren vlees wil niet zeggen geen mens hè. ;)

Misschien gaan we dan lekker snel gek doen met z'n alle. (gekke koeie!)

 8)

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #15 Gepost op: 20 februari 2006, 19:17:12 »
Het aantal doden is iets in de 80 of zo en dan vanaf het ontstaan.

Inderdaad absurd weinig.  Als men de tijd en het geld dat er tot nu toe in de bestrijding van deze vogelgriep is gestoken had gebruikt om in ontwikkelingslanden voor voldoende geneesmiddelen te zorgen tegen bepaalde andere ziektes dan waren er al tientallen keer zoveel mensenlevens gered.  Maar die ziekten zijn voor 'de westerse wereld' een 'ver van het bed' gebeuren terwijl die vogelgriep als een bedreiging wordt gezien.

Enkel als men met de huidige investering in de bestrijding van de vogelgriep de garantie heeft dat men daarmee zo goed als zeker een pandemie voorkomt is het de investering waard.

'k Heb trouwens gehoord dat bij zo'n grieppandemieën het net jonge, gezonde mensen zijn van 20-30 jaar die het meeste risico lopen het niet te overleven.

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #16 Gepost op: 20 februari 2006, 19:38:15 »
Het aantal doden is iets in de 80 of zo en dan vanaf het ontstaan.


'k Heb trouwens gehoord dat bij zo'n grieppandemieën het net jonge, gezonde mensen zijn van 20-30 jaar die het meeste risico lopen het niet te overleven.

Ik dacht dat dat juist kwam door hun sociale groeps drang ;) (uitgaan in combinatie met enige alcohol intoxicatie))

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #17 Gepost op: 21 februari 2006, 17:53:10 »
Het zullen vooral de economische belangen zijn, waarom men er zo druk mee is.
Kip zal sowieso wel duurder worden: of de dieren nu worden ingeent of niet. Dat is misschien een voordeel.
Ziektes als vogelpest dat spreekt mensen tot de verbeelding en de meeste mensen vinden het niet meer dan normaal dat er bakken vol met geld voor wordt uitgegeven. Wat heeft de gekke-koeien-ziekte niet gekost...en hoeveel slachtoffers waren dat uiteindelijk, niet veel. Auto's ruimen, dat zet pas zoden aan de dijk  :P Zie je het voor je? Mensen die de tamiflu(of iets) al maanden in het badkamerkastje hebben staan, stappen zonder enige nadenken, hups zo...in een auto, steken nog een sigaretje op en scoren nog eens een bami-bal.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2006, 17:54:45 door lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #18 Gepost op: 21 februari 2006, 18:41:30 »
Van mij mag iedereen tamiflu inslaan om de kans verspreiding of besmetting zo klein mogelijk te maken. Maar laat ze alstjeblieft van het gezonde pluimvee afblijven, het heeft gewoon énkele zin om die af te maken. Als de vogelgriep zo'n sterk virus is, is het echt niet mogelijk om daardoor verspreiding tegen te gaan.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2006, 18:42:15 door Gretz »

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Re:Vogelpest en wat doe ik?
« Reactie #19 Gepost op: 21 februari 2006, 20:27:09 »
Op Radio 1 was een verslag te horen van een man die een stuk of 20 kippen had, maar alleen een erg klein schuurtje om ze in op te hokken. Daar zaten al die kippen een tijdje in, maar dat was veel te krap. Hij liet ze dus slachten en dat lieten ze ook horen. Hij vond dat humaner dan ze op te sluiten in een te krap hokje voor god-weet-hoe-lang.
Op zich wel wat voor te zeggen.