Vegatopia Forum

Pompoenpitten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aiko

Re:pompoenpitten
« Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2005, 20:13:44 »
Weet wel van wie je het hebt. Ik zou wachten op bevestigend advies, als ik jou was...

Kiwi

Re:pompoenpitten
« Reactie #21 Gepost op: 21 oktober 2005, 20:14:48 »
Die hele pompoen dient toch al als beschermlaag, dan zit er vast geen extra schilletje omheen lijkt me.

Aiko

Re:pompoenpitten
« Reactie #22 Gepost op: 21 oktober 2005, 20:14:53 »
Waarschijnlijk zijn dat zonnebloempitten die jij bedoelt.

Jij is ik? Neen, die bedoel ik niet. Ik kan pompoenpitten en zonneblompitten wel uit elkaar houden, al was het alleen maar omdat ik weet hoe beide te zaaien. In Duitsland kun je pompoenpitten kopen met een laagje zout. Zijn erg lekker, ik veronderstel ook dat ze eerst voorzichtig zijn voor geroosterd.

Kiwi

Re:pompoenpitten
« Reactie #23 Gepost op: 21 oktober 2005, 20:15:26 »

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:pompoenpitten
« Reactie #24 Gepost op: 21 oktober 2005, 20:15:35 »
Volgens mij is dat pellen niet nodig hoor. Ik heb ze wel eens bij de Turk gehaald en die zagen er precies zo uit als de pitten die ik in de prullenbak mik.
... maar heb je ze ook zo gegeten?

Aiko

Re:pompoenpitten
« Reactie #25 Gepost op: 21 oktober 2005, 20:15:51 »
Die hele pompoen dient toch al als beschermlaag, dan zit er vast geen extra schilletje omheen lijkt me.

Vertel dat ook tegen de walnoot en bolster, kastanje en bolster en vast nog meer planen...

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:pompoenpitten
« Reactie #26 Gepost op: 21 oktober 2005, 20:16:56 »
Volgens mij is dat pellen niet nodig hoor. Ik heb ze wel eens bij de Turk gehaald en die zagen er precies zo uit als de pitten die ik in de prullenbak mik.
:laugh: Waarom mik je dan in de prullenbak als je ze kennelijk ook zo koopt?

Kiwi

Re:pompoenpitten
« Reactie #27 Gepost op: 21 oktober 2005, 20:17:10 »
Citaat
Vertel dat ook tegen de walnoot en bolster, kastanje en bolster en vast nog meer planen...

Ja maar die hebben maar 1 pit, die moet beter beschermd worden dan die honderden pitjes in een pompoen. :P


Edit: quote ingevoegd
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2005, 20:18:23 door Kiwi »

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:pompoenpitten
« Reactie #28 Gepost op: 21 oktober 2005, 20:19:07 »
In Duitsland kun je pompoenpitten kopen met een laagje zout. Zijn erg lekker, ik veronderstel ook dat ze eerst voorzichtig zijn voor geroosterd.
Ja maar, ja maar, die moet je toch, net als ongepelde zonnepitten met zout, open bijten en de schil uitspugen?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:pompoenpitten
« Reactie #29 Gepost op: 21 oktober 2005, 20:22:19 »
In Duitsland kun je pompoenpitten kopen met een laagje zout. Zijn erg lekker, ik veronderstel ook dat ze eerst voorzichtig zijn voor geroosterd.
Ja maar, ja maar, die moet je toch, net als ongepelde zonnepitten met zout, open bijten en de schil uitspugen?
Nee hoor. Zonnebloempitten zijn dan biologisch gezien ook weer heel andere dingen dan pompoenpitten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:pompoenpitten
« Reactie #30 Gepost op: 21 oktober 2005, 20:24:04 »
Volgens mij is dat pellen niet nodig hoor. Ik heb ze wel eens bij de Turk gehaald en die zagen er precies zo uit als de pitten die ik in de prullenbak mik.
:laugh: Waarom mik je dan in de prullenbak als je ze kennelijk ook zo koopt?
Omdat er dan geen slijmerige pompoen omheen zit die er met geen wil ter wereld van af te krijgen is in de tijd die ik nu nog in mijn armzalige leventje over heb voor culinaire avonturen. En omdat pompoenpitten roosteren meer een kunst dan een wetenschap is.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:pompoenpitten
« Reactie #31 Gepost op: 21 oktober 2005, 20:35:17 »
Pompoenpitten kan je (net zoals zonnebloempitten) gepeld en ongepeld kopen.  Maar ze moeten echt wel gepeld worden voor je ze kan eten.  Of eet er hier iemand ook ongepelde zonnebloempitten?

De vorm van de kern van de pompoenpit en de gehele pompoenpit is bijna exact hetzelfde, alleen het formaat en de kleur is een (een beetje) verschillend.  (En natuurlijk ook niet voor alle soorten pompoenen hetzelfde.)

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:pompoenpitten
« Reactie #32 Gepost op: 21 oktober 2005, 20:52:50 »
Nu ik er nog wat meer over nadenkt moet ik concluderen dat ik geen pitten ken die ongepeld gegeten kunnen worden.
(Al hangt het misschien af van de gehanteerde definitie van 'pit'.  Ik bedoel in dit geval zaden die in een (schijn)vrucht zitten.  Sommige pitten worden wel mee opgegeten met de (schijn)vrucht.)

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:pompoenpitten
« Reactie #33 Gepost op: 21 oktober 2005, 21:14:10 »
Maar wacht even, heb ik hier nou de pitten uit een pompoen geschept, ontdaan van smurrie, gespoeld en liggen ze nu te drogen om dan vervolgens GEPELD te moeten worden? Het lijkt ineens wel heel erg veel moeite voor iets dat ik voor vanmiddag vijf uur nog nooit ambieerde...
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2005, 21:14:27 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:pompoenpitten
« Reactie #34 Gepost op: 21 oktober 2005, 21:19:21 »
Inderdaad.  Ik koop ze dan ook gepeld in een winkel.

Aiko

Re:pompoenpitten
« Reactie #35 Gepost op: 22 oktober 2005, 01:55:20 »
Ik vermoed het ontstaan van een equivalent van de friet / patat onenigheid, nu gepeld / ongepeld. Ik zeg ongepeld! In die ene supermarkt te Kleve heb ik ze zelf gekocht en later opgesnoept. En het was lekker ook nog eens.

Overigens kost pitten uit een pompoen halen ook niet zoveel tijd en moeite. Je krijgt er alleen ongelofelijke smerige handen van.

SanderV

Re:pompoenpitten
« Reactie #36 Gepost op: 22 oktober 2005, 12:35:17 »
Ik had er laatst ook een paar nodig, en toen heb ik ze bij de Sligro gekocht. Wel jammer dat het een hele bak is, en dat ik ze verder nooit gebruik.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Pompoenpitten
« Reactie #37 Gepost op: 24 oktober 2005, 15:03:46 »
Ik heb de pitten uit de pompoen die ik gister geslacht heb eruit gepield, gewassen en op een theedoek te drogen gelegd. Ik kon mijn nieuwsgierigheid echter niet bedwingen en heb gelijk 's avonds geproefd (en ja, je moet ze net als zonnebloempitten openbreken!): erg lekker! Ze smaken een beetje naar beukennootjes. Ik vond de smaak eigenlijk niet echt lijken op de pompoenpitten die je gepeld en al koopt. En ze smaakten ook niet echt naar de pompoenpitten in schil (heet dat schil?) van de toko.  ???
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Pompoenpitten
« Reactie #38 Gepost op: 24 oktober 2005, 17:17:15 »
Klinkt goed, ik heb hetzelfde gedaan maar nog niet geproefd... Ben benieuwd!
This is between me and the vegetable!

Aiko

Re:Pompoenpitten
« Reactie #39 Gepost op: 05 februari 2006, 23:28:06 »
Net ter experiment pompoenpittenbrood gemaakt (met banaan ook, overigens). Het is een groot succes. Gewoon de pitten rechtstreeks uit de pompoen in je deegmeel gooien en meebakken. Ik heb de pitten (ongepeld) wel even in het water gegooid dat ik opwarmde om deeg mee te maken, misschien dat dat invloed heeft op de eetbaarheid van de zaden.