Afgelopen maand heb ik drie weken eiland gehopt in Kaapverdie. Dit is een kleine eilandengroep voor de kust van West-Afrika, ongeveer 2 uur verder vliegen dan de Canarische eilanden. Altijd lekker weer, niet toeristisch en elk eiland is weer anders.
Maar hoewel de meeste Kaapverdianen zelf niet dagelijks vlees of vis op het menu kunnen zetten, kennen restaurants het begrip "vegetarisme" niet. Ik ben op geen van de menukaarten een vegetarisch, laat staan veganistisch, gerecht tegengekomen. Nu ben ik zelf geen vega, dus was dat voor mij niet zo'n probleem, zeker niet omdat alle beesten daar nog zichtbaar scharrelen of direct vers uit de zee komen (maar iedere dag was wel te veel van het goede...).
Pas na 2 weken kregen we naast rijst en patat ook groenten: sufgekookte kool, zachte wortel, stukje zoete aardappel en iets waarvan ik denk dat het gestampte maniok was. Ook het nationale bonengerecht cachupa zal in restaurants vaak met vleesbouillon en/of extra vlees geserveerd worden. In de kleinere dorpjes is er vaak maar 1 restaurant, waar je van te voren moet aangeven dat je er 's avonds wilt eten, of een bar-restaurant waar ze maar 1 gerecht (vis) serveren.
Als je Portugees spreekt zou je met de keuken kunnen overleggen voor een vega-gerecht, maar of ze daar iets mee kunnen? Wellicht alleen in Nella's restaurant of Casa Cafe, beiden in Mindelo - Sao Vincente. Daar zijn wat creatievere koks aangesteld. Maar de meeste kans hiertoe zal je, denk ik, hebben in hotelletjes met een eigen restaurant, zodat je wat meer tijd hebt om de kok uit te leggen wat je wilt of eventueel zelf je eigen potje te koken? Verder vrees ik dat een broodje omelet de enige vega-mogelijkheid is.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen in Kaapverdie (wat verder echt een aanrader is om naar toe te gaan!!).