Vegatopia Forum

Boeddhisme en vlees

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #80 Gepost op: 06 februari 2006, 15:37:56 »
Je begint te snappen hoe je zelf redeneert?

Ik heb het duidelijk neergezet. Dat de meningen verdeeld zijn. En dat ik de mening deel dat het lichaam in principe niet gemaakt is voor als primaire bron vlees te eten.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #81 Gepost op: 06 februari 2006, 16:16:11 »
We vorden vaak ziek door het eten van vlees. Het veroorzaakt naar alle waarschijnlijkheid tot misschien 80% van alle kanker.
Kom maar op met die referenties.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #82 Gepost op: 06 februari 2006, 16:36:45 »
We vorden vaak ziek door het eten van vlees. Het veroorzaakt naar alle waarschijnlijkheid tot misschien 80% van alle kanker.
Kom maar op met die referenties.

National Cancer Institute. Cancer Rates and Risks. Washington, DC: 1985.
Doll R, Peto R. The causes of cancer: quantitative estimates of avoidable risks of cancer in the United States today. J Natl Canc Inst 1981;66:1191-308.

Was overigens 60% :P en vooral gericht op dieet. En weet zeker als men stopt met vlees (en zuivel ook) dat dan veel kanker verdwijnt. Alleen al een enorme vermindering zal zorgen voor minder kans op kanker.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2006, 16:37:44 door Dr@@kje »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #83 Gepost op: 06 februari 2006, 16:45:08 »
Ik wil wel eens weten wat die 60% precies voor 'n kans is, en of er in de jaren erna (er zijn ondertussen twee decennia verstreken) andere bevindingen zijn gekomen. Ik ontken niet dat vlees geen rol kan spelen, maar dat jij het aanhaalt als bewijs dat we er niet op gemaakt zijn (gemaakt door wie dan, trouwens?).
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #84 Gepost op: 06 februari 2006, 16:52:20 »
Ik wil wel eens weten wat die 60% precies voor 'n kans is, en of er in de jaren erna (er zijn ondertussen twee decennia verstreken) andere bevindingen zijn gekomen. Ik ontken niet dat vlees geen rol kan spelen, maar dat jij het aanhaalt als bewijs dat we er niet op gemaakt zijn (gemaakt door wie dan, trouwens?).

http://www.cancerproject.org/survival/cancer_facts/factors.php

Er zijn nog wel meer studies geweest. Ik had eens zo een mooie link over vegetarisme/veganisme en wat de kansen enzo was op kanker vergeleken met vleeseters e.d., maar die ben ik kwijt. Was geloof van een amerikaanse overheidsinstelling.

Ik heb als persoonlijke mening dat het dieet 1 van de grootste rol speelt in kanker e.d.

Gemaakt door Allah natuurlijk ;) :P

Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #85 Gepost op: 06 februari 2006, 16:54:25 »
En weet zeker als men stopt met vlees (en zuivel ook) dat dan veel kanker verdwijnt.

Ongebreidelde groei van cellen stopt niet zomaar even als er geen dierlijke producten tot zich genomen worden. Dat zou makkelijk zijn.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #86 Gepost op: 06 februari 2006, 16:57:40 »
En weet zeker als men stopt met vlees (en zuivel ook) dat dan veel kanker verdwijnt.
Ongebreidelde groei van cellen stopt niet zomaar even als er geen dierlijke producten tot zich genomen worden. Dat zou makkelijk zijn.
:P Bedoelde natuurlijk vooral dat er geen kanker meer veroorzaakt wordt daardoor.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #87 Gepost op: 06 februari 2006, 17:07:56 »

Was overigens 60% :P en vooral gericht op dieet.

Je had dus verkeerd geciteerd en je kan niet meer bronnen vinden.

Citaat
En weet zeker als men stopt met vlees (en zuivel ook) dat dan veel kanker verdwijnt. Alleen al een enorme vermindering zal zorgen voor minder kans op kanker.

Jij weet zeker? Sorry, maar d��r heb ik dus absoluut geen vertrouwen in, zie alleen al bovenstaand voorbeeld.
Volgens mij lul je uit je nek (je eigen dogma's volgend) waarbij je het wel hebt over zeer pijnlijke materie.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #88 Gepost op: 06 februari 2006, 17:10:57 »
Was overigens 60% :P en vooral gericht op dieet.
Je had dus verkeerd geciteerd en je kan niet meer bronnen vinden.
Ik durf te wedden dat hij die referentie nooit zelf gelezen heeft maar uit tweede hand citeert van een website.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #89 Gepost op: 06 februari 2006, 17:23:10 »
Interessante discussie heeft dit uitgelokt zeg. ;)

Na alles gelezen te hebben geef ik vooral nicky_too gelijk. Als ik in Tibet zou leven zou ik waarschijnlijk ook vlees móeten eten. Die mensen daar hebben niet allerlei supermarkten en winkels waar ze volop de keus hebben. Ze moeten genoegen nemen met wat er is, en de realiteit is nou eenmaal dat er daar een levenswijze zich heeft ontwikkeld waarbij de dieren die daar leren gebruikt en verbruikt worden. Er kan daar bijna geen plantaardige landbouw plaatsvinden, er heerst een hooggebergteklimaat weet je wel. Dieren zoals Yaks zijn gewoon beter bestand tegen zo'n klimaat en dienen daarom voor die mensen als voedselbron. Natuurlijk zou het beter zijn dat er of volop plantaardig voedsel wordt aangevoerd, of dat al die mensen in de loop van de tijd ergens anders gaan wonen, maar dat gebeurt gewoon niet. Dan moet je gewoon respect hebben voor boeddhisten die het verder wel zoveel mogelijk in harmonie proberen te leven. Het is niet anders, wees blij dat wij in Nederland wel de kans hebben om te kiezen voor een vega(n) leefstijl.
 

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #90 Gepost op: 06 februari 2006, 17:25:12 »
Nog een stukje waaruit blijkt dat de Tibetanen wel probe(e)r(d)en plantaardig voedsel te verbouwen:

Citaat
Door de jaren heen groeide onder de Tibetanen het verzet tegen de Chinese bezetting. Dit leidde tot een grote uitbarsting op 10 Maart 1959, waarna de Dalai Lama samen met duizenden andere Tibetanen naar India vluchtte, waar hen politiek asiel verleend werd.
China ging vervolgens een politiek voeren waarbij het Tibetaanse volk en haar cultuur werden onderdrukt. Er werden duizenden kloosters vernietigd en geplunderd, en bijna de helft van de geestelijkheid werd gedwongen het kloosterleven op te geven. Land werd onteigend en de traditionele Tibetaanse landbouw gericht op gerst, moest plaats maken voor Chinese landbouw gericht op tarwe. Dit leidde tot uitputting van de grond met als gevolg grote hongersnoden.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2006, 17:25:29 door Gretz »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #91 Gepost op: 06 februari 2006, 18:08:48 »
Was overigens 60% :P en vooral gericht op dieet.
Je had dus verkeerd geciteerd en je kan niet meer bronnen vinden.
Ik durf te wedden dat hij die referentie nooit zelf gelezen heeft maar uit tweede hand citeert van een website.

www.cancerproject.com ;)

http://www.vegsource.com/harris/cancer_vegdiet.htm
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2006, 18:20:31 door Dr@@kje »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #92 Gepost op: 06 februari 2006, 18:10:59 »
Nog een stukje waaruit blijkt dat de Tibetanen wel probe(e)r(d)en plantaardig voedsel te verbouwen:

Citaat
Door de jaren heen groeide onder de Tibetanen het verzet tegen de Chinese bezetting. Dit leidde tot een grote uitbarsting op 10 Maart 1959, waarna de Dalai Lama samen met duizenden andere Tibetanen naar India vluchtte, waar hen politiek asiel verleend werd.
China ging vervolgens een politiek voeren waarbij het Tibetaanse volk en haar cultuur werden onderdrukt. Er werden duizenden kloosters vernietigd en geplunderd, en bijna de helft van de geestelijkheid werd gedwongen het kloosterleven op te geven. Land werd onteigend en de traditionele Tibetaanse landbouw gericht op gerst, moest plaats maken voor Chinese landbouw gericht op tarwe. Dit leidde tot uitputting van de grond met als gevolg grote hongersnoden.


Interessante info.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #93 Gepost op: 06 februari 2006, 18:14:36 »
Jij weet zeker? Sorry, maar d��r heb ik dus absoluut geen vertrouwen in, zie alleen al bovenstaand voorbeeld.
Volgens mij lul je uit je nek (je eigen dogma's volgend) waarbij je het wel hebt over zeer pijnlijke materie.

Ja, mag ik nergens in geloven dan? Ik weet zeker (vanuit mijn gevoel) dat het verminderen van vleesgebruik, zuivelgebruik enzo zal zorgen voor minder kanker in de wereld.
Het zeer pijnlijke materie natuurlijk. Iedereen kent ondertussen wel mensen in hun omgeving die kanker hebben gehad of gestorven zijn aan kanker. Ik ook.
Jaren geleden was het nog niet iets wat erg in de buurt kwam. Maar door de oprukkende fastfoodindustrie, meer vleesconsumptie (3x zoveel als aanbevolen door voedingscentrum), veel zuivelconsumptie en bijna in elk product dierlijke bestandsdelen.... etc.. is er ook gewoon meer broednesten voor kanker.
Daarom weet ik zeker dat als mensen minder vlees zouden eten, minder zuivel, of beter gezegd helemaal niet, dat men dan minder snel kanker krijgt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #94 Gepost op: 06 februari 2006, 18:18:44 »
Ik denk dat de meerderheid van de mensen niet wil inzien dat je behalve van roken, vet eten, luchtvervuiling, zonlicht ook nóg van vlees en zuivel eten kanker kunt krijgen. Ik geloof wel dat het waar is, maar de meeste mensen nemen dat maar voor lief. Dat moeten ze zelf weten, maar als je op een gemakkelijke manier de kans op kanker krijgen kan verkleinen zou ík dat altijd doen. :)

Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #95 Gepost op: 06 februari 2006, 18:18:51 »
Citaat
We vorden vaak ziek door het eten van vlees. Het veroorzaakt naar alle waarschijnlijkheid tot misschien 80% van alle kanker.
Was overigens 60% :P en vooral gericht op dieet.

Is dat jouw vrije interpretatie van:
Citaat
Large studies in England and Germany showed that vegetarians were about 40 percent less likely to develop cancer compared to meat eaters.
(http://www.cancerproject.org/survival/cancer_facts/meat.php)
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2006, 18:22:02 door Sav@ñcosinus »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #96 Gepost op: 06 februari 2006, 18:21:27 »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #97 Gepost op: 06 februari 2006, 18:22:34 »
Ik denk dat de meerderheid van de mensen niet wil inzien...

Ja, daarom wordt er altijd heftig op gereageerd. Terwijl er in die onderzoeken zeker waarheid zit.
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #98 Gepost op: 06 februari 2006, 18:23:35 »
Ik denk dat de meerderheid van de mensen niet wil inzien dat je behalve van roken, vet eten, luchtvervuiling, zonlicht ook nóg van vlees en zuivel eten kanker kunt krijgen. Ik geloof wel dat het waar is, maar de meeste mensen nemen dat maar voor lief. Dat moeten ze zelf weten, maar als je op een gemakkelijke manier de kans op kanker krijgen kan verkleinen zou ík dat altijd doen. :)

Eigenlijk kun je overal wel zo'n beetje kanker van krijgen. Een irritatie van bijvoorbeeld een warme kruik op de buik kan zorgen voor gezwellen aan je buikvlies (geloof ik). Het ligt er maar aan hoe lang de irritatie aanhoudt, hoe frequent en hoe sterk het wordt opgewekt.

Maar dat onthouding van vlees (al was het alleen maar omwille van de bereiding die het vergt) een positieve bijdrage kan leveren geloof ik wel. Dat het zo sterk werkt als onthouding van het roken, een verbeterde eetgewoonte (vooral van groenten) en het opheffen van een totaal gebrek aan lichaamsbeweging, dat gaat er niet in bij mij.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #99 Gepost op: 06 februari 2006, 18:25:00 »
Ja, mag ik nergens in geloven dan? Ik weet zeker (vanuit mijn gevoel)
Ik zie niet wat gevoel in dit geval met waarheid te maken heeft.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.