Nou, ze kunnen altijd wegtrekken. Uit Tibet zijn er toch wel meer mensen weggetrokken? (gevlucht)
Hoe kun je nou zo simpel en zwart-wit denken?
Weet je hoeveel mensen sinds de bezetting door China geprobeerd hebben te vluchten en dat niet hebben overleefd?
En voor de bezetting trokken ze niet weg, omdat ze gewoon kunnen overleven. Ze kunnen daar leven zoals ze dat altijd gedaan hebben. Dat jij het daar niet mee eens bent doet daar niets aan af.
Het is gewoon zo dat als mensen ergens gaan wonen dat er geen eten is, dat het niet de juiste plek is voor de mens. Een ijsbeer gaat ook niet in de sahara wonen. Wij behoren ook niet overal te wonen. Hoewel we vandaag de dag wel obstakels kunnen overwinnen. En daar ging het om. De mens behoort niet overal te wonen.
Komen we weer bij het punt dat er simpelweg teveel mensen zijn om te leven waar wel voldoende eten is! Dus hoe ga jij dat oplossen?
En dieren gaan wel degelijk op plekken wonen waar ze niet lijken te horen. Dat heet evolutie, geloof ik.
Of anders aanpassingsvermogen. Maar dat zal wel een vies woord zijn in jouw boek.
Als je bijv. geen eetbare planten tot je beschikking hebt, maar dat vind jij geen reden, heb ik begrepen. Dus dan komen we weer bij het bovenstaande punt.
idd En daarnaast kan je ook wel meer dingen doen.
Kom maar op! Voorbeelden graag.
Ander voorbeeld, wat je vast wel kent: vliegtuig stort neer en uiteindelijk is er geen eten voorhanden, dus gaat men elkaar opeten (heel kort door de bocht). Heb je daar moeite mee?
Nee. Overleven is tuurlijk een goede reden. Maar ik vraag me af wanneer het pas echt overleven is.
Da's vrij simpel. Zonder de oplossing (wat dat ook mag zijn) ga je dood. Dan is de verzonnen oplossing de basis van het overleven.
Dat laatste ben ik met je eens, maar ik vind ook dat jij dus net zo min volgens je eigen definitie van respect voor leven leeft als elk ander. En waarom zou het eten van dieren geen onderdeel kunnen zijn van een natuurlijke balans?
Kan natuurlijk onderdeel zijn van natuurlijke balans. Punt is dat het dier wel onderdeel moet zijn van die balans. Niet gefokt vee. Daarnaast denk ik niet dat de mens een vleeseter is. Wel in noodzakelijke situaties.
Maar wanneer is vee gefokt en wanneer dan niet? Dat je tegen bio-industrie bent snap ik, ben ik ook met je eens. Maar heb jij enig idee hoeveel respect veel arme mensen in arme(re) landen hebben voor hun dieren? Volgens mij niet.
En waarom is de mens geen vleeseter? Je gaat toch niet echt terugvallen op die onzin over het gebit van de oermens, he?
En wat zijn volgens JOU dan noodzakelijke situaties? Het is makkelijk steeds de aangedragen voorbeelden af te wijzen, maar kom dan zelf eens over de brug!