Vegatopia Forum

Rauwkosteter

vlekje

Re:rauwkosteter
« Reactie #20 Gepost op: 30 januari 2006, 17:15:36 »
100% rauw zal ik wel nooit halen, daarvoor zou ik de wok en de sojamelker te hard missen.

Ik ga eerst voor de 50% rauw :) Maar roerbakken vind ik ook veels te lekker om weg te laten.

Ik heb nu bij de computer een paar bakjes staan met sla, worteltjes, komkommer en broccoli :)

Nog lekkere rawfood recepten?

Hoi Draakje, ja je stimuleert elkaar wel zo op de site. Dat mis ik maar al te vaak, ik zou een eetgroepje willen met vega/vegan en rauwkost, lukt nog niet. Een recept? Daar gaan we;
kruidenkoekjes:120 gram amandelen, 5u. geweekt, 60 gr.hazelnoten, 4 eetl. tarwe of ander graan, 3 eetl. rozijnenca 5 u geweekt, 2 eetl. honing, koekkruiden: 1 theel. kaneel, 1/2 theel.  kruidnagel, gemalen, 1/4 theel. kardamom.
noten en graan malen en met kruiden vermengen.
De uitgelekte rozijnen met de honing pureren. ALLES goed door elkaar kneden tot homogene massa. Het deeg in een springvorm en gladstrijken. In koelkast stevig laten worden. Eet smakelijk Draakje, ik ga ze ook proberen. Het komt uit het boekje; Köstliche Lebenskraft van Andrea Oppitz. Te bestellen op:
www.die-wurzel@web.de  groeten van Vlekje, succes!
 ps. om een mij onbekende reden kleurt maar de helft van het webadres, het adres is wel goed!

« Reactie #21 Gepost op: 30 januari 2006, 17:19:33 »
ps. om een mij onbekende reden kleurt maar de helft van het webadres, het adres is wel goed!

Het ziet er naar uit dat je website- en emailadressen aan het klutsen bent.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #22 Gepost op: 30 januari 2006, 17:22:34 »
Even offtopic: 70 en dan nog lekker forumen? Respect!

vlekje

« Reactie #23 Gepost op: 30 januari 2006, 17:24:35 »
Broccoli is een van de lekkerste groenten rauw, je kunt er ook een suasje bij maken, bvb. verdunde zonnepitpaté. Geef ik later wel een recept van als je belangstelling hebt Groet aan Firefox van Vlekje
Heet het aparaat in de winkel ook sojamelker???
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2006, 09:24:52 door Sander »

Offline firefox

• 105
« Reactie #24 Gepost op: 30 januari 2006, 18:04:34 »
Er zijn er verschillende, de mijne is een naamloze cloon van het merk Soyquick.  Er bestaat hier http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=3;action=display;threadid=4424 al een thread, met links hoe je ze kan bestellen.  Voor sojamelk op zich is het niet zo de moeite vind ik, dat is makkelijk 'met de hand' te doen, maar rijstmelk enz wordt al gauw een knoeiboel zonder dit apparaat.

Dat recept met die brocoli interesseerd mij ook wel.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2006, 09:25:23 door Sander »

Offline firefox

• 105
« Reactie #25 Gepost op: 30 januari 2006, 18:10:04 »

Ge ziet waar rawfood veganisme goed voor is eh  ;)

vlekje

« Reactie #26 Gepost op: 30 januari 2006, 18:36:33 »
Ik ben een vegetarisch/veganistische rauwkosteter 90%.

Wat houdt dat precies in? (En dan bedoel ik vooral de 90%)

Hallo Superguppie, het houdt in dat ongeveer 10%
procent van mijn eten, over de hele dag uit gekookt, gebakken of kant en klaar voedsel bestaat. Vandaag was dat door het eten van peulvruchten zelfs 30%, een kniesoor die daarop let, zeg ik tegen mezelf. Michael Delias de Duitse website-houder van die-wurzel zegt: bouw het op en neem jezelf niets kwalijk, dat is beter dan onwijs hard gaan en terugvallen, ook minder teleurstellend. Hopenlijk heb ik je vraag voldoende beantwoord. Zo niet vraag gerust verder. Ik vind het leuk om reakties te krijgen. Ooit was ik zo ziek dat ik meende dat dat het einde was, in 1995, en toen kwam dit op mijn weg, voor mij nog steeds een wonder. Mijn lymphe-vatenstelsel werkte nog 2% in die tijd.
Moe, moe ,moe. Binnen 5 maanden is dat 60% geworden en de moeheid totaal verdwenen. Het zit hem in het volhouden voor mij. Met vega groet van Vlekje.

Die peulvruchten kan je dus ook rauw eten als je ze kiemt (enkel de kleinere soorten, vb linzen, mungbonen,... maar geen kidneybonen).  Voor die vermoeidheid kan je eens waterkefir en/of kombucha proberen.

Hoi, op dit moment staat rauwkost hoog in het vaandel, ik heb een tijd kombucha geprobeerd, bemerkte geen enkel resultaat. Groetjes Vlekje.

vlekje

« Reactie #27 Gepost op: 30 januari 2006, 18:39:32 »
Ik ga meteen kijken zodra ik tijd heb, moet je die granen eerst koken of kun je ze ook geweekt tot melk verwerken? Vlekje.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2006, 09:25:51 door Sander »

Offline firefox

• 105
« Reactie #28 Gepost op: 30 januari 2006, 18:52:10 »
Je moet/mag ze eerst weken, het apparaat maalt, kookt en filtert het boeltje dan voor u, zodat je een kan met melk krijgt en een appart bakje met pulp, geen gedoe met blender & gaasdoek meer dus.  Maar je kan er dus geen rauwe granen/kiemen mee verwerken, want het koken is verplicht.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2006, 09:26:12 door Sander »

Offline firefox

• 105
« Reactie #29 Gepost op: 30 januari 2006, 18:53:16 »
waterkefir?
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2006, 09:26:37 door Sander »

vlekje

« Reactie #30 Gepost op: 30 januari 2006, 19:04:43 »
Wat kefir betreft; lekker! kan vast ook met sojamelk. Als de moeheid weer toeslaat heb ik een tip achter de hand, bedankt.
Vlekje.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2006, 09:18:30 door Sander »

vlekje

« Reactie #31 Gepost op: 30 januari 2006, 19:07:16 »
Het zonnepitpaté-recept komt zodra ik tijd heb. Mailen zou sneller kunnen ik heb het in de pc. staan
Vlekje
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2006, 09:18:59 door Sander »

Offline firefox

• 105
« Reactie #32 Gepost op: 30 januari 2006, 21:38:18 »
En om terug on topic te gaan : wie heeft er hier ervaring met tarwegrassap en die rejuvelac van dr Wigmore?
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2006, 09:20:23 door Sander »

vlekje

« Reactie #33 Gepost op: 31 januari 2006, 08:44:23 »
*De* rawfoodsite :

http://www.living-foods.com

Hoi Firefox, fijne tip, bedankt. Vlekje.

Offline Gabs

• 796
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #34 Gepost op: 31 januari 2006, 16:12:43 »
interessant om te lezen allemaal, zo leer je nog eens wat...

vlekje

« Reactie #35 Gepost op: 31 januari 2006, 21:46:04 »
Heeft iemand het al eens aangedurfd om rauw zeewier te eten?  vb van die gedroogde kombu of wakame weken, en dan opeten?

Hoi Draakje, lekker hoor rauw zeewier, ik doe dat af en toe houd de stukjes wat langer in mijn mond zodat het wat zachter wordt. Ik heb daar nooit over nagedacht :o. Ik weet alleen van bonen en ongekiemde peulvruchten dat het slecht is rauw. Bonen tenminste 4 min. koken..  Groet Vlekje :O

vlekje

« Reactie #36 Gepost op: 31 januari 2006, 21:55:43 »
Hoi Firefox, hoe lang moet je fenegriekzaad weken voor het kiemen, weet jij dat? Als je in de buurt van Amsterdam komt zou je eens op zaterdag de 'Boerenmarkt kunnen bezoeken(waar die is...???)
daar staan mensen met biologische spullen en een kraam, 'bemand' door vrouwen, speciaal voor rauwkosteters, oa ongebrande carob en speciale kiemtarwe enzomeer. Een van de vrouwen is waarschijnlijk Diane, een engelse. Ik kiem nu boekweit, lijkt te lukken. Groet Vlekje.  
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2006, 09:20:45 door Sander »

Offline firefox

• 105
« Reactie #37 Gepost op: 31 januari 2006, 23:54:29 »

Hoi Firefox, hoe lang moet je fenegriekzaad weken voor het kiemen, weet jij dat? Als je in de buurt van Amsterdam komt zou je eens op zaterdag de 'Boerenmarkt kunnen bezoeken(waar die is...???)
daar staan mensen met biologische spullen en een kraam, 'bemand' door vrouwen, speciaal voor rauwkosteters, oa ongebrande carob en speciale kiemtarwe enzomeer. Een van de vrouwen is waarschijnlijk Diane, een engelse. Ik kiem nu boekweit, lijkt te lukken. Groet Vlekje.  

Fenugriekzaad doe ik ongeveer hetzelfde mee als linzen, kan eigenlijk niet mis gaan.  Mooi, rauwe carob.  Kunnen die niet eens naar Antwerpen afzakken?  

Boekweit vind ik een van de lastigere, nog niet zoveel succes mee gehad, en vond de kiem ook niet speciaal lekker.  Ik gebruik de boekweit van Bioshop daarvoor.   Ik moet zeggen dat de tarwe van Ekoland zeer goed kiemt, speciale kiemtarwe lijkt me dan ook wat overbodig.

vlekje

« Reactie #38 Gepost op: 01 februari 2006, 10:46:20 »

Fenugriekzaad doe ik ongeveer hetzelfde mee als linzen, kan eigenlijk niet mis gaan.  Mooi, rauwe carob.  Kunnen die niet eens naar Antwerpen afzakken?  

Boekweit vind ik een van de lastigere, nog niet zoveel succes mee gehad, en vond de kiem ook niet speciaal lekker.  Ik gebruik de boekweit van Bioshop daarvoor.   Ik moet zeggen dat de tarwe van Ekoland zeer goed kiemt, speciale kiemtarwe lijkt me dan ook wat overbodig.
Hoi F F, bedankt. Wat de carob betreft; ik zal proberen het weadres te achterhalen, kun je zelf contact zoeken. Ekoland-tarwe, ik kan dan eens proberen hoe ik, met mijn tarwe-allergie, daarop reageer. De gebruikte boekweit is van 'De nieuwe band', (groothandel). Ik gebruik boekweit in mijn zelfsamengestelde muesli. Groet van Vlekje.ps. Als we zo doorkletsen wordt je wel genestte kampioen
hier. Hiep Hiep!

vlekje

« Reactie #39 Gepost op: 01 februari 2006, 18:00:32 »
Hallo Poek, je hebt het over mij; 70 en dan nog....?
Ja heerlijk hoor, ik kom hier weer veel nieuwe mensen en dingen tegen. En gelukkig mensen die mijn eetwijze niet koers-kwijt-geraakt en overdreven noemen ???. Die lust ik onderhand rauw, ha ha ha. Blijf ik maar liever gezond met respect voor mens, dier + millieu. `k Vind het hier echt leuk, en dit is alleen nog maar koken. Ben nog van plan om met een vriendin, ook vega, rond het Ijsselmeer te gaan fietsen komende zomer, kijken of het lukt. Groet Vlekje :O ;D