Vegatopia Forum

Koelkast ontdooien

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Koelkast ontdooien
« Reactie #20 Gepost op: 16 januari 2006, 21:41:55 »
Het is altijd kiezen tussen kwaden bij zaken die met energie te maken hebben.
Sneller ontdooien betekent minder lang in een temperatuur die de producten verwarmt. Ook al is het buiten koud heb je dat verschijnsel. Wil je dan kortere tijd gebruiken voor het ontdooien dan is het het beste om dit te doen met pannetjes met heet water. Deur dicht en goed laten intrekken. Evt. nog een keer doen. Onderin de kast een bak neerzetten om het smeltwater op te vangen is ook een prima actie.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: 16 januari 2006, 21:59:11 »
En voor zij die niet over koelboxen of diepvriestassen of een tuin beschikken, alles wat goed warmte isoleert, isoleert ook goed koude.  Als het ontdooien niet te lang duurt kan je dus ook je diepvriespullen (in plastiek zakken) in dekens, slaapzak, donsdeken gewikkeld in een onverwarmde kamer leggen.

g11ling

« Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2006, 22:11:35 »
Bij een beetje fatsoenlijk model vriesvak kun je na een paar minuten met een BOT mes de grote stukken ijs van de wanden afwippen. Niet te lomp werken maar gewoon beetje rielekst doen.
Vooral oppassen als je losse koelleidingen (zo van die dunne aluminium buisjes) in je diepvries hebt, als je er teveel kracht op gaat zetten, kun je die dingen beschadigen, gaat de gas eruit (onherstelbaar) en dan kan je een nieuwe diepvries gaan kopen. Das nog duurder dan een föhn.

Je hebt helemaal gelijk, maar dat bedoelde ik dus ook met "fatsoenlijk model" en "niet te lomp"  :)
Wij hebben twee jaar geleden een nieuwe koel/vriezer gekocht en daar is dat hele koelsysteem netjes weggewerkt....

cerberus

« Reactie #23 Gepost op: 19 januari 2006, 18:51:47 »
Bij een beetje fatsoenlijk model vriesvak kun je na een paar minuten met een BOT mes de grote stukken ijs van de wanden afwippen. Niet te lomp werken maar gewoon beetje rielekst

Kennissen waren ook een keer lekker bezig, beitel+hamer=exit vrieskist.  :O

Zelf geef ik de voorkeur aan een plantenspuit met warm water, geeft wel een waterzooi (maar dat is het anders ook wel) dus handoek, emmer en dweil in de aanslag, 2 tot 3 keer de spuit vullen met warm water is bij mij genoeg en na 30-40 minuten kan alles de vriezer weer in.

g11ling

« Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2006, 20:46:07 »
k denk eigenlijk dat het beste advies is om het geregeld te doen (ijslaag niet dik laten worden dus) dan is de boel snel ontdooit en blijft je vriezer/koelkast optimaal zn werk doen.

Aiko

« Reactie #25 Gepost op: 28 januari 2006, 15:36:07 »
Ik ben nu bezig mijn koelkast te ontdooien. Dat gaat vooralsnog niet snel. Hij staat al een uur of twee uit, maar het (dikke laag) ijs is nog steeds niet echt aan het dooien. Dat wordt nachtwerk zeker?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #26 Gepost op: 28 januari 2006, 15:51:35 »
Ik ben nu bezig mijn koelkast te ontdooien. Dat gaat vooralsnog niet snel. Hij staat al een uur of twee uit, maar het (dikke laag) ijs is nog steeds niet echt aan het dooien. Dat wordt nachtwerk zeker?

ja
,,,,فلافل

Aiko

« Reactie #27 Gepost op: 29 januari 2006, 14:33:43 »
Het grootste gedeelte is er na een volle dag wel zo'n beetje uit. Ik heb een dingetje in mijn koelkast dat je uit kunt trekken, een soort trechtertje. Die laat dan het lekwater in een erondergezet bakje lopen. Handig! Maar achterin de koelkast is het nog steeds een ijspartij. Aiko gaat zodadelijk maar eens een bak met heet water gebruiken, denkt hij. Of eerst koud water over het ijs gieten (voorzover dat gaat)...

Buiten schijnt, net als gisteren, de zon. Dus de temperatuur is niet onder nul zoals teletekst mij vrijdagavond nog verzekerde dat het zou zijn. Ik denk dat mijn ingevroren groenten niet helemaal ingevroren meer zullen zijn. Ik neem aan dat, in dit geval witte kool en bloemkook, het niet doodleuk nog een keer ingevroren kan worden?

smikkeltje

« Reactie #28 Gepost op: 29 januari 2006, 19:06:25 »
dat schijnt niet zo goed te zijn. misschien kun je het al klaarmaken en dan nog een keer invriezen?