Vegatopia Forum

Kap het oerwoud en red de wereld

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Kap het oerwoud en red de wereld
« Gepost op: 14 januari 2006, 15:57:04 »
De aanplant van bomen wordt altijd toegejuicht omdat het een gericht wapen tegen het broeikaseffect zou zijn. Maar wat blijkt: mogelijk versterkt de nieuwe aanplant het broeikaseffect juist.

Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat bomen en planten grote hoeveelheden methaan (CH4) produceren, een broeikasgas dat sterker is dan CO2. Volgens het tijdschrift Nature, waarin de resultaten zijn gepubliceerd, kan een aantal plant- en boomsoorten misschien wel verantwoordelijk zijn voor 20 procent van alle methaanproductie op aarde.

Bron: http://www.elsevier.nl/nieuws/wetenschap/nieuwsbericht.asp?artnr=82042&rss=true


Wat nu paraplu? Zo snel mogelijk alle bossen kappen en er mooie parkeerplaatsen aanleggen met vestigingen van de Lidl en Toys'R'Us?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kap het oerwoud en red de wereld
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2006, 16:04:04 »
Wat nu paraplu? Zo snel mogelijk alle bossen kappen en er mooie parkeerplaatsen aanleggen met vestigingen van de Lidl en Toys'R'Us?
Zal Joni Mitchell leuk vinden!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Rocco

Re:Kap het oerwoud en red de wereld
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2006, 10:28:19 »
Ze vergeten in het artikel wel te vermelden dat die 20% methaanproductie natuurlijk is en dat alle andere uitstoot die de mens produceert voor de overlast zorgt!  :-\
Beetje éénzijdig artikel!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Kap het oerwoud en red de wereld
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2006, 11:33:23 »
In ieder geval is het ecosysteem zo ontzettend ingewikkeld en zit zo ingenieus in elkaar dat de conclusies voor elk wat wils zijn.
De meeste bomen staan op een dunne vruchtbare laag, dus kappen is sowieso niet slim. Wil je niet dat die in de rivier verdwijnt, soms met je hutje erbij. Dan leeft er nog gigantisch veel onder, tussen en in die bomen....
Er komt in wezen niets bij, er gaat alleen een ietsiepietsie af in deze wereld(aan ruimtesondes e.d.). Er is dus in wezen geen enkel probleem. De aarde redt zich wel een tijdje. Waar het om gaat: is de enorme snelheid onder invloed van de mensheid, waarmee het ecosysteem nu verandert. En daar worden steeds meer mensen het slachtoffer van. Is bovendien door tal van planten- en diersoorten niet bij te benen.
Wereldwijd zou men enorm in moeten inzetten op geboortebeperking en duurzaamheid. Vooral ook: in belang van vooral de komende generaties. Berichten als dit worden met drie armen met klauwen aangegrepen door degenen die zo maar door willen gaan modderen.
Wat de bomen betreft: het zijn voor mij geheimzinnige levensvormen.  Vermoedelijk is er m.i. meer aan processen dan wij denken. Ze helpen iig enorm bij luchtvervuiling en om geluid te dempen om maar 2 dingen te noemen. 2 Redenen waarom wij hier zouden moeten streven naar meer bos. Maar niet naast mij  ;) buuuuuuuuf.....NIVEA
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2006, 11:36:14 door lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Migrator

Re:Kap het oerwoud en red de wereld
« Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2006, 12:07:09 »
En ze werken stress verlagend, voor mij in iedergeval. Wandelen of trimmen door het bos is zeldzaam heerlijk hoor.  ;D  Daarbij kunnen we beter van die 80% proberen af te komen die we zelf maken (zei hij die in een diesel kart vrolijk) dan de bomen de schuld te geven. Dat zeggen die vissers ook over die enkele dolfijn die eens een visje vangt en die dan gelijk de hele zee leeg eet.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2006, 12:08:36 door Migrator »

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Kap het oerwoud en red de wereld
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2006, 13:05:29 »
Vissers en jagers en anderzins automobilisten zijn als de muis die samen met een olifant over een houten bruggetje loopt en zegt: "wat stampen we, he!?"
Verbeter de wereld en koop zo'n roetfilter  :Paan wier werking ook getwijfeld wordt, overigens
Verbeter de wereld en koop zo'n roetfilter met Kema-keur! Of maak een mooie grote plantenbak van het ding. Daar kun je zelfs een boom in planten.
Waar ik mij trouwens over verbaas - daar moet ik nu aan denken - waarom heeft niemand het over Franse jagers t.a.v. de achteruitgang van de weidevogels?
Je kunt beter Fransen dan vossen doodschieten volgens mij, wil je de achteruitgang van met name de grutto willen stoppen.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2006, 13:09:26 door lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Migrator

Re:Kap het oerwoud en red de wereld
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2006, 13:58:36 »
jagers jagen ben ik zo wie zo voor. :O