Vegatopia Forum

Linzen weken

veertje

Linzen weken
« Gepost op: 20 januari 2006, 12:31:24 »
nou staat er op het zakje van de gedroogde linzen dat ik deze 8 uur zou moeten weken,en daarna 1 tot 2 uur moet koken.
maar is dit allemaal echt nodig?ik heb ze net (rond 12 uur)in het water gezet om te laten weken,maar ik zou ze toch graag vanavond eten (zo rond 6 uur) gaat dit lukken als ik ze bijvoorbeeld tot een uur of 4 laat weken en ze daarna nog even een uurtje kook?of moet ik me echt aan de tijden houden die op de verpakking staan?
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2006, 13:45:57 door Sander »

Aiko

Re:linzen weken
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2006, 12:42:14 »
Wat voor linzen?
Ik heb zelf rode linzen en bruine linzen (die zijn zo groot als spliterwten). Die hoef ik niet te weken en zijn met een minuut of tien koken eetbaar (spliterwten ook, trouwens) in de soep. Dit geldt ook voor dupuislinzen.

veertje

« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2006, 13:13:26 »
er staat niet op wat voor linzen het zijn,ze zijn een beetje beige/groenig van kleur en ongeveer net zo groot als spliterwten.

Aiko

« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2006, 13:21:08 »
Ik gok bruine linzen.
Als je ze ongeveer tien minuten kookt zijn ze zacht genoeg om te eten. Probeer het eens. Misschien geldt de gestelde kookduur als je ze helemaal kapot wil koken tot een brei als erwtensoep?

veertje

« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2006, 13:22:54 »
oke zal t meteen gaan proberen!

heb t geprobeerd en ze ongeveer 10-15 minuten gekookt.
kan ze nu idd gewoon eten.waarom staat dan op die zak dat je ze moet weken??
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2006, 14:38:15 door veertje »

errant_bone

« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2006, 15:37:13 »
Ik gok bruine linzen.
Als je ze ongeveer tien minuten kookt zijn ze zacht genoeg om te eten. Probeer het eens. Misschien geldt de gestelde kookduur als je ze helemaal kapot wil koken tot een brei als erwtensoep?

Over erwtensoep gesproken, ik wil dit weleens (ooit) ene keer maken heeft iemand een recept? Het stata misschien wel ergens in dit forum maa rik  ben moe en heb geen izn om te zoeken (sorry!).

Offline Selly

• 30.783
Re:Linzen weken
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2006, 16:00:11 »
hier is de erwtensoepdraad.
,,,,فلافل

errant_bone

« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2006, 19:30:14 »
hier is de erwtensoepdraad.

dank je (en nogmaals sorry voor het niet zelf zoeken)

Offline dorinka

• 741
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2006, 21:17:27 »
Het kan zijn dat het een algemene bereidingswijze voor gedroogde bonen is, die het bedrijf in eenzelfde soort verpakking verkoopt en dus maar voor het gemak overal dezelfde bereidingswijze opzet.
Zo.