ik ben heel erg benieuwd wat jullie als vegetariers hiervan vinden. Ik ben zelf veganist en heb natuurlijk net zoals een ieder hier een mening over. Ik wil de reacties gaan gebruiken in een artikel, anoniem uiteraard.
hieronder een artikel wat meer duidelijkheid geeft over mijn vraag:
Kweekvlees
Een kilo kweekvlees zal even duur zijn als een kilo rundvlees
Microscopische opname van spiercellen in een kweekschaaltje.
De vleesvervangers krijgen concurrentie van een échte vleesvervanger. Onderzoekers uit Eindhoven, Utrecht en Amsterdam gaan spierweefsel kweken uit de stamcellen van een varken. ,,Met plantaardige vleesvervangers houd je de consument toch voor het lapje.''
STRAKS staat er op het aanrecht niet alleen meer een broodbakmachine, maar ook een vleesincubator. In de warme bioreactor gooien we 's avonds wat stamcellen van een varken, en de volgende ochtend schrapen we er gehakt uit. Terwijl we lekker slapen, zonder ons schuldig te voelen over zielige varkentjes en uitgestrekte sojavlaktes, veranderen stamcellen in spiercellen, fuseren de spiercellen tot spiervezeltjes, en groeien spiervezeltjes tot vezels. Of, wanneer we ook bindweefsel- en vetcellen hebben toegevoegd, tot een lapje.
Dat idee is niet eens meer zo heel bizar, sinds de Nederlandse overheid twee miljoen euro subsidie heeft verleend aan een project om varkensvlees te gaan kweken uit stamcellen. ,,Over zes jaar hebben we misschien al een product'', zegt Henk Haagsman, hoogleraar Vleeswetenschappen op de Universiteit Utrecht. ,,Nog geen lapje, maar wel een soort gehakt dat de voedingsindustrie kan verwerken in pizza's of sauzen.''