Doe mee met de discussie over kunstvlees op deze nieuwe draad die door Eelco, der Herr Hirt der seine Schäfchen hütet, zojuist is gegenereerd. Ik ben erg benieuwd of kunstvlees, gefabriceerd viadierbiopt , als vegetarisch zal worden gewaardeerd en waarom. Als ik erover nadenk zitten we deze eeuw met een genderkwestie waarbij het simpele onderscheid man-vrouw is uitgebreid met non-binair. DNA-onderzoek toont aan dan paddenstoelen niet tot de flora maar tot de fauna gerekend moeten worden. Er is van alles aan het verschuiven en de klassieke kijk op vegetarisme zal beslist mee verschuiven. Hoe, in welke richting? In elk geval is de taal waarmee we over deze zaken praten al aan het veranderen (met als opstekertje 'straks wordt nepkunstvlees echt vlees’) .
Ik voeg er wat historie aan toe. In 2014 studeerde Chloé Rusterveld cum laude af aan de TUE bij Industrial Design. Tijdens de Dutch Design Week (ik denk 2015) toonde ze aan de TUE een opstelling waarbij ze (ik put uit mijn geheugen) eigen lichaamcellen opkweekte tot voedsel. Kan zijn dat het onderdeel was van een thema Edible Futures. Ik heb er toen met verbazing naar gekeken. Ze trad later regelmatig in Eindhoven op als voedselontwerper met innovatieve plantaardige voedingsmiddelen. Ze heeft nu (zoekmachine) een eigen ontwerpbureau in Heeze.
In middels zijn we bijna een decade later en zie, de kunstvleesfabriek is in aantocht. Het vegetarisme gaat verschuiven. Denk mee alsjebieft.