Gisteren met Johan naar
TAN geweest, een biowinkel met restaurant dat er een heel eigen filosofie op nahoudt. De ingrediënten zijn allemaal van superieure kwaliteit, de inrichting van het restaurant is erg gezellig en rustgevend, en de kok weet hoe hij van een relatief simpel of klassiek gerecht toch iets heel origineels en speciaals kan maken. De helft van de gerechten is vegetarisch; de andere helft met vlees/vis. De wijnkaart is erg uitgebreid, en alle wijnen zijn in het winkeltje verkrijgbaar. Wat de eerder genoemde filosofie betreft: als je het restaurant binnenstapt, en daarna de kaart met voor- en hoofdgerechten krijgt, merk je daar eigenlijk niets van. Als je interesse hebt, kan je de hele uitleg op de achterkant van de (uniek Franstalige) menukaart lezen (o.a. dat de inrichting van het restaurant geïnspireerd is door feng shui); als het je niet interesseert, kies je je gerechten en dat is het dan. Wie echter nog een nagerecht wil, voelt zich toch lichtelijk betutteld, want de kaart die je na je hoofdgerecht aangeboden krijgt, bevat enkel een gigantisch aanbod aan kruidenthee en een aantal alcoholische dranken. Bovenaan wordt meegedeeld dat koffie, hoewel niet door TAN veroordeeld, toch door hen als een toxisch produkt wordt beschouwd en daarom niet verkrijgbaar is (kon mij niet schelen, maar was wel een
bummer voor koffieverslaafde Johan), en dat suikerwaren een half uur vóór de maaltijd geconsumeerd zouden moeten worden en er daarom geen nagerechten aangeboden worden (vond ik al erger). Wie toch iets zoets wil, kan een assortiment pralines en chocolaatjes bestellen (vanaf 2 personen). Maar tot zover het enige minpunt; het eten dat wél aangeboden werd, was superlekker. Ik had een slaatje met o.a. geitenkaas en tomaten (Jan: alleen al voor die tomaten zou je naar TAN moeten; niet de minste gelijkenis met wat je in de supermarkt koopt) en een wokgerecht met o.a. Chinese kool, champignons, ei, shoyu en citroengras (de saus was onovertroffen). Johan had een slaatje met o.a. avocado en venkel, en gevulde courgette met o.a. tofu en granen.
Geïnteresseerden kunnen ook Johans recensie lezen in het (volgende?) EVA-blad.