Zaterdag ben ik met twee vrienden gaan eten in het Indiaans Ceylonees restaurant Thipam in Utrecht. (
http://utrecht.digicity.nl/47id-1285005236/Indiaans-Ceylonees-Restaurant-Thipam.html )
We hebben met drieën de Ceylonese vegetarische rijsttafel genomen. Voor een 18 euro per persoon heb je dan een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht.
Als voorgerecht had ik iets met kaas in een jasje van deeg. Dat was wel lekker, maar toch een beetje taai.
Het hoofdgerecht bestond uit lekkere rijst en een 8-tal schaaltjes met allerlei soorten groenten, sausjes en andere vegetarische toestanden (o.a. mangochutney, kousenband, gemengde Ceylonese groenten, boontjes in een vegetarisch sausje, gebakken cashewnoten in een andere sausje, een 'sojaprutje', ...).
Het hoofdgerecht was erg lekker. Het is fijn om zo'n keuze te hebben en er was niets bij dat ik niet lekker vond. (Alleen van de mangochutney heb ik niet geproefd, ik zat echt te vol.) Er waren wel wat redelijk pittige zaken bij, dus mensen die een hekel hebben aan stevig gekruide gerechten raad ik aan om uitdrukkelijk naar minder pikante gerechten te vragen.
En er was ook niets bij waar je 'stevig je tanden in kan zetten'. Niet dat ik dat erg vond, maar voor sommige mensen kan dat een gemis zijn.
Het was ook ruim voldoende voor drie mannen, dus het was proppen om het nagerecht nog binnen te krijgen.
Het nagerecht was een bijzonder ervaring. Het was een soort rijstpudding. Best wel lekker maar met een bijzonder vreemde structuur. In de mond leek het wel kikkerdril (al heb ik nog nooit kikkerdril geproefd), maar dan wel lekkere kikkerdril. (Iets wat mijn gezelschap beaamde.)
De ene vleeseter onder het gezelschap klaagde ook niet over het gebrek aan vlees.
Het was ook prettig dat het een ruim, open, licht en rustig restaurant was, wat erg prettig is als afwisseling in een drukke avond in een drukke stad.
En bij goed weer kan je er ook op het terras naast de Oudegracht eten.
Een aanrader!