Vegatopia Forum

Pate

gietje

Pate
« Gepost op: 14 november 2005, 18:33:52 »
Hallo,

Kan iemand mij aan een goed recept helpen voor vegetarische pate (paddestoelenpate ofzo) en aan een voor vega ´gehakt´balletjes?
Ik woonnl in spanje en daar is het aanbod nogal schaars in vegetarische produscten!
« Laatst bewerkt op: 14 november 2005, 18:35:45 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pate
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2005, 18:37:53 »
Ik heb wel een recept voor champignonpate, maar het is meer een broodsmeersel. Bedoel je zo'n cakevormige lomp gelatinevlees-ding?

gietje

« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2005, 18:42:14 »
he hoi,

nee hoeft geen homp te zijn, dat ik er een schaijf van kan maken is een pre maar niet noodzakelijk! dus als je t kan delen, héél graag!! tnx

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2005, 19:03:09 »
Champignonpate
Uit Vega Gerechten

50 g boter
1 kleine ui, gesnipperd
3 teentjes knoflook, geperst
380 g champignons, in vieren
130 g amandelschaafsel, geroosterd
2 el room
2 el fijngehakte tijm
3 el fijngehakte gladde peterselie

Verhit de boter in een grote koekenpan. Fruit de ui en knoflook op matig vuur tot ze zacht zijn. Zet het vuur hoger, voeg de champignons toe en bak ze 5 minuten, of tot ze zacht zijn en het meeste vocht is verdampt. Laat ze 10  minuten afkoelen.
Doe de amandelen in een keukenmachine of blender en hak ze grof. Voeg het champignonmengsel toe en maak er een glad mengsel van. Schenk terwijl de keukenmachine nog loopt de room erbij. Roer de kruiden erdoor en strooi er gekneusde zwarte peperkorrels en zout bij. Zet het mengsel 4 a 5 uur in de koelkast voor gebruik.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2005, 19:16:33 door Hizikigrrrl »

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2005, 19:19:50 »
Op de kerstpagina staat bij de recepten van 2003 ook een hele lekkere champignonpaté.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
Re:Paté
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2005, 10:47:34 »
de een of andere dierenvereniging (ik denk wakker dier) heeft mij vorig jaar en patérecept gegeven, op de markt. Maar ik ga denk ik wel een paar dagen nodig hebben om te achterhalen waar ik het heb gelaten.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #6 Gepost op: 04 december 2005, 15:41:46 »
t duurde even, heb er één gevonden

Linzenpat� met olijven, uit lekker vegetarisch

nodig voor 4-5 personen:
3 lente-uitjes
75 gr zwarte olijven zonder pit
2 blikjes linzen (� 400 gr)
3 eieren
1 1/2 dl bulgaarse of griekse yoghurt
1 potje (ca. 135 gr) rode pesto
1 el gesnipperde proven�iaalse kruiden
zout, peper
bosje waterkers

bereiding
  • Verwarm oven voor op 175 graden, vet een pat� of cakevorm (inhoud ca. 1 liter) in en bekleed de bodem met een ingevet tsukje bakpapier.
  • Snijd de schoongemaakte uitjes in smalle ringetjes en de olijven in plakjes
  • laat de linzen in een zeef uitlekken. Pureer de helft van de linzen met een staafmixer of in een foordprocessor en klop de eieren, yoghurt en pesto erdoor
  • Meng de rest van de linzen. de uiringetjes, de olijven en de kruiden erdoor, breng het mengsel pittig op smaak met zout en peper en schep het in de vorm
  • zet de vorm in een braadslede met een laag kokendheet water. Laat de linzenpat� in het midden van de oven in ca. 50 minuten gaar worden
  • neem de pat� uit de oven en laat hem ca. 10 minuten in de vorm afkoelen; verwijder de vorm
afwerking
snijd de pat� in plakken (de pat� is vrij los van structuur) en garneer met toefjes waterkers

lekker met frietjes en tomatensalade

dit is trouwens hetzelfde recept als dat wakker dier vorig jaar heeft uitgedeeld (mag dat zomaar? Ik zie nergens een bronvermelding) alleen doen zij ook nog veldsla op borden en leggen de paté daar bovenop
« Laatst bewerkt op: 04 december 2005, 15:45:26 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

smikkeltje

« Reactie #7 Gepost op: 15 december 2005, 17:10:21 »
ik heb zelf een keer champignonpaté bedacht, dat was meer geluk dan wijsheid maar wel heeeeeel lekker! en makkelijk.

een bakje champignons snijden en bakken met een ons of wat zwarte olijven en een teentje knoflook. dan in de keukenmachine met wat olijfolie en peper. heeeel lekker op brood!