Vegatopia Forum

Mens is herbivoor?

Mens is herbivoor?
« Gepost op: 24 november 2011, 22:28:19 »
Hele mooie speech van Gary Yourofsky:

http://www.youtube.com/user/TheAnimalHolocaust

Dat hij beweert dat mensen fysiek 100% gebouwd zijn als herbivoor (26.50 min.) vind ik wel wat ver gaan, maar als er hier mensen zijn die daar meer informatie over hebben dan hoor ik dat graag.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2011, 22:31:01 door bob arends »

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Mens is herbivoor?
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2011, 22:37:39 »
Ik ben te lui om het filmpje te kijken, maar om even http://nl.wikipedia.org/wiki/Maag-darmstelsel te citeren:

"Bij andere diersoorten is de totale lengte van het darmkanaal afhankelijk van het dieet. Carnivoren of vleeseters hebben een kortere darm nodig om hun vlees te verteren, terwijl herbivoren of planteneters een langere darm nodig hebben, omdat de vertering van planten trager verloopt (de darm van een schaap is bijvoorbeeld ongeveer 28 meter).

De mens is een omnivoor (alleseter) en heeft een darm die in lengte tussen die van een carnivoor en een herbivoor ligt."

Wat zegt die gast hierover?

« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2011, 22:40:31 »
Moet je echt ff kijken vanaf 26.50 min. Is maar een paar minuutjes. Die lengte van het darmstelsel klopt volgens mij ook niet, maar de rest is wel heel interessant.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2011, 23:11:31 »
Vruchteneter? Het hangt er maar vanaf hoever je terug gaat in de tijd.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2011, 23:11:52 »
Ja, het duurt lang, maar 't is wel onderhoudend. Had 'm een tijd terug al gezien, @rno heeft 'm eens gepost ergens hier.
Wat ik me afvraag over dat darmstelsel, is dat we het vuur ook alweer een tijdje terug uitgevonden hebben (daarna zijn de hersenen enorm in omvang toegenomen, omdat er meer calorieën beschikbaar waren daarvoor, zag ik laatst op de BBC, want als je een rouwe wortel eet, kost dat meer energie dan het eten van een gare wortel). Na de bereiding van voedsel is het verteren makkelijker, dan heb je misschien ook een korter darmstelsel nodig dan dat van een echte herbivoor? Ik heb werkelijk geen idee, maar dat vraag ik me af. Of dat er misschien mee te maken zou kunnen hebben dat "de mens [...] een darm [heeft] die in lengte tussen die van een carnivoor en een herbivoor ligt"?

Offline greet

• 2.671
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2011, 11:42:29 »
Maar sinds het vuur is uitgevonden heeft de mens juist ongelooflijk veel vlees gegeten, Temari, dus die logica gaat niet op, of zelfs in de foute richting. Of zijn die grottekeningen ook alleen maar omdat ze aan elkaar een spannend verhaaltje voor het slapengaan wilden vertellen?
Mensen zijn al heel lang omni's, maar als je maar lang en vaag genoeg terug gaat vind je altijd wel (een groep) mensen die het dieet van je voorkeur bezigd, dus tja ::)

Oh, en we zijn ook nog de tanden en het feit dat als we geen dierlijke producten willen eten toch best wel moeten oppassen dat we niks tekort komen. Ik zeg niet dat het niet kan, hoor, maar je kan sojaproducten en vitamine B12 pillen toch moeilijk natuurlijk noemen...

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2011, 13:02:33 »
Op basis van het gebit ga ik ook voor omnivoor. Al vrees ik wel dat de meeste Westerse mensen relatief meer dierlijk voedsel nuttigen dan nodig/gezond is.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2011, 13:03:34 »
Waarom zijn de hersenen van een hyena of leeuw niet in omvang toegenomen? Dat zijn toch de echte vleeseters.

Ik kan niet uit eigen ervaring spreken, maar volgens mij eten de meeste mensen het vlees liefst gebakken, gekookt of gebraden. En dan in kleine stukjes gehakt en voorzien van de nodige plantaardige toevoegingen om het toch nog een beetje smakelijk te maken.
Die tanden zijn niet echt nodig om specifiek vlees te kunnen eten.

Het B12-probleem is ontstaan doordat de mens erg hygiënisch is gaan eten. Alles moet beslist schoon gewassen en doodgekookt.
Bij mijn weten heeft een gorilla geen problemen met z'n vitamientjes.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2011, 15:00:51 »

Dat hij beweert dat mensen fysiek 100% gebouwd zijn als herbivoor (26.50 min.) vind ik wel wat ver gaan, maar als er hier mensen zijn die daar meer informatie over hebben dan hoor ik dat graag.

Ik vond zijn speech interessant en hij vertelt het inspirerend, maar hij maakt de fout door verkeerde feiten te gebruiken. En dat is zonde als je veel mensen wilt overtuigen. Mensen zijn omnivoor. Punt. En dat de mens omnivoor is betekent niet dat je vlees e.d. moet eten.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2011, 15:07:10 »

Ik vond zijn speech interessant en hij vertelt het inspirerend, maar hij maakt de fout door verkeerde feiten te gebruiken. En dat is zonde als je veel mensen wilt overtuigen. Mensen zijn omnivoor. Punt. En dat de mens omnivoor is betekent niet dat je vlees e.d. moet eten.

De mens is omnivoor geworden. Mede dankzij de uitvinding van het vuur waardoor vlees voorverteerd wordt.
Of vlees een gezond en natuurlijk voedingsmiddel voor de mens is, betwijfel ik. Tot op heden heeft het eten van vlees alleen maar ellende gebracht.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2011, 15:41:04 »
Maar rauw vlees verteerd toch beter dan rauwe groenten/granen...
Over fruit wil ik nog discussieëren, maar verder: Wat Dreak zegt. Het is niet omdat ons lichaam gebouwd is als omnivoor, dat we daarom in deze moderne tijden en zeker in rijk europa vlees moeten eten.
Het B12-probleem is ontstaan doordat de mens erg hygiënisch is gaan eten. Alles moet beslist schoon gewassen en doodgekookt.
Bij mijn weten heeft een gorilla geen problemen met z'n vitamientjes.
Raar argument. Mensen zijn geen apen, we stammen er zelfs niet van af. We hebben heel andere behoeften. Koeien hebben ook geen probleem met hun vitamientjes, leeuwen ook niet. En toch denk ik niet dat ze dezelfde dingen eten...

Offline RvO

• 286
« Reactie #11 Gepost op: 25 november 2011, 18:12:12 »
Mensen zigens jn geen apen, we stammen er zelfs niet van af.
Detail: Volgens biologen, meer precies taxonomen, is de moderne mens (Homo sapiens) deel van familie Hominidae (mensachtigen) net als de chimpansee, bonobo, gorilla, orang oetan en misschien ook de gibbon. En ook nog een hele waslijst uitgestorven soorten. Die Hominidae vallen dan weer onder de orde: Catarrhini (Smalneusapen of Apen van de oude wereld).
We zijn dus gewoon apen.
(Alleen wij moeten betalen voor de dierentuin.)
En nee, we stammen niet af van de moderne apen. Er is wel ergens een gemeenschappelijke voorouder, zo'n 6 miljoen jaar geleden (even uit mijn hoofd).
Wij  (Homo sapiens) bestaan overigens pas zo'n 200.000 jaar, ja een jong soortje.
Het gebruik van vuur dateert van ruwweg 2 miljoen jaar geleden.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2011, 18:25:26 door RvO »

Offline RvO

• 286
« Reactie #12 Gepost op: 25 november 2011, 18:43:50 »
Of de mens nu omnivoor is, of net even niet, is m.i. een volstrekt zinloze discussie. De mens kan veganistisch leven (India) of carnivoor (Groenland). Kortom het eetpatroon van mensen is bijzonder flexibel. Wat je wilt eten hangt niet af van de lengte van de darm, of de vorm van het menselijk gebit, maar van lokale omstandigheden en de grijze cellen
« Laatst bewerkt op: 25 november 2011, 18:49:02 door RvO »

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #13 Gepost op: 10 december 2011, 22:08:45 »
Mensen hebben ook bedacht dat stelen en pluderen 'slecht' is, niet zomaar alles wat rondloopt te verkrachten en om elkaar niet om het minste geringste de hersenpan in te slaan. Dan kan vegetarisch of beter nog veganistisch eten er ook nog wel bij qua tegen-natuurlijkheid.

Morele en ethische afweging zijn in onze maatschappij volkomen normaal, totdat het over eten gaat dan menen mensen er plots biologische en "natuurlijke" gedragingen bij te moeten halen.