Broeikas effect: Wat is dit nu eigenlijk want 100X per jaar lees je andere verhalen en komen der andere onderzoeks resultaten. Maar 1 ding is zeker de aarde is al tigmaal op gewarmd. Daarna kregen we een ijstijd en begon het probleem weer van voren af aan.
Absoluut, er zijn heel tegenstrijdige berichten over en als er één ding zeker is, is dat we niets zeker weten en dat er, los van de menselijke invloed, nog zeker perioden van opwarming en afkoeling zullen volgen.
Het lijkt me echter extreem naïef, zelf gevaarlijk, om er maar van uit te gaan dat we geen invloed hebben op de opwarming van de aarde en dat we maar rustig moeten verder doen met wat we bezig zijn.
En daarnaast wat men allemaal heeft over stijging van de zeespiegel lijkt me ook niet meer dan een illusie deze zal misschien maximaal 5cm stijgen maar dat is het. Dit is logisch na te gaan een kuub ijs bevat minder water dan een kuub vloeibaar water. En aangezien ijsschotsen altijd voor 90% onderwater zitten hoef je maar klein deel van de poolkappen die boven de zeespiegel zitten uitrekenen en bij de gehele zeespiegel optellen. Maar dit kan maar kleine stijging tot gevolg hebben.
En daarin ben je duidelijk niet goed geïnformeerd. Als de gemiddelde temperatuur op deze aarde een beetje stijgt dan heeft dat wel degelijk zeer grote gevolgen voor de stijging van de zeespiegel. Dat heeft niets te maken met het ijs dat in de zee drijft. Het smelten van dit ijs heeft immers totaal geen gevolgen voor de hoogte van de waterspiegel. (Dat is perfect wetenschappelijk te verklaren, het komt er op neer dat de volumevermindering van het ijs door het smelten in evenwicht is met het volume dat er bijkomt door het verdwijnen van het ijs boven de waterspiegel. Je kan dit uittesten met een glas water met ijsblokjes.)
De stijging van de zeespiegel wordt echter veroorzaakt door het smelten van het ijs dat zich op land bevind maar vooral ook door de uitzetting van het water zelf.
Maar ook hier vind ik je optimisme eerder getuigen van een gevaarlijke 'laat we maar rustig onze gang gaan, het komt allemaal wel goed'-houding.
Het zou best kunnen dat alles goed komt, maar ik wil de gok liever niet wagen en ik wil niet de arrogantie hebben om de gok voor de komende generaties te wagen.
Ik wil niet dat als mijn achterkleinkinderen mij de vraag stellen: 'je wist toch dat er iets bestond als het broeikaseffect, waarom heb je niet in de mate van het mogelijke hier iets tegen proberen te doen' en ik niet anders kan antwoorden dan 'ach, ik dacht dat het allemaal wel ging meevallen'.