Vegatopia Forum

Muizenplaag

mystic

Muizenplaag
« Gepost op: 05 december 2005, 10:22:49 »
Halluw mensen, ik ben ongeveer 3 jaar veganist. Nu woon ik sinds een halfjaar op een boerderij, maar sinds 2 maanden geleden kregen wij last van muizen. Nu heb ik echt geen probleem met die beestjes, maar het worden er steeds meer. En die beestjes laten honderden keuteltjes achter op plaatsen waar eten is. Ik kan er niet tegen op boenen of het ligt er alweer. DUS ik ben dringend opzoek naar een oplossing voor dit gigantische muisjes probleem. Nu hoorde ik gisteren ook nog dat die beesten zich supersnel kunnen voortplanten. En dat kan ook wel kloppen, want op het plafon lijken er wel 100 te lopen  :crying: Iemand Iemand, alstublieft, geef een oplossing.

Groetjes, mystic.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2005, 23:22:56 door J@n »

mystic

Re:Muizenplaag
« Reactie #1 Gepost op: 05 december 2005, 10:24:24 »
Ik kon geen betere plaats vinden om deze noodkreet te schreeuwen, dus vandaar dat ie hier staat.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Muizen plaag
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2005, 10:26:45 »
Waarschijnlijk wordt de draad door een moderator wel verplaatst. Maar ik neem aan dat je op zoek bent naar een oplossing, die niet inhoudt dat je de muizen zelf vermoordt, dus geen gif of zo? De beste oplossing lijkt me om een kat te nemen. Of komt dat niet in aanmerking?

Via Google valt ook wel wat te vinden, b.v. muizen + diervriendelijk.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2005, 10:28:34 door Poek »

mystic

« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2005, 10:30:05 »
Nauw, wij hebben een hele grote lieve grote boxer Noë en die heeft het niet zo op katjes. Maar hij is ook nog is te traag om die muizen te vangen  ::)

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2005, 10:38:28 »
Doe die hond dan weg  :-X

Of laat 'm een maand ergens logeren, en neem zelf een kat (of meer) een maand te logeren... muizen hebben het niet op de geur van katten (al weet ik niet of dat in een boerderij ook werkt, da's groter dan een huis natuurlijk).

Ik heb het zelfs wel eens met kattenharen rondstrooien geprobeerd, of dat echt effect had weet ik niet (al zijn de muizen wel weg nu).

Offline Flapke

• 177
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: 05 december 2005, 10:52:25 »
Ik zou zo snel mogelijk heel veel vriendelijke vallen zetten, want als je nog een paar weken wacht zijn het er nog een paar honderd meer en heb je aan vallen zeker niet genoeg.

Op een boerderij lijkt een kat mij ook de beste optie.

Verder zorgen dat er geen etenswaren zijn waar ze op af komen.
Al het eten wat in papieren pakken of in alleen maar plastic zit daar komen ze aan. Alleen blikjes kun je veilig laten staan.

Wij hebben sinds een paar weken ook muizen en hebben nu een paar vriendelijke vallen gezet. 1tje gevangen, die hebben we een paar kilometer verderop losgelaten.

« Reactie #6 Gepost op: 05 december 2005, 10:53:12 »
We hebben zo'n ultrasoon ding aangeschaft, en tot mijn verbazing hebben we sindsdien geen muis meer binnen gezien.
Zelfs de muis die residentie had gekozen onder de koelkast of zo, geen keutel meer van tegengekomen.
Nadeel is dat die dingen niet voor een al te grote ruimte geschikt zijn, en ik zou het mijn hond ook niet willen aandoen als ik er een had.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2005, 10:57:56 door Gal@ñt »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #7 Gepost op: 05 december 2005, 11:03:30 »
Nauw, wij hebben een hele grote lieve grote boxer Noë en die heeft het niet zo op katjes. Maar hij is ook nog is te traag om die muizen te vangen  ::)
kun je de kat niet overdag buiten en 's nachts op zolder oid laten? Ik neem aan dat de hond niet zoveel op zolder komt en de muizen vast wel.
Supercalifragilisticexpialidocious!

mystic

« Reactie #8 Gepost op: 05 december 2005, 11:19:21 »
Net zoals de muizen kan onze hond ook niet tegen de kattenlucht. Hij word dan best wel para in z`n hoofd. Maar wat moet ik verstaan onder  zo'n ultrasoon ding? Is dat een elektrisch apparaat wat een bepaald geluid maakt ofzo?

« Reactie #9 Gepost op: 05 december 2005, 11:31:25 »
Maar wat moet ik verstaan onder  zo'n ultrasoon ding? Is dat een elektrisch apparaat wat een bepaald geluid maakt ofzo?

Inderdaad, je moet het zien als een soort sirene met een flinke geluidsdruk, maar dan met frequenties die zo hoog liggen dat het voor mensen onhoorbaar is.
De toonhoogte wordt ook voortdurend gevarieerd.
Maar wij gebruiken het in een ruimte van slechts een paar vierkante meter, ik geloof dat zo'n ding tot zo'n 20 vierkante meters effectief moet zijn.
Als je een hele boerderijzolder vol wil leggen met die apparaten kon het wel eens prijzig worden, zeker als je van tevoren niet weet hoe effectief het zal zijn. Want ik blijf skeptisch over de werking van dit soort apparaten, ondanks dat het goed lijkt te werken.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2005, 11:31:52 door Gal@ñt »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #10 Gepost op: 05 december 2005, 11:42:12 »
Net zoals de muizen kan onze hond ook niet tegen de kattenlucht. Hij word dan best wel para in z`n hoofd.
En hoe is je hond met andere honden? Mijn oom woont ook op een boerderij en heeft daar wat jachthonden rondlopen die en passant ook op de muizen jagen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #11 Gepost op: 06 december 2005, 00:34:43 »
Terriers zijn in het algemeen goed in het vangen van muizen maar je hebt er al 2 maanden last van? Das van de eerste keer dat je merkte dat er een muis was of dat je er echt last van kreeg? Aangezien vrouwtjesmuizen vruchtbaar zijn vanaf 6 weken ongeveer, sommige al vanaf 5 weken, een nest is ongeveer 10 jongen groot gemiddels, kunnen der ook 4 zijn, kan ook 20 zijn al overleven er dan een paar niet, maar het kan dus zijn dat er gelijk een aantal kwamen wonen bij je en dat zijn dus per vrouwtjesmuis gemiddeld 10 jongen per worp, gelijk na de bevalling is die weer vruchtbaar en na 3 weken worden die geboren. Stel er was er maar 1 vrouwtje en die krijgt 10 jongen en als er al geen mannetje was dan duurt het ongeveer 5 of 6 weekjes voordat de jongen vruchtbaar zijn en dan worden alle vrouwtjes gedekt en is er na 3 weken weer nestjes, denk niet dat je dit met muisvriendelijke vallen nog in toom kan houden na 2 maanden, de kans dat er maar 1 muisje was in het begin is ook maar klein, vooral op een boerderij. En een hond komt ook niet overal, katten ook niet. Zorgen dat je niks lekkers te eten voor ze hebt, van die muisvriendelijk vallen zetten en veel hopen werkt denk ik het beste dan als een kat of hond geen optie is.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #12 Gepost op: 06 december 2005, 01:31:40 »
Ik heb wekenlang opgezeten om een muis te vangen. Afgelopen zaterdag is het gelukt. In de gang ging die.. Deur dicht.. boodschappentas open en de muis is er in gelopen. En buiten gezet.
Ik had die muis al tig keer buitengezet (deur open gedaan), maar het dier kwam steeds weer terug. En volgens mij was het dezelfde als die van een klein half jaartje terug... maar de muis was maanden niet geweest. En begon weer terug te komen een maandje geleden. Maar nu heb ik het dier veel verder van het huis kunnen zetten.

Ik denk dat die ultrasoon ding wel goed kan werken. Maar volgens mij heb ik eens gelezen dat de dieren na een tijd kunnen wennen er aan.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #13 Gepost op: 06 december 2005, 01:32:16 »
maar wat zijn die muisjes toch schattig...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #14 Gepost op: 06 december 2005, 14:54:11 »
Lexie, heb je hem wel minstens een kilometer verderop uitgezet?

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #15 Gepost op: 06 december 2005, 18:43:02 »
Lexie, heb je hem wel minstens een kilometer verderop uitgezet?

Nee... hemelsbreed 50 meter... ben benieuwd of die terug komt. Ik mag het diertje wel...lief  :heart:

smikkeltje

« Reactie #16 Gepost op: 12 december 2005, 17:03:15 »
in m'n studentenhuis hadden we ook muizen... na een tijdje ware het er echt veel en liepen ze ook gewoon overdag rond, ook over je voeten en dan keken ze je heel boos aan, zo van: "ga eens uit mijn keuken". toen hebben we een kat genomen en sindsdien (bijna) geen muizen meer gezien. maar een cavia ofzo schijnt ook te helpen!

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #17 Gepost op: 13 december 2005, 09:29:00 »
Een cavia???

Ik heb wel een keer een verhaal gehoord van tamme ratten in een kooitje en muizen die dachten daar het voer te gaan opeten 's nachts...... Liep niet goed af voor de muizen........

piet

« Reactie #18 Gepost op: 15 december 2005, 21:09:59 »
Het verrast je uiteraard niet dat die muizen gewoon lekker weerkomen als je ze het huis uit jaagt geef ze eens ongelijk als het buiten koud is zoek jij toch ook een lekker warm plekje binnen. Van voorjaar gaan ze vanzelf over algemeen weer naar buiten.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #19 Gepost op: 15 december 2005, 21:59:46 »
Het verrast je uiteraard niet dat die muizen gewoon lekker weerkomen als je ze het huis uit jaagt geef ze eens ongelijk als het buiten koud is zoek jij toch ook een lekker warm plekje binnen. Van voorjaar gaan ze vanzelf over algemeen weer naar buiten.

Dat doen ze helemaal niet hoor.  Als ze ergens een goed plekje hebben waar in de buurt voedsel te vinden is dan gaan ze echt niet weg eens het buiten terug wat warmer is.  Hoe kom je er bij dat ze dat wel doen?