Vegatopia Forum

Kerst: weet jij al wat je maakt?

Offline Selly

• 30.783
Re:Kerst: weet jij al wat je maakt?
« Reactie #60 Gepost op: 23 december 2005, 21:03:33 »
Ik heb bij de reformwinkel een écht zwarte truffel gekocht! Uit Italië en biologisch. Kostte maar 125 euro per kilo. Gelukkig woog de mijne nog geen 30 gram en was dus goed te betalen.
Ik dacht dat truffel wel heel goed samen gaat met paddenstoelen. Heeft iemand ervaring met die dingen?

Jaa.. gebruik niet te veel. Met paddo's is een klassieke combi, ik vind het zelf wat te zwaar. Er staat op de kerstpagina's een recept waar een beetje truffel het goed in zou doen: dan laat je de morieljes weg, je bakt wat shitake paddo's, brengt die op smaak met wat truffelschaafsel en doet ze dan met die andere dingen zoals in het recept staat in de oven.
Truffels doen het geweldig met ei. Bv een simpel roerei met wat truffel is echt heerlijk.
Als ik nu truffels zou hebben (ik zag ze bij onze biowinkel ook liggen) zou ik een salade maken met haricot verts, en dressing met citroensap, romanescosla, gepocheerd ei en dan stukjes truffelschaafsel.
Paul Gayler combineert het met prei zie ik, en dat lijkt me idd geweldig lekker: prei in witte wijn en room stoven en dan stukjes truffel erbij.
Er is ook een truffeldraadje op het forum, met wat recepten erin.
In aardpeersoep is het ook lekker, zie bv hier voor een recept, en dan dus de olie vervangen door echte stukjes truffel.
Je kunt het ook door de aardappelpuree mikken.
,,,,فلافل

Offline Wup

• 138
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #61 Gepost op: 23 december 2005, 22:10:49 »
Op verzoek van de kinderen eten wij 1ste kerstdag allerlei voorgerechtjes (zeg maar liflafjes) waarbij ze me allemaal willen helpen  :D , ik heb allerlei fruitdingen (mango, kaapse kruisbessen, carambola, ananas, verschillende meloenen waarmee ik een prachtige schotel ga maken! Zelfgebakken brood, coleslaw, komkommersalade, farmersalade en 'gewone' sla. En in de uitgeholde ananas serveer ik een heerlijke (alcoholvrije) drank met 5 rietjes. Als dat niet feestelijk is!  :alaugh:
en 2de kerstdag pannenkoeken.
(Sta ik ook lang voor in de keuken, met 3 koekepannen, maar vooruit, dát word iig door iedereen met smaak gegeten.)
Wup
Dit jaar wil ik helderheid!

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #62 Gepost op: 23 december 2005, 22:52:48 »
Hihihi, nu moet ik natuurlijk ook een truffelschaafje kopen ;D
Ik heb voor m'n verjaardag een microplane rasp gevraagd, die werkt denk ik ook wel goed voor de truffels.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #63 Gepost op: 24 december 2005, 21:45:10 »
Ik ga morgen maken:

wortelnotenburgers
tomatensausje erbij
slaatje
broodjes

Vandaag al gemaakt:
truffels (jammie :))
loempia's (aan het maken)
tulband cake (lekkerplantaardig.net)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline linz

• 225
« Reactie #64 Gepost op: 24 december 2005, 21:59:12 »
Morgen de hele familie bij elkander en iedereen maakt iets voor het 'buffet'.
Ik maak:
guacamole met tortillachips
mini-caprese: spiesjes met een cherrytomaat, blaadje basilicum en bolletje mini-mozzarella.
spiesjes met blokje feta, stukje gegrilde paprike, zwarte olijf en stukje komkommer.

Lekker makkelijk en lekker oubollig dus.
(Mijn zus maakt dadels met monchou, dus die wint :P)

Tweede kerstdag hoef ik lekker niet sociaal te doen, weet nog niet wat ik dan ga koken. Zal wel spaghetti worden...
Stiekem toch een banaan!

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #65 Gepost op: 25 december 2005, 12:31:33 »
Vanavond koken we dus voor mijn schoonouders die weinig lusten en daarom wordt het vrij basic maar wel lekker:

Vooraf
Piadina met spinazie en mozzarella

Hoofd
Voor iedereen een aardappel bieslooktaartje
Gergrilde groenten
Gevulde portobello (voor mij)
Voor de rest wordt er tonijn gegrild (als enige vega is het me niet gelukt om het gehele diner vega te krijgen, we koken niet thuis..)  :-[

Toe
Sticky Toffee Cake! (met dadels!)

sjors

« Reactie #66 Gepost op: 25 december 2005, 13:00:52 »
Gisteren mijn eerste kerstdiner gedaan, hoewel het meer een bijeenraapsel van losse gerechten was. Zo hadden we onder andere:

- gekookte kastanjes
- roergebakken groene asperges en zeekraal
- couscous met pompoen uit de oven
- gevulde portobello's
- gebakken winterpeenplakken
- gebakken paddestoelenmix met gedroogde pruimen
- cranberrycompote

en natuurlijk alles met verse kruiden.

En last but not least: vegan wijn ! (Van Pircas Negras, erg lekker !)

Edit: hoewel mijn vleesetende vriend toch van mening was dat je bij de wijn kon proeven dat er iets miste :p
« Laatst bewerkt op: 25 december 2005, 13:06:10 door sjors »

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #67 Gepost op: 26 december 2005, 12:19:30 »
Gisteren pannenkoekenlunch: M. en ik hadden (appel)pannenkoeken gebakken. M's vader had stoofpeertjes gemaakt (lekker op pannenkoeken, echt een tip!) en cranberrysaus en slagroom (dit is vooral lekker op appelpannenkoeken). Erbij cider. Lekker maar wel zwaar...
« Laatst bewerkt op: 26 december 2005, 12:20:29 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #68 Gepost op: 27 december 2005, 12:19:20 »
Gisteren bijgekomen van het feestgedruis van 1e kerstdag. Was erg gezellig en geslaagd, en het kerstmenu viel zéér in de smaak bij de gasten (4 vleeseters en 1 flexitariër):

- kapucijnerballetjes met munt-dip
- briesoep
- paté van kastanjechampignons met cumberlandsaus en gemengde salade
- spoom van champagne en zelfgemaakt meloenijs
- gevulde portobello met erbij tagliatelle
- grand desert met zelfgemaakte roomsoesjes, frambozen-witte chocoladeijs en frietspiesjes met gesmolten chocolade.

daarna nog koffie met een lekkere borrel en we rolden om!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #69 Gepost op: 27 december 2005, 19:28:06 »
kerstavond:
- allerlei borrelhapjes vooraf
- mosterdlasagna (lekker!) met ijsbergsalade met feta
- sorbetijs van citroen en bosbessen

1e kerstdag
- paprika-tomatensoep
- honingtoast met blauwe kaas
- broccoli-cashewgratin met paddestoelensaus, spitskoolsalade, waterkerssalade met geitenkaas, pecorino en granaatappel, Italiaanse rijst
- in serehsiroop gemarineerde sinaasappel en grapefruit met kokoskwark, mangoijs en extra bittere Green and Blacks chocolade
- kaasplankje met gedroogde abrikozen

2e kerstdag
- uiensoep met sherry
- gevulde paddestoelen
- tagliatelle met pecorino en rucola en sinaasappelbietensalade (er was nog meer, maar ik was een beetje ziekig en heb relatief niet zo veel gegeten)
- chocoladetaart met ijs en room

En het mooie is dat ik alleen het dessert van citrusvruchten heb gemaakt op 1e kerstdag en er de rest van de tijd voor mij gekookt is  :D
,,,,فلافل

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #70 Gepost op: 27 december 2005, 23:13:22 »
Bofkont!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #71 Gepost op: 23 december 2008, 14:06:42 »
Wat gaan jullie eigenlijk eten met kerst?
Ik:
Op kerstavond maak ik vooraf een souffle van cranberry en verse mierikswortel, dan ravioli gevuld met walnoten en langwerpige radicchio in een roomsaus, toe een klein citroentaartje.
1e kerstdag: geen idee, er wordt voor mij gekookt
2e kerstdag: vooraf salade van gefrituurde truffel-aardappeltjes, kervelknolletjes, blauwe kaas en mandarijnendressing. Dan gratin dauphinoins, langzaam gestoofde wilde wortelen en gebakken Italiaanse raapsteeltjes. Rozenwatehangop toe.
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #72 Gepost op: 23 december 2008, 14:12:54 »
Kerstavond: bij de moeder van mijn vriend: weet eigenlijk niet precies wat. Omdat er veel moeilijke eters zijn maakt ze vaak vanalles en kan iedereen gewoon wat pakken. Is erg ok. Ik maak het toetje en ik wil Maartjes chocoladetruffeltaart maken (want dat lusten ze allemaal denk ik).
Eerste kerstdag met mijn ouders en familie en aanhang: kerstbuffet (kerstei, kerstijs; aardappelkroketten!) bij de Bowlingboerderij in Nijverdal  :cheer: :chef: :hungry: :joker:
Tweede kerstdag: thuis, moet morgen wel iets halen, maar het wordt iets simpels, erwtensoep ofzo.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2008, 14:14:27 door LL de Ling »

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #73 Gepost op: 23 december 2008, 14:28:56 »
Eerste kerstdag ga ik naar mijn ouders, ouderwets gourmetten. Tweede kerstdag eet ik samen met vrienden, normaal namen we dan allemaal een gerecht mee, maar dit jaar gaan we pizza's bestellen. Geen culinaire kerst dus.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #74 Gepost op: 23 december 2008, 14:31:13 »
Eerste kerstdag dessertbordje met lekkers uit de Alpen en Piemonte: hazelnootsemifreddo, chocotruffeltaartje, appel tarte tatin en een walnoten-biscuitrol.
Tweede kerstdag kaasfondue met om erin te dippen: gemarineerde kastanjechampignons, lekker naturel en notenciabatta, witloofblaadjes en gepofte kerstomaatjes. Erbij romaine sla met komkommer en gebakken koolrabi en rode aardappeltjes. Toe dezelfde chocotaart als eerste kerstdag, met hazelnootslagroom.

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #75 Gepost op: 23 december 2008, 20:50:16 »
- Linzenpaté met cranberrycompote
- Kastanjesoep (met veel knoflook, sherry en natuurlijk zelfgepelde kastanjes)
- Opgerolde 'koek' met kaas en pastinaak gevuld met uien en salie (recept van Delia Smith)
- Toetje wordt meegebracht door een gast: kleine citroen cheesecakejes
« Laatst bewerkt op: 24 december 2008, 17:37:24 door renske »

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #76 Gepost op: 23 december 2008, 20:55:59 »
Ik had die linzenpaté van jou ook wel willen proberen, net als een heleboel andere dingen, want ik zou toch mijn eigen eten moeten meebrengen. Maar op dit moment gaan we voor vloeibaar voedsel, en is het nog niet eens zeker dat ik mee ga naar familie.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline braam

• 460
« Reactie #77 Gepost op: 24 december 2008, 07:10:13 »
Ik maak van alles en nog wat. Buffetopstelling. Aardappelgratin, aardappelsalade met sperziebonen, sla met rode grapefruit, balletjes, gevulde champignons en surinaamse komkommersalade. Verder nemen de gasten ook allemaal wat mee, een verrassing, leuk.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #78 Gepost op: 24 december 2008, 12:37:10 »
surinaamse komkommersalade.

Klinkt leuk. Wat is het?
,,,,فلافل

Online Eelco

• Admin
  • 20.668
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #79 Gepost op: 24 december 2008, 14:18:58 »
Vanavond na de kerstdienst ("We hebben wel veel muziek ingepland" - "Ach, dan maak je de preek gewoon wat korter") kerstmaaltijd à la schoonmama. Ik reken op aardappelsalade, wortelsalade, koolsalade, brood en voor ons iets als vegetarische worstjes of bakcamembert.

Morgen kerstdiner met de complete schoonfamilie. Schoonmama had het in ieder geval over een ui-preisoep. Vanavond maar eens navragen of ik ook wat mee moet nemen.

Maar de periode na Kerst wordt culinair gezien vast interessanter  :D. Vriend te gast, dus reden om wat uitgebreider te koken.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength