Vegatopia Forum

Gelatine in champagne?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ufo

Gelatine in champagne?
« Gepost op: 13 december 2005, 18:02:18 »
Mijn excuses als dit vraagstuk al tot in den treuren is besproken, maar als dat zo is kon ik het niet vinden.

Een vriend vroeg mij onlangs of ik wist dat er gelatine in champagne zit.
Ik reageerde verast, maar besteedde er niet meer aandacht aan omdat ik het goedje eigenlijk toch niet lekker vind.

gisteren kwam hij met de link, hij had het gezien op tv.
een wijnboer in de champagne streek,  in de "Obe" streek.
Mijnheer Drapier om precies te zijn.

in de volgende link zie je links twee delen waarop geklikt (en daarmee gekeken) kan worden.
Het betreffende stukje begint ergens halverwege het eerste deel.

Den Vergeeten Lynk
« Laatst bewerkt op: 13 december 2005, 19:39:05 door Sander »

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:gelatine in champagne ? ? ?
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2005, 18:12:56 »
Ik zie geen links maar afgezien daarvan, veel dranken worden geklaard met gelatine, veel wijnen en vruchtensappen zijn daarom ook niet vegetarisch.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:gelatine in champagne ? ? ?
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2005, 23:12:37 »
veel dranken worden geklaard met gelatine, veel wijnen en vruchtensappen zijn daarom ook niet vegetarisch.

Het eerste deel klopt, het tweede is interpretabel: de gelatine blijft namelijk niet achter in de drank, hij wordt er weer uitgefilterd. Er is natuurlijk altijd een kans dat een mini hoeveelheid gelatine achterblijft in drank, en het is prima als je het daarom niet wilt drinken, of niet wilt drinken omdat bij het productieproces gelatine wordt gebruikt, maar stellen dat die dranken niet vegetarisch zijn vind ik te zwart wit, de kans is aanwezig dat alle gelatine er uit is, en er zijn zat vegetariers die de dranken als wel vegetarisch beschouwen.
Er zijn overigens ook veel producenten die andersoortige filtermethodes gebruiken waarbij geen gelatine aan te pas komt.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2005, 23:14:31 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:gelatine in champagne ? ? ?
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2005, 23:22:32 »
Het eerste deel klopt, het tweede is interpretabel: de gelatine blijft namelijk niet achter in de drank, hij wordt er weer uitgefilterd.

Klopt, ís niet vegetarisch was iets te sterk uitgedrukt, het wordt soms als niet vegetarisch gezien. Ik let er zelf niet altijd op net als vele andere vegetariërs omdat er niets achter hoort te blijven. Toch zijn er ook mensen die de producten hierom niet kopen, er zijn ook voldoende merken die zonder gelatine geklaard worden. Wijn geklaard zonder gelatine is al zeldzamer, hoe het met champagne zit weet ik niet, er zijn volgens mij lijsten met vegetarische wijnen en ook een natuurwinkel zal je advies kunnen geven. (als je het al een probleem vind natuurlijk)
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:gelatine in champagne ? ? ?
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2005, 23:26:08 »
en ook een natuurwinkel zal je advies kunnen geven

 :yes:
Goede slijters ook wel.
Ik heb het idee dat Fransen vaker aan gelatinefilters doen dan niet-Fransen, maar weet dat niet zeker.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2005, 23:26:24 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gelatine in champagne?
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2005, 23:36:34 »
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

ufo

Re:Gelatine in champagne?
« Reactie #6 Gepost op: 15 december 2005, 11:32:29 »
even voor de duidelijkheid, ik heb het (voor zover ik weet) niet over klaren.

in het filmpje wordt gesteld dat de champagne eerst anderhalf jaar in het ene vat rijpt, vervolgens wordt overgebracht naar eiken vaten, waarbij één jaar later er een mengsel van fosfaten, suikers, gelatine en gist wordt toegevoegd om het beter te laten mousseren.

nou kan ik me voorstellen dat die informatie nie 100% juist was, het betreft immers die flapdrol van een chris zegers, maar goed.
wellicht is de suiker en het gist voor het mousseren, de gelatine voor het klaren en de fosfaten voor de hoofdpijn.

je ne sais pas