Vegatopia Forum

Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Topanga

Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Gepost op: 14 november 2005, 14:03:38 »
Onlangs had ik een etentje.  Ik had aan mijn gasten gezegd dat ze ook nog iemand anders mochten meebrengen.
Ik ben gekend dat ik vaak veggie hapjes op tafel zet, maar ik ben zelf geen vegetariër.
Af en toe is het gewoon lekker.
Als iemand dan niet alles eet, verwacht ik gewoon dat ze dat op voorhand aan mij zeggen, zodat ik er rekening mee kan houden.  Ik doe niets liever dan me uitleven in mijn recepten en mijn keuken.
Gewoon om zeker te zijn vraag ik een die middag nog 'zijn jouw gasten vegi of vega ?'
Blijkbaar dus vegi.
Ik heb toen nog heel vlug iets in elkaar proberen te boxen (meer dan iets lekkers op tafel zetten met de dingen die ik in huis had was er niet bij, ik had geen vleesvervangers, peulvruchten, noten in huis)

Het zal wel gesmaakt hebben, want alles was op, maar ik vraag me dan toch altijd af :

Als je vegi bent, gruwel je dan ook van groentesoep waar een bouillonblokje in zit ?
Als ik saus klaarmaak met boter is dat dan een probleem ?
Mag ik van mijn gasten verwachten dat ze mij op voorhand zeggen dat ze (strikt) vegi zijn ?
(ik ga nu op dit forum verder zoeken) maar is vegan veel meer dan vegi zonder kaas, eieren, melk, boter ?
En als een strikte veggie gruwt van kaas waar de salami naast ligt, gruwt een vegan dan ook van groentjes waar kaas naast ligt ?

Lekker vegi koken voor mijn gasten lijkt me absoluut geen probleem (lekker zelfs) maar vegan ?
« Laatst bewerkt op: 14 november 2005, 14:15:17 door Topanga »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2005, 14:11:43 »
Naast overeenkomsten zijn er ook veel verschillen tussen vegetariers en veganisten. In principe is zuivel voor een vegetarier geen probleem, maar (niet-vegetarisch gestremde) kaas zal dat voor sommige vegetariers wel zijn. In toetjes kan gelatine zitten, dat vermijden stricte vegetariers ook. Dat verschilt dus per persoon, net zoals niet elke vegetarier het erg vindt om kaas te eten waar ham overheen lag, maar sommige wel. Ik denk wel dat er meer afkeer van vlees bij vegetariers is, dan voor zuivel bij veganisten, dus groente naast kaas zal meestal geen probleem zijn. Hoe het met bouilon zit weet ik trouwens niet (ik eet geen soep).

Als je trouwens inspiratie wilt voor vegan koken, kan je natuurlijk bij de recepten op deze site kijken ;)
« Laatst bewerkt op: 14 november 2005, 14:12:45 door Poek »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2005, 14:26:06 »
vegetariers zullen er nier gelukkig van worden als jij ze soep met kippenbouillon geeft, maar een blokje groentenbouillon is geen enkel probleem (het probleem is niet het blokje, maar wat erin zit, maar de supermarkt heeft gewoon vegetarische blokjes)

Ik vind dat als jij geen vegetarier bent en je gasten wel, dat je mag verwachten dat ze tijdig aangeven wat ze wel en niet eten, net zoals je iedere afwijkende eetgewoonte doorgeeft aan de kok.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2005, 16:10:34 »
dus groente naast kaas zal meestal geen probleem zijn.

Echt wel :) Denk dat groot deel van veganisten wel liever niet willen dat het niet in aanraking komt met dierlijke dingen..
Ik vind het iig een probleem. ;)

Voor vegan recepten: www.veganisme.org

Stem op de Partij voor de Dieren

Topanga

Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2005, 16:23:53 »
Voor vegan recepten: www.veganisme.org

Ik ben er even gaan kijken maar heb niets gevonden in de rubriek desserten of zoetigheden..
Als ik iedereen anders dan een chocoladetoetjes geef, is het dan 'vriendelijk' genoeg dat ik gewoon een stukje fruit serveer ?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2005, 16:30:56 »
Voor vegan recepten: www.veganisme.org

Ik ben er even gaan kijken maar heb niets gevonden in de rubriek desserten of zoetigheden..
Als ik iedereen anders dan een chocoladetoetjes geef, is het dan 'vriendelijk' genoeg dat ik gewoon een stukje fruit serveer ?

He inderdaad.. blijkbaar zijn die nog niet toegevoegd (net nieuwe site daar)..
Kijk anders op de oude site:
http://www.veganisme.non-profit.nl/recept_sort.htm#Nagerechten

En je kan denk ook wel als toetje alpro dessert choco kopen. Bij AH e.d. te vinden. Is ook lekker :)

Op het forum daar staat trouwens ook nog wel recepten: http://www.veganisme.org/forum/
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #6 Gepost op: 14 november 2005, 16:31:08 »
Het antwoord op de laatste vraag weet ik niet (dat zal van de persoon afhangen vermoed ik) maar hier staan veganistische nagerechten.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2005, 16:32:27 »
Ach stuk fruit is ook wel goed hoor :) Een sappig stuk meloen ofzo :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Topanga

Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2005, 16:58:02 »
Kijk dit recept voor chocoladedessert vind ik pas een waardige vervanger voor een chocolademousse.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2005, 17:32:00 »
Ik ben er even gaan kijken maar heb niets gevonden in de rubriek desserten of zoetigheden..
Als ik iedereen anders dan een chocoladetoetjes geef, is het dan 'vriendelijk' genoeg dat ik gewoon een stukje fruit serveer ?

Op dit deel van Vegatopia staan ook veel vegan gerechten, ook desserts.

Makkelijke vegan desserts die ik wel eens maak zijn:
- vegan pannekoekje gevuld met sorbetijs (van Albert Heijn) en aardbei (in de zomer) of warme kersen (in de winter)
- brownies
- ananasloempiaatjes
- Indiaase desserrijst
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2005, 17:34:03 »
Oh en best wat toetjes in het kerstarchief zijn ook vegan.
,,,,فلافل

brenda_lelie

Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2005, 17:35:49 »
Kijk dit recept voor chocoladedessert vind ik pas een waardige vervanger voor een chocolademousse.

Voor hoeveel toetjes/personen zijn de verhoudingen in dit recept. Het klinkt heel goed!

Topanga

Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #12 Gepost op: 14 november 2005, 17:52:55 »
Kijk dit recept voor chocoladedessert vind ik pas een waardige vervanger voor een chocolademousse.
Voor hoeveel toetjes/personen zijn de verhoudingen in dit recept. Het klinkt heel goed!
Ik denk dat het voor 4 personen is.  Het klinkt zo lekker dat er niemand kwaad zal worden als ie een tweede portie dessert 'moet' eten.

brenda_lelie

Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2005, 19:33:46 »
Ik heb het met de helft van de ingredienten gemaakt en dat was wel genoeg voor twee mensen, het was niet zo heel veel per persoon maar omdat het een best 'heftig' toetje is was het wel genoeg!
Het was ook erg lekker trouwens

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #14 Gepost op: 21 november 2005, 19:27:19 »
De vegetariers die ik ken zijn allen lacto-vegetariers. Een eet ook vis. Wij letten allemaal niet op E-nummers, eten allemaal kaas, slechts 1 eet geen gelatine. Zelf eet ik slecht heel af en toe een ei en ik zal zelf altijd kiezen voor de meest kipvriendelijke (tegenwoordig alleen van adoptiekip) . Ben ik te gast, heb ik zoiets van: "wat niet weet, wat niet deert".
Ik heb de indruk dat de meeste vegetariers zo eten. Van de gelatine en kaas zou ik zeker vragen als je mensen niet goed kent. Maar men is wel gewend het overal aan geven, dunkt mij.
Tja...en die sojatoetjes bijv., doe je mij in elk geval niet echt een plezier mee. Ik eet het wel, hoor en zal niets zeggen. Maar echt smakelijk...nee. Ik heb het echt hard geprobeerd, ook met soja"koffie"melk. Wat mij betreft zou het een noodgreep zijn, als je niet zeker van je zaak bent.
Vegetariers zullen het - net als ik - erg waarderen als ze een "echt" vegetarisch gerecht voorgeschoteld krijgen zonder obligate vegaburger of omelet, of kaassoufflee.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2005, 20:25:44 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Topanga

Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #15 Gepost op: 21 november 2005, 19:36:08 »
Tja...en die sojatoetjes bijv., doe je mij in elk geval niet echt een plezier mee. Ik eet het wel, hoor en zal niets zeggen. Maar echt smakelijk...nee. Ik heb het echt hard geprobeerd, ook met soja"koffie"melk. Wat mij betreft zou het een noodgreep zijn, als je niet zeker van je zaak bent.

Waarom ik een soja toetje zou maken voor de vegan-gasten : om ze toch een alternatief te geven voor mijn chocolademousse met slagroom, platte kaas en eieren...

Maar jij zou dus liever een stuk fruit hebben dan dat andere chocolade dessert ?

Topanga

Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #16 Gepost op: 21 november 2005, 19:37:08 »
Mijn oorspronkelijke vraag was eigenlijk nog steeds : mag ik verwachten dat men mij op voorhand verwittigd, en als dat niet gebeurde, ben je dan blij met een noodoplossing (ook al lijkt het in het geheel niet op wat er voor de rest op tafel komt) ?

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #17 Gepost op: 21 november 2005, 19:50:28 »
Iemand die voor het eerst bij je gaat eten, moet dat aangeven, ja. Vegetariers en veganisten horen allebei tot een kleine minderheid en zijn dan ook gewend dat aan te geven. Iemand die het niet aangeeft heeft jou in elk geval niets te verwijten, eerder omgekeerd: brengt de gastheer/vrouw mogelijk in verlegenheid.
ik voel mij net Beatrijs Ritsema  :heehee:
de tuin: dat ben ik

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #18 Gepost op: 21 november 2005, 19:54:43 »
Mijn oorspronkelijke vraag was eigenlijk nog steeds : mag ik verwachten dat men mij op voorhand verwittigd, en als dat niet gebeurde, ben je dan blij met een noodoplossing (ook al lijkt het in het geheel niet op wat er voor de rest op tafel komt) ?

Ja, dat mag je wel verwachten. Vegetariërs en andere 'lastige eters' vormen tenslotte slechts een minderheid (volgens een niet-representatieve steekproef is zo'n 4% van de Nederlanders vegetariër). Ik denk dat vrijwel alle vegetariërs - wellicht door schade en schande - wel hebben geleerd van tevoren hun 'afwijking' door te geven. Wel is het natuurlijk netjes als je er zelf even naar vraagt  ;)

En mocht ik hebben vergeten door te geven dat ik vegetariër ben, dan zou ik het al geweldig vinden als de gastheer (m/v) een noodoplossing in elkaar weet te flansen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Ik hou een etentje en wil rekening houden met iedereen
« Reactie #19 Gepost op: 21 november 2005, 20:46:27 »
Maar je kan het altijd gewoon even vragen toch? Misschien durft diegene niet tegen jou te zeggen dat hij of zij geen kaas met dierlijk stremsel eet omdat hij/zij bang is te moeilijk te doen, terwijl jij er dus best rekening mee zou willen houden.

Mij zou je trouwens blijer maken met een sojatoetje dan met een stuk fruit. Hangt er vanaf wat voor fruit natuurlijk, maar de keuze tussen een appel en zo'n sojatoetje is voor mij redelijk makkelijk. Waarom vraag je diegene gewoon niet even wat hij of zij het liefste heeft?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call