Vegatopia Forum

Bizar: maar 15% van de mannen kookt

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Bizar: maar 15% van de mannen kookt
« Gepost op: 12 november 2005, 12:57:41 »
Ikea verkoopt niet alleen keukens, maar wil ook graag weten wat we in die keukens uitspoken en dus wordt daar geregeld onderzoek naar gedaan. Uit het meest recente kwam naar voren dat Nederlanders gemiddeld 40 minuten per dag in de keuken doorbrengen en dat het vrijwel uitsluitend vrouwen zijn die in de keuken staan: slechts 15% van de mannen kookt...

Onder Vegatopia-bezoekers ligt dat percentage een flink stuk hoger: 53% van de mannelijke Vegatopia-bezoekers kookt zelfs vijf keer per week of meer.

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Bizar: maar 15% van de mannen kookt
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2005, 14:08:16 »
Moet je dat niet interpreteren als: 15% van de mannen die Ikea bezoekt kookt überhaupt? Of geldt dat echt voor de hele Nederlandse populatie?

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2005, 14:41:49 »
Onder Vegatopia-bezoekers ligt dat percentage een flink stuk hoger: 53% van de mannelijke Vegatopia-bezoekers kookt zelfs vijf keer per week of meer.

Komt dat ook niet een beetje doordat bij Ikea vooral stelletjes kopen en daar dus de mannen met een kokende vrouw in de meerderheid zijn, terwijl een hoop Vegatopia-mannen alleen zijn?

En wat betekent dat eigenlijk, 15% van de mannen kookt? Raakt 85% van de mannen nooit een pan aan of is 15% van de mannen in z'n eentje verantwoordelijk voor al het koken van een huishouden? Of iets ertussenin?
This is between me and the vegetable!

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2005, 15:42:37 »
Ik ken de precieze achtergronden van het Ikea-onderzoek niet, maar je zou denken dat ze willen weten wat de bevolking van een land vindt en niet alleen wat Ikea-bezoekers vinden.

De vergelijking met Vegatopia-bezoekers is meer een geintje, hoor, want dat valt natuurlijk niet te vergelijken. Vanwege de schaal van het onderzoek, maar zeker ook omdat mensen die op een site over vegetarisch koken rondhangen, natuurlijk weleens achter de pannen staan. ;)

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2005, 18:44:56 »
Ik vroeg het me ook al af.
15% van de getrouwde en samenwonende mannen?
15% van de alleenstaande mannen?
15% van alle mannen?

Bovendien, wat verstaat de ikea onder koken? Een soep uit pak opwarmen en brood erbij smeren zou je ook koken kunnen noemen.

bienne

« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2005, 19:07:58 »
Mijn vent is geen forum bezoeker, maar hij kookt ( bijna) dagelijks! En daar ben ik blij mee want hij is een topper

Offline Viz

• 395
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2005, 19:53:14 »
Vegetarische mannen zijn geemancipeerde mannen :)
'fish are friends, not food!'

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2005, 20:50:23 »
Dan denk ik toch: dat heel veel moeders (zij koken immers) iets verkeerd doen t.a.v. hun zonen. Ik ben blij met de mijne: kom uit een vrij traditioneel gezin, maar koken leerden we allemaal, de jongens en de meisjes. Misschien moet ik dat "vrij traditioneel" nog maar eens bezien. Mijn vader kookte af en toe. Deels ook dingen voor zichzelf, die mijn moeder niet klaar kon maken, of wilde(moet ik eens navragen): hij at dingen die ik hier niet post.
Hij maakte voor ons heel lekkere kroketten herinner ik mij en nasi en bami.
de tuin: dat ben ik

sjors

« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2005, 00:15:33 »
Mijn moeder kookte thuis altijd en heeft (onder lichte dwang ;D) mijn zussen en mij de basis van het koken bijgebracht. Zelf vond ik er toen weinig aan terwijl mijn ene zus losging op vegetarische gerechten en mijn andere zus op koekjes en taarten bakken.

Pas toen ik het ouderlijk huis verliet leerde ik de geneugten van lekker eten kennen (mijn moeder kookte vooral degelijke hollandse gerechten die doorgaans niet uitblinken in smaaksensaties) en het plezier om bezig te zijn met ingredienten en pannen.
En ja, ik kook 5 dagen in de week, voor mezelf en anderen.......

Offline Anya

• 737
« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2005, 13:24:23 »
Komen er bij Ikea ook niet veel kotstudenten? Toen ik nog studeerde, kookten de meeste meisjes die op kamers zaten regelmatig maar veel jongens niet. Die verlieten dan op zondagavond het ouderlijke huis met een aantal potjes met door mama bereide maaltijden die ze alleen nog moesten opwarmen en aten de laatste dagen van de week pita, friet of kant-en-klare microgolfmaaltijden.

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2005, 12:37:51 »
Ik ken de precieze achtergronden van het Ikea-onderzoek niet, maar je zou denken dat ze willen weten wat de bevolking van een land vindt en niet alleen wat Ikea-bezoekers vinden.

Maar ze moeten hun gegevens wél ergens vandaan halen, dus uit een enquete onder het winkelende publiek. Of ze hebben echt een enquetebureau in de arm genomen.

Bovendien, wat verstaat de ikea onder koken? Een soep uit pak opwarmen en brood erbij smeren zou je ook koken kunnen noemen.

Tegen dat soort definitiekronkels loop je volgens mij per definitie bij dit soort onderzoekjes. Af en toe heb je ook gelukkigheids-onderzoeken, waarbij mensen een cijfer aan hun geluk moesten geven. Dat is ook sterk afhankelijk van de persoonlijke geluksnorm van de ondervraagden.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2005, 12:42:03 »
Ik zou in ieder geval wel ja zeggen op de vraag 'Kookt u zelf het eten?' Vermoedelijk heb ik dan een lage kooknorm ;)

« Reactie #12 Gepost op: 14 november 2005, 12:47:38 »

15% is de internatiole score van het onderzoek.
Maar in Nederland gaat het maar liefst om 20%.
Wat zijn we toch een geëmancipeerd volkje!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #13 Gepost op: 14 november 2005, 12:50:01 »
Komen er bij Ikea ook niet veel kotstudenten?

Leuk, de meeste Nederlanders zullen dat waarschijnlijk lezen als kotsstudenten ;)

« Reactie #14 Gepost op: 14 november 2005, 12:53:05 »

Nou, ik ben hier op Vegatopia al eerder in aanraking gekomen met het woord friet-kot.
Dus ik ga er maar vanuit dat het over studenten gaat die niets dan friet eten.
Rare jongens, die Belgen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #15 Gepost op: 14 november 2005, 13:05:33 »
De Vlaamse betekenis van het woord kende ik wel. Maar het blijkt meer betekenissen te hebben, die ik niet kende:

Gevonden: kot (het @[&#126], @[&#126]ten)
1. klein armoedig huis => krot
2. hok
3. gevangenis
4. deel van een molen
5. [Belg.] gehuurde studentenkamer

Monique

« Reactie #16 Gepost op: 14 november 2005, 13:06:09 »

Leuk, de meeste Nederlanders zullen dat waarschijnlijk lezen als kotsstudenten ;)

:heehee:

Offline iammars

• 288
« Reactie #17 Gepost op: 14 november 2005, 21:05:20 »
Ikea verkoopt niet alleen keukens, maar wil ook graag weten wat we in die keukens uitspoken en dus wordt daar geregeld onderzoek naar gedaan.
Ik vraag me eigenlijk af wat Ikea leert uit het resultaat dat slechts 15% van de mannen kookt. Dat men dan pastelroze pannetjes kan promoten?

Offline Anya

• 737
« Reactie #18 Gepost op: 14 november 2005, 22:15:37 »

Het probleem ligt, wat mij betreft, bij die Nederlanders ;)

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #19 Gepost op: 15 november 2005, 19:12:11 »
Af en toe heb je ook gelukkigheids-onderzoeken, waarbij mensen een cijfer aan hun geluk moesten geven. Dat is ook sterk afhankelijk van de persoonlijke geluksnorm van de ondervraagden.

Maar dat hoeft niet. Want ook al geeft ieder een andere invulling aan 'gelukkig zijn', dan heeft dat dezelfde eindwaarde, namelijk 'geluk' en meet je alsnog wat je wilt meten.
Nu is het natuurlijk met wetenschappelijk onderzoek al zo, dat je als onderzoeker al een definitie moet geven aan het begrip geluk, waardoor het dus haast onmogelijk wordt om te meten.
 :smaail: