Navraag leerde dat cystine ook in spirulina, soya en paranoten aanwezig is. Ik verneem graag of dit wel of niet correct is.
Waarom gebruik je eigenlijk eiwitpoeder? Als krachtvoer bij bodybuilden of zo? Eigenlijk heb je dat spul helemaal niet nodig.
Ik ken de wereld van de eiwitpoeders niet, maar vind het wel vreemd dat er
na het "amino acid profile" de "other ingredients" komen. Ik neem op basis daarvan aan dat al die aminozuren puur worden toegevoegd - ze lijken te of beweren of suggereren in ieder geval sterk dat
alle ingrediënten 'natural' zijn (wat inspeelt op de hype om 'chemie' te vermijden, al is zo'n eiwitpoeder per definitie geen 'natuurlijk voedsel'). Ah wacht, de 'main ingredients' van dit poeder worden wel genoemd: erwten, hennepzaad en gojibessen (hartstikke hip 'superfood' dus) en dat 'amino acid profile' is blijkbaar gebaseerd op die drie ingrediënten.
Cystine is de gefermenteerde vorm van
cysteine. Zoals op
Wikipedia staat en zoals
te zien in de Keuringsdienst van Waarde wordt voor de industriële productie van 'natuurlijk' cysteine kippenveren en dieren- of ook mensenharen gebruikt. Omdat je theoretisch die veren of haren kunt krijgen zonder het dier (of mens) te doden, is die cysteine strikt genomen dus wel vegetarisch, maar niet veganistisch. Cysteine kun je ook synthetisch produceren, maar dat is een stuk duurder. Het resultaat is altijd hetzelfde chemische stofje.
Volgens Wikipedia komt cysteine ook voor in verschillende planten, maar daaronder worden erwten, hennepzaad en gojibessen (de hartstikke hippe ingrediënten van dit eiwitpoeder) niet genoemd. Maar we kunnen even verder zoeken: cystine (de gefermenteerde vorm) "is common in many foods such as eggs, meat, dairy products, and whole grains as well as skin, horns and hair." (aldus Wikipedia). Als je dan kijkt naar het profiel van
hennep, dan zit daar in ieder geval cystine in.
Op basis van deze zoektocht zou je kunnen concluderen dat dat Sunwarriorspul inderdaad vegan kan zijn. Ze beweren zelf dat al hun ingrediënten natuurlijk zijn. Die cystine zou dus dan uit de hennepzaad moeten komen. 'Hemp protein' lijkt per definitie
een natuurlijk product te zijn. Of er een maas in de wet is die toestaat cystine toe te voegen zonder het in het label op te nemen, weet ik niet, maar dit
lijkt wel het geval te zijn (zie L-cystine).
Dus of je gelooft Sunwarrior op hun woord dat ze vegan zijn en alleen natuurlijke producten gebruiken, of je moet dat expliciet bij hen navragen.