Oh Annemieke, ik lees deze draad nu pas (ik kom ook veel minder op het forum dan voorheen
, ik mis echt 80 % van wat zich hier afspeelt, maar dat terzijde).
Jij had toch ook een flink b12 tekort? Zou het niet kunnen dat je nu weer zo´n trek in kaas hebt of die trek niet goed meer kan weerstaan, omdat je lichaam er echt behoefte aan heeft? Misschien is dat wel een heel rare redenering hoor, maar dat kwam gewoon even bij me op.
Verder vind ik over vegetarisme/ veganisme, dat iedereen doet wat ´ie kan. En dat is meestal al veel meer en veel beter dan mensen die er helemaal niet over nadenken. Dat is dan ook altijd mijn antwoord als mensen zeggen: waarom heb je wel leren schoenen aan? Dan zeg ik: ik moet ergens een grens trekken, en ik heb besloten om geen vlees en vis te eten maar wel leren schoenen te dragen.
Voor jou is op dit moment jouw grens een opgeschoven van helemaal geen kaas, naar (heel) af en toe kaas. Nou ja, dat is dan maar even zo. Ik denk dat als een vega af en toe iets makkelijker bent (ik eet bijvoorbeeld soms weleens een snoepje met gelatine of brood waarvan je ook nooit helemaal zeker weet of er niks dierlijks in zit), dat je dat helpt om het op de langere termijn beter vol te houden (en om niet obsessief te worden).
Edit: ik zeg niet dat iedereen nu maar dierlijke dingen moet gaan eten hoor! prima als je het wel helemaal vol kan houden.