Vegatopia Forum

Biologisch eten op kinderdagverblijf?

Offline ingeping

• 143
  • Geslacht: Vrouw
Biologisch eten op kinderdagverblijf?
« Gepost op: 26 oktober 2005, 12:37:31 »
Mijn zoon (3,5 maand) gaat vanaf volgende week naar het kinderdagverblijf. Nu verstrekken ze daar flesvoeding, maar niet de biologische variant die ik hem geef. De flesjes biobimlac die hij drinkt geef ik dus mee. Maar straks krijgt hij ook fruithapjes. Thuis eten we biologisch fruit, op het dagverblijf doen ze dat niet. Zal ik dat ook meegeven?

Overigens heb ik gezocht naar een kdv dat alleen biologisch eten verstrekt, dat is hier helaas niet.

Ik wil niet veranderen in een of andere fundamentalist en ongetwijfeld zal hij in zijn verdere leven vaak genoeg iets eten dat niet biologisch is. Maar hij is nog zo klein.... ik kon hem al geen borstvoeding geven (schuldgevoel!!)....

Wat doen jullie of wat zouden jullie doen?
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2005, 13:32:23 door Hizikigrrrl »

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:hoe ver ga je met biologisch eten
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2005, 12:46:38 »
Het kinderdagverblijf is toch geen opvoeder die mag bepalen wat goed is voor het kind en wat niet.
Als jij je beter voelt dat het kind eigen eten krijgt zie ik geen probleem.  Gewoon eten mee geven zou ik dan doen.
Ik denk dat de mensen het daar toch niet als probleem zien? Ik denk dat ze vaker mensen krijgen met lijstjes wat wel en wat niet mag.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Re:hoe ver ga je met biologisch eten
« Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2005, 13:31:43 »
Gewoon vragen!

Wel zo meegeven dat ze zelf zo weinig mogelijk hoeven te doen, want anders heb je kans dat ze het weigeren.

Ik vind het goed van je dat je hem biologisch laat eten :cheer:

Offline ingeping

• 143
Re:Biologisch eten op kinderdagverblijf?
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2005, 02:36:45 »
dank voor de reacties!

Denk dat ik het inderdaad ga doen. Eerst in de vragende vorm aankondigen.... iets in de trant van... 'jullie vinden het vast niet erg om....'

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2005, 18:06:55 »
Ik zou gewoon uitleggen dat jij het heel belangrijk vind, en wie zijn zij dan om dit te weigeren. Hij is toch jouw kind?
Je kunt altijd nog wat argumenten noemen:
- een klein lichaampje en vollop in de groei, dan zijn de bestrijdingsmiddelen een aanslag op zijn lichaam
- beter voor het milieu
- lekkerder
- meer voedingswaarden, vitaminen ed

En idd, zo makkelijk mogelijk meegeven. Maar een blik met flesvoeding waar zijn naam op staat zal niet zo'n probleem zijn denk ik.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2005, 18:10:29 »
Ik weet dat veel kinderdagverblijven het weigeren  :-\ maar als je het heel goed aanlevert hoop ik dat ze het willen doen. Misschien kan je ook nog zeggen (nou ja liegen) dat ie overgevoelig reageert op bestrijdingsmiddelen op fruit en groenten, op overgevoeligheid zijn ze meestal inschikkelijker dan op gewoon de wens van ouders  :-\ maar ja dan moet je wel zin hebben om een smoesje te vertellen  :-\
,,,,فلافل

Offline Anna

• 319
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2005, 18:55:16 »
Hoi!

Ik heb redelijk wat ervaring in de kinderopvang (als leidster) en werk nu ook 2 maanden via een uitzendbureau op allerlei kinderdagverblijven.

- Die flessen moeten helemaal geen probleem zijn! Jij kan ze thuis alvast klaarmaken en daar in de koelkast zetten. Je kan natuurlijk ook een blik meegeven maar dat scheelt hun toch weer werk. Op elke groep zitten wel een paar kindjes met "speciale flesvoeding". De ene heeft hypo allergeen spul nodig en een ander spul voor extra hongerige baby's!

- Zolang jouw kleine een fruithap krijgt lijkt het me ook helemaal geen probleem dat jij deze thuis klaarmaakt en meegeeft in een bakje of misschien koop je biologische in potje.
Als je zoon straks (rond 1 jaar) stukjes fruit gaat eten is dit misschien iets lastiger. Maar dan ook kun jij 's ochtends alvast wat stukjes snijden en in een bakje meegeven!

- Als hij straks overgaat van een korstje brood op een boterham in stukjes ben ik benieuwd wat je wilt doen. Op de meeste kdv's word de eerste boterham met smeerkaas, smeerworst of plakjes kaas, belegt en natuurlijk ook met boter (weet niet hoe streng je bent met vitamine d3 (is dierlijk en zit in boter) ) En daarna zoet beleg.

Ga je zelf dan broodbeleg meegeven of smeer je thuis alvast brood?

Ik kan je wel vertellen dat sommige leidsters best vervelend kunnen doen over kinderen die iets niet mogen of veel niet mogen. Vaak achter je rug om. Maargoed dit zijn er maar een paar en je moet maar denken die zitten er natuurlijk ook tussen in de maatschappij!

Ik zou als ik jou was, gewoon een keer een kort gesprekje hebben met de leidster en vertellen dat het voor jou belangrijk is dat je zoon deze biologische etenswaren binnen krijgt en dat je graag wilt dat hun dit voort zetten! Dit kunnen en mogen ze niet weigeren. Kijk als je aan hun zou vragen om het aan te schaffen dan zullen ze inderdaad weigeren maar als jij alles zelf koopt en zelfs al voor hun klaar maakt zou dit geen enkel probleem mogen en moeten geven

Succes ermee, jij bent en blijft zijn moeder en bepaald dus wat hij binnenkrijgt!  :)
Ik vind het juist goed van je dat je bezig bent met de voeding die je kind binnenkrijgt, dat zouden meer ouders moeten doen! Ik wil als ik ooit zelf kids heb ook zeker deze weg gaan bewandelen!
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2005, 18:59:16 door Anna »

Offline ingeping

• 143
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2005, 01:38:00 »
De flesjes voeding geef ik mee, klaargemaakt en wel. Dat was geen probleem geloof ik. HIj is nu 1 ochtendje geweest om te wennen. De meeste ouders geven alleen de poeder mee (als de kinderen afwijkend eten) en ik ben met mijn klaargemaakte flessen dus erg behulpzaam. Maar het is voor mij erg belangrijk dat ik weet wat hij binnen krijgt. En zolang als ik er iets over te zeggen heb, krijgt hij biologisch eten.

De fruithapjes en de boterhammen ga ik volgende week maar eens bepreken.

Dank voor alle reacties!!

Offline Kupu-kupu

• **
  • 47
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2005, 12:49:58 »
Ik heb meer dan 10 jaar ervaring in de kinderopvang en het is nooit een probleem geweest dat kinderen andere voeding kregen. Vaak namen ouders beleg en derglelijke mee. En dat staat dan op de groep met de naam van het kind erop.  Vegetarisch beleg werd vaak door het kinderdagverblijf gekocht.

Wel even opletten met traktaties, weet niet hoe dat op jouw kdv is geregeld ? Wel leuk als er spiesjes met kaas en worst langskomen of zelfgebakken cake. Maar niet als je kindje dat  niet mag hebben en er geen vervanging klaarligt. Vooral als ze wat ouder zijn. Wij zorgden er altijd voor dat  er ook iets was voor het desbetreffende kind. Bij twijfel belden we de ouders op. Maar nu is dat nog niet aan de orde denk ik ?

Offline Anna

• 319
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2005, 10:19:51 »
Misschien wel leuk om te melden: ik moest vorige week invallen op een kinderdagverblij en er was een jongetje van ongeveer 14 maanden die zijn eigen biologische smeerkaas, smeerworst (de vega variant) en zijn eigen biologische flesvoeding bij zich had! Verder kreeg hij alleen diksap omdat ouders niet willen dat hij melk drinkt!

Op al zijn etenswaren stond zijn naam geschreven!

Offline ingeping

• 143
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2005, 22:57:06 »
ze keken wel moeilijk toen ik er over begon.... lastig hoor, dat gedoe. Ik heb wel eens gelezen over kinderdagverblijven die na aandringen van ouders overgingen op 100% biologisch. Ik heb er nog over gedacht om het via de ouderraad te proberen. Maar het roer gaat helemaal om. We hebben per 1 februari het dagverblijf opgezegd. Ik ga stoppen met mijn baan overdag. heb er zoveel bij, dat ik net zo leuk vind en dat beter te combineren is met de fulltime+ baan van mijn partner. Twee ouders met een fulltime+ baan is een beetje te veel is gebleken de afgelopen weken.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #11 Gepost op: 06 december 2005, 14:32:08 »
Goede keus Ingeping, vind ik. Waarschijnlijk maakt het qua financiën niet eens zoveel uit want een kinderdagverblijf is ook duur. Bovendien kan je zo lekker tijd met je kroost doorbrengen en zélf bepalen wat hij eet!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)