Vegatopia Forum

Vetsin/E621 : hoe te gebruiken?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Vetsin/E621 : hoe te gebruiken?
« Gepost op: 06 juni 2005, 20:46:56 »
Ik dacht dat Bart hier al eens een onderwerp over had gestart, maar ik kan het niet vinden.


Ik heb het zelf ook gekocht en wil het binnenkort gaan proberen.

Hoeveel el/tl/gram heb je ong. nodig?

Kun je het ook gebruiken bij bijvoorbeeld zoete baksels of is het meer geschikt voor pittige kruiderijen?


« Laatst bewerkt op: 06 juni 2005, 20:47:10 door Hizikigrrrl »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vetsin/E621 : hoe te gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2005, 21:02:31 »
voor 2 personen een snufje (als in een snufje zout, weinig).
Ik heb het nog nooit in iets zoets gedaan, maar dat zegt natuurlijk niks, maar aan de andere kant, het zorgt voor een hartige smaak, vetsin. Ik vind het lekker in tomatensalsa (om chippies in te dippen)
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Vetsin/E621 : hoe te gebruiken?
« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2005, 09:50:06 »
Volgens de chinese keuken: tot wel een koffielepel per persoon. Ze verkopen het daar in kilozakken! Vind ik een beetje overdreven, maar een halve theelepel is wel OK in de noedelsoep bijvoorbeeld. Kwestie van proeven. Van een snufje proef ik echt nooit iets. Wel even opletten: niet iedereen kan er tegen, sommige mensen krijgen er hoofdijn van.

Moet dit niet naar de koken draad trouwens?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Anne

Re:Vetsin/E621 : hoe te gebruiken?
« Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2005, 12:23:57 »
was vetstin niet dat kankerverwekkende tot vetzucht aanzettende goedje?

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vetsin/E621 : hoe te gebruiken?
« Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2005, 19:12:44 »
Wel even opletten: niet iedereen kan er tegen, sommige mensen krijgen er hoofdijn van.

En erger: ik heb een collega die er meteen dagen echt goed ziek van is. Alles komt er dan van alle kanten uit, zal ik maar zeggen.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vetsin/E621 : hoe te gebruiken?
« Reactie #5 Gepost op: 14 juni 2005, 19:29:35 »
Sinds ik amper nog ve-tsin binnen krijg, hoef ik veel minder vaak hard naar het toilet te rennen. Als je snapt wat ik bedoel ;)
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vetsin/E621 : hoe te gebruiken?
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2005, 09:38:32 »
mijn allergoloog zei dat als vetsin, of eigenlijk glutamaten in het algemeen, verkeerd valt (en dat is dus niet te voorspellen) je ook een anafylactische shock krijgt
verder krijg je als je glutamaten eet, en iets anders waar je allergisch voor bent, een sterkere reactie, dan zonder de glutamaten
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Vetsin
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2005, 14:42:01 »
Er zitten ook kruiden en smaakmakers in!
Daar merk je dus echt geen ene zier van, volgens mij.

Ik betwist dat. Een beetje zout is toch echt wat anders dan een bouillonblokje. Ten eerste zit dat laatste vol vetsin. Dus naast zout zou je toch iig vetsin in je soep moeten mikken. En verder zit er ook smaak van ui, selderij en laurier aan.

Ik eet vanavond falafel met grote pitabroodjes, knoflooksaus, ijsbergsla, salade van tomaat, koolrabi en basilicum, gemarineerde olijven en pepers en misschien frietjes.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Vetsin
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2005, 18:41:22 »
Ik betwist dat. Een beetje zout is toch echt wat anders dan een bouillonblokje. Ten eerste zit dat laatste vol vetsin. Dus naast zout zou je toch iig vetsin in je soep moeten mikken. En verder zit er ook smaak van ui, selderij en laurier aan.
Ik merk het nooit. En als je al ui in je soep gooit, en knoflook, dan mis je het echt niet.

In tegenstelling tot aangekondigd staat er vanavond mie op het menu.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Vetsin
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2005, 23:30:02 »
Hmmm. In die kleine kubusjes van Maggi, zit daar ook vetsin in?


ik dacht het wel, de grotere blokjes sowieso. Er staat E621 dan, niet vetsin. Die van Zonnatura zijn zonder vetsin, en gelijk ook heel vies.
Eet jij geen vetsin?
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Vetsin
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2005, 23:39:14 »
Bij voorkeur niet.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Vetsin
« Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2005, 23:49:29 »
Bij voorkeur niet.

waarom niet?
Ik vind het wel lekker
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Vetsin
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2005, 10:24:52 »
Bij voorkeur niet.

waarom niet?
Ik vind het wel lekker

Het smaakt toch nergens naar?  :confused:

Mijn gezicht wordt vaak rood en warm als ik produkten eet waar vetsin in zit. Nu kan het ook door een ander ingredient komen, maar dat heb ik nog niet ontdekt.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Vetsin
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2005, 10:50:46 »
Bij voorkeur niet.
waarom niet?
Ik vind het wel lekker
Het smaakt toch nergens naar?  :confused:
Het haalt andere smaken op.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Vetsin
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2005, 13:35:12 »
Mijn gezicht wordt vaak rood en warm als ik produkten eet waar vetsin in zit. Nu kan het ook door een ander ingredient komen, maar dat heb ik nog niet ontdekt.
nee, komt door de vetsin, heb ik ook, maar niet altijd, en niet altijd even heftig, bij bouillonblokjes bv gaat het meestal wel goed, maar bij kant-en-klaarmaaltijden eigenlijk nooit
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Vetsin
« Reactie #15 Gepost op: 22 oktober 2005, 14:44:04 »
ik dacht het wel, de grotere blokjes sowieso. Er staat E621 dan, niet vetsin. Die van Zonnatura zijn zonder vetsin, en gelijk ook heel vies.
Eet jij geen vetsin?

Ve-tsin is een chinees keukenkruid (oorspronkelijk gewonnen uit zeewier), het bevat van nature een stof die smaakverwerkend werkt.  Deze stof is men ook gaan produceren en is bij velen gekend onder de naam natriumglutamaat (E621).

Deze smaakversterker is erg populair in de Chinese keuken (en de medeveroorzaker van het chinese-restaurant-syndroom), is een belangrijk bestanddeel van vele bouillonblokjes en wordt ook veel gebruikt in kant-en-klaar-maaltijden, in chips en vergelijkbare snacks, ...

Het wordt eigenlijk vooral gebruikt om niettegenstaande het gebruik van minderwaardige ingrediënten het eten toch smaakvol te maken.
Sommige mensen zijn in zekere zin 'verslaafd' aan dit product, niet omdat het fysiek verslavend is maar omdat het veelvuldig eten van producten met natriumglutamaat een bepaalde 'smaakverwachting' creëert.  De smaak van E621 wordt ook wel aangeduid als 'de vijfde smaak' (naast zoet, zuur, zout en bitter), genaamd urnami.

Natriumglutamaat is een histamine-liberator.  Veel mensen ondervinden er weinig van maar een niet onaanzienlijk aantal mensen reageren er (over)gevoelig op.  Een van de verschijnselen is dan het warmtegevoel en de roodheid.  (Het vrijkomen van extra histanine heeft invloed op de bloeddoorstroming.)

Er zijn echter onderzoeken die er op wijzen dat het gebruik van  natriumglutamaat een van de oorzaken is van migraine bij sommige mensen en mogelijk nog andere nadelige gezondheidseffecten heeft.
Hoewel in wetenschappelijke kringen het laatste woord hier nog niet over gezegd is gaat is het waarschijnlijk de combinatie van E621 met andere producten die problemen veroorzaakt.

Gezien het gebruik van dit product eigenlijk nergens voor nodig is en vermits het mogelijk ernstige gezondheidsnadelen heeft (zeker bij mensen met een allergie) mag het gebruik van natriumglutamaat wat mij betreft zo goed als verboden worden, niettegenstaande het een 'natuurlijk' product is.  (Natuurlijk is niet altijd gezond.)
(Zo denk ik trouwens over alle onnodige toevoegingen aan onze voeding waarvan niet met bijn 100% zekerheid is aangetoond dat het gebruik er van totaal onschadelijk is.)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Vetsin
« Reactie #16 Gepost op: 22 oktober 2005, 14:57:11 »
ik vind ook dat er wel meer aandacht naar vetsin mag, het wordt bijna overal ingestopt, terwijl het voor mensen met een allergie (en ik geloof niet dat het uitmaakt wat voor allergie dat is) ontzettend gevaarlijk kan zijn, omdat het niet alleen allergische reacties opwekt, maar ook andere (kleine) allergische reacties versterkt. Nu er zo'n gedoe is rond allergenenmeldingen op etiketten, vind ik dat ze vetsin ook wel expliciet mogen noemen
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Vetsin
« Reactie #17 Gepost op: 22 oktober 2005, 14:57:23 »
Het wordt eigenlijk vooral gebruikt om niettegenstaande het gebruik van minderwaardige ingrediënten het eten toch smaakvol te maken.

Nou daar wordt het wel voor misbruikt. Ik vind het een beetje overdreven te stellen dat het vooral daarvoor wordt gebruikt.

Citaat
Gezien het gebruik van dit product eigenlijk nergens voor nodig is en vermits het mogelijk ernstige gezondheidsnadelen heeft (zeker bij mensen met een allergie) mag het gebruik van natriumglutamaat wat mij betreft zo goed als verboden worden, niettegenstaande het een 'natuurlijk' product is.  (Natuurlijk is niet altijd gezond.)

(Zo denk ik trouwens over alle onnodige toevoegingen aan onze voeding waarvan niet met bijn 100% zekerheid is aangetoond dat het gebruik er van totaal onschadelijk is.)

Ik ben het er absoluut niet mee eens dat vetsin nergens voor nodig is, het geeft echt smaak aan allerlei soorten eten (nu gaan jullie denken dat ik heel vaak vetsin gebruik he, nou dat valt nogal mee, hoewel ik mijn Japanse azijn met vetsin toch niet zou willen missen). En als iemand er niet tegen kan, kan je het gewoon niet gebruiken. Makkelijk genoeg geregeld.
Maar in plaats van voor te stellen vanalles maar te gaan verbieden (dan kun je zout, allerlei olieen, kaas, melk, chips, suiker, suikervervangers ook wel gaan verbieden) zou je er ook van uit kunnen gaan dat mensen eens rustig en met mate met eten moeten omgaan.
Ik hou er niet van dat de staat zo maar moet gaan voorschrijven wat ik wel mag en niet mag eten.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2005, 14:58:48 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Vetsin
« Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2005, 14:59:55 »
ik vind ook dat er wel meer aandacht naar vetsin mag, het wordt bijna overal ingestopt

ik vind dat nogal meevallen, het wordt vooral in pakjes en zakjes en chips gestopt, nou die eet je allemaal toch al niet voor het gezonde he?
 
Citaat
Nu er zo'n gedoe is rond allergenenmeldingen op etiketten, vind ik dat ze vetsin ook wel expliciet mogen noemen

Dat is geen slecht idee.
,,,,فلافل

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Vetsin
« Reactie #19 Gepost op: 22 oktober 2005, 15:09:16 »
ik vind dat nogal meevallen, het wordt vooral in pakjes en zakjes en chips gestopt, nou die eet je allemaal toch al niet voor het gezonde he?
 

In zo goed als alle bouillonblokjes, in zo goed als alle chipsachtige snacks, in bijna alle kant-en-klaar maaltijden (en die zijn toch behoorlijk populair), in heel veel soepen, in veel sausen, ...
Inderdaad, vooral in pakjes en zakjes.  Maar een heel groot deel van de mensen halen tegenwoordig een deel van hun eten uit pakjes en zakjes.  En ik vind dat je ook als pakjes-en zakjeseter recht hebt om niet te veel rotzooi in je eten te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2005, 15:09:45 door Ligfietsertje »