ik dacht het wel, de grotere blokjes sowieso. Er staat E621 dan, niet vetsin. Die van Zonnatura zijn zonder vetsin, en gelijk ook heel vies.
Eet jij geen vetsin?
Ve-tsin is een chinees keukenkruid (oorspronkelijk gewonnen uit zeewier), het bevat van nature een stof die smaakverwerkend werkt. Deze stof is men ook gaan produceren en is bij velen gekend onder de naam natriumglutamaat (E621).
Deze smaakversterker is erg populair in de Chinese keuken (en de medeveroorzaker van het chinese-restaurant-syndroom), is een belangrijk bestanddeel van vele bouillonblokjes en wordt ook veel gebruikt in kant-en-klaar-maaltijden, in chips en vergelijkbare snacks, ...
Het wordt eigenlijk vooral gebruikt om niettegenstaande het gebruik van minderwaardige ingrediënten het eten toch smaakvol te maken.
Sommige mensen zijn in zekere zin 'verslaafd' aan dit product, niet omdat het fysiek verslavend is maar omdat het veelvuldig eten van producten met natriumglutamaat een bepaalde 'smaakverwachting' creëert. De smaak van E621 wordt ook wel aangeduid als 'de vijfde smaak' (naast zoet, zuur, zout en bitter), genaamd urnami.
Natriumglutamaat is een histamine-liberator. Veel mensen ondervinden er weinig van maar een niet onaanzienlijk aantal mensen reageren er (over)gevoelig op. Een van de verschijnselen is dan het warmtegevoel en de roodheid. (Het vrijkomen van extra histanine heeft invloed op de bloeddoorstroming.)
Er zijn echter onderzoeken die er op wijzen dat het gebruik van natriumglutamaat een van de oorzaken is van migraine bij sommige mensen en mogelijk nog andere nadelige gezondheidseffecten heeft.
Hoewel in wetenschappelijke kringen het laatste woord hier nog niet over gezegd is gaat is het waarschijnlijk de combinatie van E621 met andere producten die problemen veroorzaakt.
Gezien het gebruik van dit product eigenlijk nergens voor nodig is en vermits het mogelijk ernstige gezondheidsnadelen heeft (zeker bij mensen met een allergie) mag het gebruik van natriumglutamaat wat mij betreft zo goed als verboden worden, niettegenstaande het een 'natuurlijk' product is. (Natuurlijk is niet altijd gezond.)
(Zo denk ik trouwens over alle onnodige toevoegingen aan onze voeding waarvan niet met bijn 100% zekerheid is aangetoond dat het gebruik er van totaal onschadelijk is.)