Het zesde kookboek van Jamie Oliver is afgelopen week verschenen, gelijk ook in Nederlandse vertaling. Dit nieuwe kookboek richt zich helemaal op de Italiaanse keuken. Het boek bestaat uit zeven hoofdstukken: antipasti/voorgerechten; straatvoedsel & pizza; primi: eerste gangen, soepen, pasta, risotto; insalate/salades; secondi/hoofdgerechten; contorni/bijgerechten; dolci/desserts.
Net zoals de andere kookboeken van Jamie Oliver is het boek doorspekt met een populair toontje ('deze pasta zul je te gek vinden') en zijn er weer wat overdreven, niet ter zake doende foto's (Jamie op de foto met ranzige, accordionspelende zigeuners waarvoor je in het echte leven een blokje om zou lopen). Er zijn redenen om dit kookboek als vegetarier niet te kopen. Zo is het geen vegetarisch kookboek, en heeft Jamie er een handje van grote vissen, speenvarkens en ander niet vegetarisch voedsel groot op de foto te zetten. Als je daar bij voorbaat misselijk van wordt kun je het kookboek beter niet kopen.
Ook ik ben geen groot fan van dit soort foto's, maar toch koop ik de kookboeken van Jamie Oliver altijd graag. Hij verzint namelijk af en toe combinaties waar ik zelf niet op zou komen. Als je al een grote collectie kookboeken hebt, kom je in nieuwe kookboeken niet altijd originele recepten tegen. In dit kookboek wel. Ze zijn bovendien redelijk makkelijk te maken, zodat ik zo'n kookboek af en toe onder mijn vriends neus kan schuiven met de suggestie dat hij eens uit zo'n kookboek kookt. De niet vegetarische recepten die er in zitten, zitten apart in een hoofdstuk redelijk op het eind, dat je dus makkelijk over kan slaan. In de andere hoofdstukken komen ook wel niet vegetarische recepten voor, maar vaak kun je die gerechten met niet zo veel moeite vegetarisch maken. En zeker de Italiaanse keuken kent gewoon heel veel vegetarische recepten.
Voorbeelden van originele recepten vind ik de spaghettibeigneits, gebakken ricotta, gefrituurde pizza en bloemkoolrisotto.
Een ergernis is dat er net zoals bij de kookboeken van het River Cafe gebruik wordt gemaakt van ingredienten die hier niet of nauwelijks te krijgen zijn: jonge, kleine artisjokken die je in zijn geheel kan eten, cavolo nero, Italiaanse citroenen. Maar erg veel wordt hiervan niet gebruik gemaakt, dus dat is overkomelijk.
Jamie's Italie
Jamie Oliver
32,95 Culinaire Boekerij