Vegatopia Forum

Geen vlees, maar wel sporten?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ikke

Geen vlees, maar wel sporten?
« Gepost op: 13 oktober 2005, 22:59:37 »
hallo!
Ik heb besloten om geen vlees meer te eten, in ieder geval zo weinig mogelijk! Mijn moeder steunt me hier ook in, maar vind dat ik wel vleeswaren op brood moet eten omdatik anders dingen tekort kom. Ze koopt ook wel af en toe een vleesvervanger, maar ik vraag me af waar ik allemaal rekening mee moet houden. Dus moet ik nog wat extra's eten of is het wel goed om gewoon meer groente te eten in plaats van vlees en kan het kwaad om ook geen vlees op brood te nemen??
Ik sport nogal veel,,,dus mijn moeder is een beetj voorzichtig met dingen weglaten uit mijn voeding....

heeft iemand adviezen...?

d0ewg!!
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2005, 13:38:19 door Hizikigrrrl »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:nieuw
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2005, 23:17:27 »
Je hebt vlees niet nodig om gezond te eten. Er zijn zelfs mensen die vegetarisch eten uit gezondheidsredenen.

Kijk eens in de Survivalgids, daar staat veel nuttige informatie voor beginnende vegetariers (of flexitariers, zoals jij jezelf nu zou kunnen noemen).

Aiko

Re:nieuw
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2005, 23:50:22 »
Ik sport nogal veel,,,dus mijn moeder is een beetj voorzichtig met dingen weglaten uit mijn voeding....

Ik sport ook veel, nu al vier en een half jaar zo'n vier- of vijfmaal in de week, in totaal een volle werkdag aan beweging per week. Sportte daarvoor ook al vijf jaar behoorlijk actief. En ben nu nog steeds een grote sterke gezonde jonge god desondanks dat ik al veertien jaar vegetarier ben. Dus per definitie is er geen afbraak van je lichaam als je geen vlees tot je neemt als dat je grootste zorg is.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Geen vlees, maar wel sporten?
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2005, 13:43:58 »
Je kan vlees niet vervangen door groenten en paddestoelen. Vlees bevat veel eiwitten en B-vitaminen en groenten en paddestoelen niet.

Je kan prima gezond leven zonder vlees en vis, maar het zomaar weglaten kan niet altijd. Het wil ook niet zeggen dat je als je wel vlees en vis eet, dat je dan wel gezond eet!

Je bent denk ik een jaar of 18 (n.a.v. je emeeladres)? Dan kan je hier kijken wat je zoal moet eten per dag.
Omdat je veel sport moet je meer binnenkrijgen. Op diezelfde site vind je daar meer info over.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2005, 13:45:28 door Hizikigrrrl »

Aiko

Re:Geen vlees, maar wel sporten?
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2005, 13:48:45 »
Ah, de macht van de moderator. Aiko ziet geen emailadres.
Ik geloof dat ik het alleen niet zo eens met met het feit dat je niet alleen op groenten en paddestoelen (zijn dat niet ook groenten?) kan leven. Zeker als je ook zuivel tot je neemt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Geen vlees, maar wel sporten?
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2005, 14:28:29 »
Ze vraagt of je vlees gewoon kan vervangen door groente en dan is het antwoord: nee.
Paddestoelen vallen inder de groenten qua voedingsstoffen, maar ik vermeld het apart, omdat veel mensen ten onrechte denken dat het een goede vleesvervanger is.

Op alleen groente en zuivel leven is niet zo gezond. Qua eiwitten zou het misschien kunnen, maar er is meer in het leven dan alleen eiwitten. Je moet vooral gevarieerd en genoeg eten. Niet te veel en niet te weinig. Vandaar dat ik op de lijst vh Voedingscentrum wees. Daar kan je wat makkelijker zien wat je zoal nodig hebt.


Wat ik me wel afvraag: waarom raken ouders wel in paniek als hun kind geen vlees meer wil, maar verdiepen ze zich niet of zelden in voeding als het kind (nog) 'gewoon' vlees eet.

« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2005, 14:29:45 door Hizikigrrrl »

viv

Re:Geen vlees, maar wel sporten?
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2005, 14:32:30 »
Dat snap ik ook niet, het vlees is heel erg ingeburgerd he en
dat heb je gewoon nodig
tenminste dat is het standapunt van de gemiddelde ouder denk ik

ikke

Re:Geen vlees, maar wel sporten?
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2005, 14:42:16 »
bedankt!
maar op die site staat: Vlees(waren), vis, kip, ei of vleesvervangers
dus moet ik wel elke dag een vleesvervanger nemen?

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Geen vlees, maar wel sporten?
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2005, 15:14:50 »
bedankt!
maar op die site staat: Vlees(waren), vis, kip, ei of vleesvervangers
dus moet ik wel elke dag een vleesvervanger nemen?

Dat hangt van de gehanteerde definitie van 'vleesvervanger' af.  Je hoeft zeker niet elke dag een vegetarische burger of zo te eten.  Het enige belangrijke is gezonde variatie waarin je alle stoffen in voldoende mate binnen krijgt.  Daarbij is het o.a. belangrijk dat er in je voeding goede bronnen van eiwitten, ijzer, vitamines, ... aanwezig zijn.  In de meeste (evenwichtige) niet-vegetarisch maaltijden is vlees, vis, ... een belangrijke bron van eiwitten, ijzer, bepaalde vitaminen (B12, ...).  Als deze bron wegvalt moet je er voor zorgen dat je op andere manieren voldoende van deze stoffen binnen krijgt.  Dat is zeker niet onmogelijk. Voor vegetariërs zelf redelijk makkelijk.  Veganisten hebben het nog wat moeilijker, zeker voor het binnenkrijgen van voldoende B12.

Vlees of vis eten is in ieder geval niet nodig om gezond te eten, ook niet al sporter.

Een van de zwaarste loopwedstrijden ter wereld (Badwater, een ultramarathon van ongeveer 215 km doorheen de woestijn van Californië)  is onlangs met een nieuwe recordtijd gewonnen door een veganist.  Ook andere sporters en verschillende posters op dit forum bewijzen dat vegetarisme en sporten perfect te combineren is.

Even zoeken op dit forum, maar ook op de rest van het www, levert je gegarandeerd nog een massa informatie op.

dirkb

Re:Geen vlees, maar wel sporten?
« Reactie #9 Gepost op: 02 maart 2009, 22:02:52 »
Inderdaad geen probleem te sporten zonder vlees.  Integendeel, ik word er alleen maar beter van.  Eiwitten zijn wel belangrijk.  Let er dus op andere eiwitbronnen te nemen. 
Ik doe triatlon en ben veel bezig met voeding.  Ik schrijf er over....op dirkbaelus.be

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Geen vlees, maar wel sporten?
« Reactie #10 Gepost op: 04 maart 2009, 07:41:35 »
Nadeel van sporten zonder vlees kan zijn als je op gewicht moet komen voor een wedstrijd. Vegetarische voeding bevat vaak meer vezels dan niet-vegetarische, en dat kan bij een weging net het verschil maken. Aan de andere kant, ook sommige niet-vegetariërs die op gewicht moeten komen eten de laatste dagen voor een wedstrijdweging vezelarm, dus dat nadeel is ook weer ondervangen. Ik zie geen problemen om zelfs intensief te sporten zonder vlees of vis, zolang je inderdaad goed eet.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Geen vlees, maar wel sporten?
« Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2009, 11:05:53 »
Inderdaad geen probleem te sporten zonder vlees.  Integendeel, ik word er alleen maar beter van.  Eiwitten zijn wel belangrijk.  Let er dus op andere eiwitbronnen te nemen. 
Ik doe triatlon en ben veel bezig met voeding.  Ik schrijf er over....op dirkbaelus.be

Heb net even op je site gekeken, interessant zeg.

Zou wel graag wel willen weten wat je zoal neemt als andere eiwitbronnen, omdat je ook geen zuivel meer eet.