Dag allemaal, ik ben nieuw hier en strand meteen in het whisky woman topic. Hmm.
Ik ben een vrouw en drink graag whisky, maar heb mijn favoriet nog niet in de discussie gezien. Dat is Scapa. Net als Highland park afkomstig van de Orkneys. dat zijn de ielanden direct ten noorden van Schotland. Highland Park wordt voor zover ik weet daar nog steeds gemaakt, maar is een whisky "that puts hair on your chest". Goed voor ijzige buitentemperaturen, trouwens. Als antivries voor de verkleumde mens dus. Vooral als je smaakpapillen ook bevroren zijn.
Als vrouw wil je liever geen borsthaar, vandaar de keus voor Scapa. Briljante smaak, heeft een heel eigen karakter. Het is een hele subtiele whisky, met smaaktonen in de richting van honing, dat er overigens voor zover ik weet niet in zit. Engeltjes die op je tong plassen....
De originele Scapa zit in een fles met Vikingboot op het etiket. Prijs jezelf gelukkig als je die voor een redelijke prijs (ca 30-40 euro) vindt. Meestal zijn ze duurder (ca 50 euro). Maar dat zijn geen leuke prijzen meer. De huidige Scapa wordt niet meer op de Orkneys gemaakt, maar is daardoor een stuk beter verkrijgbaar en nog steeds heel lekker. Deze komt in verschillende ouderdommen. Slijters hebben ze, en ik heb ze ook eens bij de Gall en Gall gezien. Tussen de 20-35 euro kun je ze zeker vinden. Nog steeds prijzig, maar wel de moeite als je samen een proefavond doet of af en toe een glas drinkt.