Vegatopia Forum

Lekker fit met vlees (?)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Lekker fit met vlees (?)
« Reactie #60 Gepost op: 04 juli 2007, 23:11:38 »
Vergelijk even de sterkste dieren op aarde. Welke dieren staan er bovenaan? Waar bestaat hun voeding grotendeels uit?

De snelste dieren op aarde zijn vleeseters.  Ik vermoed dat een hyena nog sterkere kaken heeft dan een gorilla, en dat is een vleeseter.  In Nederland en België is dat vermoedelijk de das, en dat is een vleeseter.
De sterkste vogels zijn vleeseters.
...

Vergelijk eens de intelligentste dieren op aarde. Welke dieren staan er bovenaan? Waar bestaat hun voeding grotendeels uit?

Chimpansees eten met plezier vlees, als ze het te pakken krijgen.  bavianen trouwens ook en er zijn zelf bavianen die grotendeels op zeedieren leven en zo zijn er nog wel andere apensoorten te vinden.

Vergelijk eens de grootste dieren op aarde. Welke dieren staan er bovenaan? Waar bestaat hun voeding grotendeels uit?

Op dit ogenblik zijn de grootste landdieren planteneters.  Mogelijk was dat enkele tientallen miljoenen jaren geleden ook zo, maar dat staat niet vast.

De grootste zeedieren zijn plankton, vis- en weekdiereters.  Waarbij het plankton ook grotendeels dierlijk van aard is.

Tot de zwakste, domste en kleinste dieren behoort .... de mens. Waar bestaat hun voeding grotendeels uit?

De domste?:
Je kan zeggen dat de mens erg domme dingen doet.  Intelligentie staat immers niet noodzakelijk gelijk met zich 'slim gedragen'.  Maar de mens is op dit ogenblik zonder twijfel het intelligentste levende wezen op deze aardbol.

De kleinste?:
De mens behoort tot de grotere diersoorten op deze aarde.  Natuurlijk kan je enkele honderden soorten vinden die groter zijn maar daar staan tienduizenden kleinere diersoorten tegenover.
Zelf al kijk je enkel en alleen naar de zoogdieren dan nog behoren we tot de grotere soorten.

Zwaktste?:
Onze fysieke relatieve zwakte wordt gecompenseerd door onze intelligentie.  (Anders was de mens al lang uitgestorven.)
Maar om te zeggen dat een mens fysiek zwak is klopt ook niet, zeker niet als je een gezonde en getrainde mens vergelijkt met andere diersoorten.

Waar bestaat hun voeding grotendeels uit?
Ik denk dat de gemiddelde consumptie van plantaardige voeding door de mens deze van dierlijke voeding (gelukkig) nog ruimschoots overtreft.



Er zijn goede argumenten om geen vlees te eten, wat ik niet begrijp is waarom je de behoefte voelt om foutieve en verdraaide gegevens te gebruiken om het vegetarisme te verdedigen.
En zelf al waren je uitspraken waar, dan nog doen ze in een discussie over vegetarisme weinig ter zake.
Met het gebruik van zulke argumentatie tast je enkel je eigen geloofwaardigheid aan. Elke intelligente 'tegenstander' (vleeseter of niet) zal die argumenten terecht met de grond gelijk maken.  Waarom beperk je je niet tot de tientallen argumenten die wel onderbouwt zijn en in het voordeel van vegetarisme spreken?

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lekker fit met vlees (?)
« Reactie #61 Gepost op: 05 juli 2007, 12:44:34 »
Ik viel laatst in een programma over zo'n voedsel/ restaurant controleur, weet ff niet hoe het heet het was gloof ik op SBS.
Hij was net aan het vertellen hoe je voedselvergifitiging voorkomt, en hoe voorzichtig je dus met Kip moet doen.... zorgen dat het niet onder in je tas zit, want dan kan de verpakking scheuren en het water kan je andere etenswaren besmetten... vervolgens kan het ook je snijplank en je mes besmetten...  En dat ETEN mensen dan daarna ook nog op ????
ik dacht echt: ben ik ff blij dat ik geen kippetjes meer eet !!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Lekker fit met vlees (?)
« Reactie #62 Gepost op: 05 juli 2007, 20:49:04 »

Er zijn goede argumenten om geen vlees te eten, wat ik niet begrijp is waarom je de behoefte voelt om foutieve en verdraaide gegevens te gebruiken om het vegetarisme te verdedigen.
En zelf al waren je uitspraken waar, dan nog doen ze in een discussie over vegetarisme weinig ter zake.
Met het gebruik van zulke argumentatie tast je enkel je eigen geloofwaardigheid aan. Elke intelligente 'tegenstander' (vleeseter of niet) zal die argumenten terecht met de grond gelijk maken.  Waarom beperk je je niet tot de tientallen argumenten die wel onderbouwt zijn en in het voordeel van vegetarisme spreken?

Je hebt grandioos gelijk. Ik hoef trouwens niemand te overtuigen, maar aan het denken zetten is al een stap.
Trouwens, in mijn vraagstelling vermeldde ik "grotendeels", om daarmee de broodjes-aap-verhalen af te vangen.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Gargamel

Re:Lekker fit met vlees (?)
« Reactie #63 Gepost op: 12 juli 2007, 11:45:02 »
Vergelijk even de sterkste dieren op aarde. Welke dieren staan er bovenaan? Waar bestaat hun voeding grotendeels uit?

De snelste dieren op aarde zijn vleeseters.  Ik vermoed dat een hyena nog sterkere kaken heeft dan een gorilla, en dat is een vleeseter.  

Bedoel je hiermee dat gorilla's vleeseters zijn? Gorilla's zijn vegetariërs:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gorilla's

Patronum

Re:Lekker fit met vlees (?)
« Reactie #64 Gepost op: 17 juli 2007, 17:07:39 »
Vergelijk even de sterkste dieren op aarde. Welke dieren staan er bovenaan? Waar bestaat hun voeding grotendeels uit?

De snelste dieren op aarde zijn vleeseters.  Ik vermoed dat een hyena nog sterkere kaken heeft dan een gorilla, en dat is een vleeseter.  

Bedoel je hiermee dat gorilla's vleeseters zijn? Gorilla's zijn vegetariërs:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gorilla's

Als ik de zin goed lees bedoelt ze volgens mij dat hyena's vleeseters zijn. ;)

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Lekker fit met vlees (?)
« Reactie #65 Gepost op: 18 juli 2007, 00:32:02 »
Mogelijk heeft een hyena sterkere kaken, maar hij zal het in kracht afleggen tegen de gorilla.
Een luipaard is misschien wel het snelst, maar kan dit niet lang volhouden, dus richt hij zich op de zieke en zwakkere dieren. En dat is maar goed ook.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!