Ik denk dat de essentie hier door verschillende mensen reeds gegeven is. Ieder kind is anders, dus een onderwijs systeem dat bruikbaar is voor alle kinderen bestaat gewoon niet. Ik denk dat het reguliere onderwijs meestal te weinig ook heeft voor individuele verschillen. Het regulieren onderwijs was in ieder geval niets voor mij en het is een spijtige zaak dat ik daar wel mijn kinder- en jeugdjaren in heb versleten.
Het Iederwijs is misschien een prima schoolsysteem voor een aantal kinderen, maar dan toch wel voor een klein aantal kinderen. De meeste kinderen hebben volgens mij toch wel meer nood aan structuur en zelf aan een zekere vorm van 'dwang' om zich bepaalde essentiële vaardigheden (lezen, schrijven, rekenen, ...) eigen te maken.
'k Weet niet of het over dezelfde reportage gaat, maar ik heb enkele maanden geleden op een Belgische zender een reportage over de Iederwijs school gezien en kreeg toch het gevoel dat de leraars hun eigen plezier belangrijker vonden dat het leren van leren en welzijn van de kinderen. Leraars die 'deden waar ze zin in hadden'. Als Iederwijs onderwijs wil werken voor bepaalde kinderen dan is het essentieel dat er elke dag een hoop uitdagende activiteiten worden aangeboden die de nieuwsgierigheid van de kinderen prikkelt. Dat gebeurde naar mijn gevoel niet, de kinderen werden niet alleen niet gedwongen, ze werden naar mijn gevoel zelf niet gestimuleerd.
Ouders zouden in de zoektocht naar een school heel erg rekening moeten houden met de persoonlijksheidskenmerken van hun kind en veel minder met wat zij zelf een leuke school vinden, of wat gemakkelijk voor hen bereikbaar is, of waar ze zelf op school hebben gezeten, ...
('k Heb trouwens de indruk dat het in Nederland beter gesteld is met het basisonderwijs dan in België.)