Vegatopia Forum

Boterkoek

willem1940

Re:Boterkoek
« Reactie #40 Gepost op: 17 augustus 2003, 17:37:43 »
Saffraan is inderdaad niet goedkoop; ik kreeg het enige malen redelijk voordelig te pakken bij de Marokkaanse winkel, voor mijn vissende kinderen die met gekleurd deeg vooral op stromend water meer vangen.

Mijn indruk was juist dat saffraan zeer diep kleurt, heeft echter wat tijd nodig.

Offline Apraxia

• 992
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #41 Gepost op: 17 augustus 2003, 17:58:45 »
Voor boilies zeker?

Kweet niet hoe je dat schrijft. Mijn vriend vist en heeft van die gele bolletjes om te azen op karpers.

(kotssmailie onderdrukkend)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

willem1940

« Reactie #42 Gepost op: 17 augustus 2003, 19:04:22 »
Nee, gewoon een of twee witte boterhammen ontkorsten, nauwelijks nat maken en een paar van die draadjes saffraan er in kneden; na een nachtje zit de kleur erdoor, eventueel na-kneden. Dan daarvan een heel klein bolletje aan de haak.
Gekleurd deeg heeft in (bijna) stilstaand water verwaarloosbaar effect, werkt beter bij golfslag en stroming, bijvoorbeeld op de Maas en in de havens bij Rotterdam.

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #43 Gepost op: 17 augustus 2003, 19:12:18 »
Saffraan is inderdaad niet goedkoop; ik kreeg het enige malen redelijk voordelig te pakken bij de Marokkaanse winkel, voor mijn vissende kinderen die met gekleurd deeg vooral op stromend water meer vangen.

Tja, saffraan is één van de duurste specerijen ter wereld. Dat betekent dat er een hoop troep te koop is. Koop nooit fijngemalen saffraan, want dat is vaak versneden met zout en/of kurkuma.
Zorg dat je weet hoe saffraan eruit ziet: als lange dunne draadjes. De meeldraden van een andere bloem worden ook wel eens verkocht (voor een fractie van de prijs van the real thing. Onthoud: het is écht duur. Een pond gele kret voor 10 euro is geen saffraan, maar iets anders. Altijd.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #44 Gepost op: 17 augustus 2003, 19:42:59 »
Onthoud: het is écht duur. Een pond gele kret voor 10 euro is geen saffraan, maar iets anders. Altijd.
Ja, hou er de beurspagina's maar bij, en als het zijn gewicht in goud niet waard is dan kan je het wel vergeten...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

kattekop

« Reactie #45 Gepost op: 19 augustus 2003, 14:23:04 »
Saffraan heb ik nog nooit in koekjes gebruikt, maar het kan vast een mooi resultaat geven. Maar makkelijker is om de bovenkant van de boterkoek in te smeren met ahornsiroop, appeldiksap of suikerwater. Dan krijgt ie ook gelijk al een heel ander kleurtje. Als je 'm echt donkerbruin wilt hebben, dan kun je er gewone stroop op smeren.

Er zijn volgens mij wel meer boterkoekmixen die vega zijn, maar niet allemaal. Ik had toen toevallig die van Atalanta genomen, die had zelfs geen E-nummers op de ingrediëntenlijst staan. Maar gewoon zelf meel, suiker en zout mengen kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel een keukenweegschaal hebben :) En die heb ik dus niet, dus hou ik me bij de mixjes.

kattekop

« Reactie #46 Gepost op: 19 augustus 2003, 14:25:21 »
Leuk dat er zoveel mensen geïnspireerd zijn geraakt door mijn simpele brouwsel op de vegatopiadag. Hoorde van Silent Sea Dragon dat hij er vandaag ook al eentje heeft gebakken! Volgens mij wordt het tijd voor een gebak-bijeenkomst...  :hungry:

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
« Reactie #47 Gepost op: 19 augustus 2003, 20:02:16 »
Ja, hij was niet helemaal gelukt, iets te droog, naar verhouding te weinig boter denk ik.
Ik had ook zelf wat door elkaar gemixed, waar het ook aan kon liggen. Ik kon die van Atlanta niet vinden. Zag bij de AH wel 2 merken, maar Honig bevat melkpoeder ofzo en die andere bevat aroma, dus ik dacht, doe het lekker zelf!
En ik heb oersuiker gebruikt ipv gewone.
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #48 Gepost op: 21 augustus 2003, 21:20:59 »
Volgende boterkoek zit erin :)

Dit keer gedaan:

- cacao, kaneel en speculaasmix erdoor
- kleine stukjes appel door het deeg
- grote stukken appel boven op (vorige keer kleine stukjes) met suiker en kaneel
- kruimeldeeg erover + nog wat suiker en kaneel.

Benieuwd of het wat word :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

« Reactie #49 Gepost op: 01 april 2005, 20:08:32 »
Vandaag heb ik (vegan) boterkoek gebakken, met een laagje Vegatopia-verjaardagsworkshopjam er in. Morgen gaan we proeven of het voor herhaling vatbaar is. :)

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #50 Gepost op: 01 april 2005, 20:45:42 »
Door de traditionele, Joodse, vette boterkoek die mijn moeder en haar moeder en haar moeder altijd maakten ging lekker veel gember, waardoor hij absoluut niet droog en absoluut heeel lekker was/is!

Ons recept:
300 gram bloem
200 gram suiker
snufje zout
175 gram boter
1 losgeklopt ei

en dan natuurlijk lekker veel gember (de zoete 'ingemaakte' stemgember met siroop, geen verse gemberwortel!) d'r door :D

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #51 Gepost op: 02 april 2005, 16:48:04 »
Door de traditionele, Joodse, vette boterkoek die mijn moeder en haar moeder en haar moeder altijd maakten ging lekker veel gember,

ja maar hey, dat is gemberkoek!
,,,,فلافل

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #52 Gepost op: 02 april 2005, 17:02:33 »
boterkoek met gember!

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
Boterkoek
« Reactie #53 Gepost op: 27 september 2005, 21:52:24 »
Ik las ergens op Vegatopia een keer over een vegan boterkoek. Mijn boterkoeken willen niet zo lukken en nu las ik pas ergens waarom: er werd gezegd dat je vooral roomboter moest nemen en geen margarine omdat je dan zo klomp boterkoek kreeg.

Heeft iemand een recept voor 'zachte' vegan boterkoek?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Kiwi

« Reactie #54 Gepost op: 27 september 2005, 21:57:41 »
Die laatste boterkoek die ik gebakken heb (voor de pannenkoekenbakwedstrijd) was gewoon volgens een standaard recept, maar dan met plantaardige margarine in plaats van roomboter. En ik had er geloof ik nog wat jam of vruchten bovenop gedaan voor het hij  oven in ging, daar wordt het geheel ook al wat smeuiger van.
En ik had zelf niet het idee dt het echt een klomp was eigenlijk, maar misschien dat anderen daar beter over kunnen oordelen. :P

Aiko

« Reactie #55 Gepost op: 27 september 2005, 22:04:39 »
Ik heb een paar weken geleden boterkoek gebakken voor mijn testpersonen van mijn afstudeerproject. Deze heb ik gemaakt met de plantenmargarine van de Albert Heyn. En was erg lekker. Zo lekker schijnbaar dat geen van de testpersonen de voorkeur gaven aan de stroopwafels die er als alternatieven bijstonden. Maar die plantenmargarine was desondanks sojamatig niet geheel veganistisch, als ik het goed heb.

Kiwi

« Reactie #56 Gepost op: 27 september 2005, 22:06:32 »
Er is zelfs al een heuse boterkoekdraad! :D

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #57 Gepost op: 27 september 2005, 22:35:24 »
En dan de harde of de zachte Wajang? Ik begrijp dat Aiko harde heeft gebruikt, maar in de link dacht ik te lezen dat Dragonfly zachte gebruikte. Maar dat laatste lijkt mij niet zo'n goed idee omdat daar water bij inzit (toch?).
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Kiwi

« Reactie #58 Gepost op: 27 september 2005, 22:37:54 »
Die uit een pakje, niet die uit een kuipje dus, dat lijkt me helemaal niks om mee te bakken.

Aiko

« Reactie #59 Gepost op: 27 september 2005, 22:41:43 »
Ik begrijp dat Aiko harde heeft gebruikt

Jawohl.