Vegatopia Forum

Boterkoek

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boterkoek
« Reactie #20 Gepost op: 09 augustus 2003, 17:25:13 »
Maar geen enkel rijsmiddel, zelfs geen gist? Wordt het dan niet stug/brokkelig?

Nee, hij was gewoon perfecto! Als gist ofzo erbij zat dan stond het vermeld bij de ingredienten die ik net opnoemde :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #21 Gepost op: 09 augustus 2003, 17:29:58 »
Nog een fotootje van het resultaat:

http://www.denatuur.nl/prive/boterkoek.jpg

wauw ziet er goed uit. Wel een uitvinding met margarine, is ook minder vet enzo (van Johannes van Dam en ook van Bart geloof ik mag je geen margarine gebruiken maar ik doe het lekker toch sinds ik er achter ben dat margarine helemaal niet zo smerig is als ik altijd dacht).
,,,,فلافل

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #22 Gepost op: 10 augustus 2003, 17:04:24 »
Experimentele boterkoek zit erin:

toevoegingen:
- citroensap bij deeg
- ipv amandelsnippers: 'gekaneelde' en 'gesuikerde' appels stukjes (door elkaar gesneden) + er overheen een hoop goed gelukte kruimellaag :)

Vanavond ga ik hem proberen. Foto's komen er dan ook aan :)

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #23 Gepost op: 10 augustus 2003, 17:16:04 »
Mijn zusje heeft er ook een gebakken (natuurlijk in opdracht van Christiaan). Ik denk dat we de boterkoek vanavond soldaat zullen maken. Ben benieuwd!
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2003, 17:38:56 »
Nou de appelboterkoek is klaar en is nu aan het afkoelen:

Alvast een fotootje gemaakt:
http://www.denatuur.nl/prive/taart1.JPG

Het ziet er wel smakelijk uit, maar of het ook smakelijk smaakt...

to be continued

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #25 Gepost op: 10 augustus 2003, 20:34:34 »
Met appel is geslaagd. Alleen eigenlijk te weinig appel erin. Volgende keer appelschijfjes erop of appel door de boterbeslag

willem1940

« Reactie #26 Gepost op: 11 augustus 2003, 01:18:55 »
Ik denk dat "gewoon model appeltaart", appelschijfjes op een vel deeg en daaroverheen een mazig raster van dunne deegstrips het beste gaat.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #27 Gepost op: 11 augustus 2003, 01:21:07 »
Ik denk dat "gewoon model appeltaart", appelschijfjes op een vel deeg en daaroverheen een mazig raster van dunne deegstrips het beste gaat.

Ja, dat gaat het beste, maar dat recept word altijd maar gebruikt hier. Nu eens tijd voor iets anders en veganistisch :)

ilse_

« Reactie #28 Gepost op: 11 augustus 2003, 19:43:25 »
Ziet er goed uit hoor, ga ik ook maar eens proberen  ;D

willem1940

« Reactie #29 Gepost op: 11 augustus 2003, 19:45:09 »
Echte Boterkoek kun je laten smelten in de mond. Lukt dat ook met de vega-varianten?

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #30 Gepost op: 11 augustus 2003, 19:48:39 »
Echte Boterkoek kun je laten smelten in de mond. Lukt dat ook met de vega-varianten?

En wat verstaan we onder 'echte' boterkoek?

Deze variant smelte niet echt geloof ik. Niet echt geprobeerd.
Echter de boterkoeken die ik vroeger heb gehad (welke ik niet lekker vond), die smolten naar mijn idee ook niet.

willem1940

« Reactie #31 Gepost op: 11 augustus 2003, 20:21:36 »
Echte Boterkoek bevat uiteraard Echte Boter  :D

Ha, heb ik toch meestal de betere boterkoeken getroffen.

Een aparte variant, bijna nooit meer te krijgen in Chinese eethuisjes: Chinese Boterkoek. Lang geleden, weet niet meer of die ook kon smelten op de tong; was brosser, een beetje speculaas-achtig, best een fijn toetje.

Offline Carmen San Diego

• 266
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #32 Gepost op: 14 augustus 2003, 01:26:27 »
Boterkoek hoort een beetje zompig en brokkelig, het moet helemaal niet rijzen.

willem1940

« Reactie #33 Gepost op: 14 augustus 2003, 04:00:35 »
Ja, boterkoek, best lekker. Toen ik vóór mijn 33e vaak geen tijd had om te ontbijten en om 11:00u geen sterretjes/vuurvliegjes wou zien wist ik vaak een punt boterkoek te bemachtigen (zat in sommige automaten in de winkelstraat) met koffie of cola daarbij. Soms ook een 1/8 liter-flesje pure room ertegenaan als de mobiele melkboer net langs kwam, gloek-gloek. Oudere collega's rilden en bibberden.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2003, 04:01:03 door willem1940 »

Offline Sven

• 3.928
« Reactie #34 Gepost op: 17 augustus 2003, 10:14:08 »
Ziet er goed uit, mooi versierd met die amandelen. Als je wil dat de cake meer kleur krijgt kan je altijd een beetje kurkuma door het beslag doen.

Is safraan geen betere optie in zoet gebak?
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #35 Gepost op: 17 augustus 2003, 10:39:53 »
Hoe doe je dat met saffraan? Ik heb wel eens saffraanrijst geprobeerd te maken maar dat viel echt vies tegen, het was ietsje gelig.

Kurkuma heeft nou ook weer niet zo'n overheersende smaak dat je het niet kan gebruiken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sven

• 3.928
« Reactie #36 Gepost op: 17 augustus 2003, 10:53:02 »
Saffraan moet je laten weken in een deel van het water/(soja)melk en daarna bij het deeg doen. Je mag natuurlijk nooit veel saffraan gebruiken. Dan is 1) de smaak te overheersend 2) je gebak veel te duur.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #37 Gepost op: 17 augustus 2003, 11:37:09 »
ik zou eerder kurkuma erdoor doen, want safraan is zo licht waarschijnlijk net zo licht geel als het gebak, de smaak is overheersend, of niet als je weinig gebruikt, maar dan heb je ook weer weinig kleur, en het is heel duur om te gebruiken als je het alleen als een kleurstof gebruikt en niet om de smaak, beetje zonde vind ik. Je zou ook extra citroenrasp of sinaasappelschil of beetje kaneel erdoor kunnen doen, de Bijenkorf doet door de boterkoek trouwens altijd heel veel gember dat is ook lekker. Maar ik vond de boterkoek op het plaatje er trouwens prima uit zien.

@Christiaan, wat was er mis met de safraan in de rijst, wat was er niet lekker aan? Het klopt dat het nooit het zelfde effect geeft als kurkuma, de rijst wordt heel heel lichtgeel of alleen of een paar plaatsen geel, maar wel heel lekker van smaak door de safraan. In India mikken ze vaak melk en/of boter door de safraanrijst om 'em extra romig te maken wat goed past bij de safraansmaak, misschien zou je voor een vegan alternatief een heel klein beetje vers gesperst sinaasappelsap door de rijst kunnen doen (niet te veel want dan proef je die safraan weer niet meer).
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #38 Gepost op: 17 augustus 2003, 11:41:14 »
Te weinig saffraan, waarschijnlijk. Maar wat is nou een "plukje" precies? ??? ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #39 Gepost op: 17 augustus 2003, 11:47:23 »
Te weinig saffraan, waarschijnlijk. Maar wat is nou een "plukje" precies? ??? ;)

Echt mega weinig, voor 1 persoon 4 draadjes ofzo! Maar je moet de rijst niet alleen met safraan op smaak brengen maar ook met andere dingen zoals een kaneelstokje, amandelen of rozijnen.
,,,,فلافل