Vegatopia Forum

Hoe vaak achter elkaar..

Offline Viz

• 395
Re:Hoe vaak achter elkaar..
« Reactie #20 Gepost op: 30 augustus 2005, 14:23:09 »
Ik kook ook noooit meer met pakjes. Toen ik net in m'n studentenkamertje woonde wel. Maar als je het nooit meer gebruikt en gewend bent aan verse producten lust je het ook niet meer. Tis denk ik ook een kwestie van creatiever worden met koken. Tip: neem een eko groentepakket, word je erg creatief van :)
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2005, 14:23:26 door Viz »
'fish are friends, not food!'

Offline Sven

• 3.928
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: 31 augustus 2005, 00:36:19 »
Ik denk dat je gewoon moet leren om voor 1 of 2 personen te koken. Je moet gewoon een andere logica gebruiken. In plaats van ingrediënten voor 1 maaltijd te kopen, koop je er voor verschillende maaltijden tegelijk. Dan bedenk je vantevoren wat je gaat klaarmaken.

Een heel goed kookboek hiervoor is 'Vegan Cooking for One' van Leah Leneman (ISBN 0-7225-3923-1). Hier worden menu's per week gegeven, samen met het boodschappenlijstje. Zo gaat er niets verloren of koop je niets te weinig. In totaal zijn er 9 weken voor lente/zomer en 9 voor herfst/winter.

'La cuisine végétarienne des régions de France' van Jane Collignon geeft ook de hoeveelheden aan voor 1 persoon. Nadeel is wel dat het boek in het Frans is. In België krijg je het bij de Fnac.

Nog een ander kookboek is 'Vegetarisch koken voor twee' (ISBN 90-366-1299-3). Dit boek is wel vlot verkrijgbaar, maar minder uitgebreid dan de andere.
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2005, 00:37:13 door Sven »
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

SanderV

« Reactie #22 Gepost op: 31 augustus 2005, 18:51:20 »
Ik probeer ook porties in te schatten, en maak meestal wel teveel (1 1/2 p ongeveer) maar op zich gaat dat best goed. En dan alles wat houdbaar is (pasta, rijst, tomatenpuree, kruiden enz) per portie pakken, en de verse groente voor 2 of 3 maaltijden tegelijk kopen. Doe bijvoorbeeld vaak een dag pasta, dan een dag curry en dan een dag pizza, soep of pasta met een andere saus van dezelfde groente.

Offline Sven

• 3.928
  • Geslacht: Man
« Reactie #23 Gepost op: 01 september 2005, 11:45:25 »
Voor een warme maaltijd voor 1 per persoon reken je op een totaal gewicht van 400 à 500 gr. Dit wil zeggen het gewicht van de bereide maaltijd.

Rijst: 80 à 100 gr (rauw)
Pasta: 100 à 150 gr (rauw)
Aardappels: 200 gr, bij puree en stamppot iets meer

Als je het echt niet kan inschatten, kan je het dus altijd nog uitrekenen.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

smikkeltje

« Reactie #24 Gepost op: 05 september 2005, 13:44:03 »
als 't lekker is, eet ik rustig een week lang elke dag hetzelfde. ik had laatst bami gemaakt en me ernstig vergist in de hoeveelheden, ik dacht dat het voor twee dagen goed zou zijn maar dat werden er 7. ik heb 1 keer tussendoor bij iemand anders gegeten maar de andere dagen ging ik blij naar huis om bami te eten :) ik vond het jammer toen het op was.

Mel

« Reactie #25 Gepost op: 05 september 2005, 15:59:12 »
Ik heb een grote vriezer, ik eet nooit 2x achter elkaar hetzelfde. Ik kan sowieso wel redelijk koken voor 2 personen. En als dat niet lukt dan vries ik de restjes gewoon in.

Wemba

« Reactie #26 Gepost op: 05 september 2005, 20:05:29 »
Ik heb bijna altijd wat over. De volgende dag probeer ik dat dan wat lekkerder te maken door er wat anders doorheen te gooien. Wat stukjes ananas door de pasta, wat gistvlokken, een beetje dulse. Een ander sausje voor de rijst. Iets anders erbij. Het is bijna nooit echt hetzelfde als de vorige dag.

Elsbeth

« Reactie #27 Gepost op: 08 september 2005, 15:08:51 »
 :heehee: Ik heb wel 'ns dat ik weinig geld heb en daarom een paar dagen hetzelfde eet. Voor euro heb ik dan een pan soep ofzo, daar kan ik niet 3 verschillende maaltijden van maken van datzelfde geld.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2005, 15:10:11 door Elsbeth »

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #28 Gepost op: 08 september 2005, 18:38:48 »
Eventueel kan je natuurlijk pastasaus-tomatensoep-tomatensoep kunnen doen.

Danielle

« Reactie #29 Gepost op: 26 september 2005, 14:57:36 »
Mijn vriend en ik maken soms wel teveel maar eten dat dan toch allemaal op  :bloos:

En dan hebben we buikpijn  :-[

Maar het is altijd zòòò lekker  :P

Ik snap trouwens mensen die voedsel weggooien helemaal niet  >:(

paperlove

« Reactie #30 Gepost op: 26 september 2005, 16:53:07 »
Meestal kan ik maar 2 keer achter elkaar hetzelfde eten, als er de 3e dag nog iets van over is, dan maak ik er iets anders mee ofzo.
Soep kan ik wel gerust een hele week dezelfde eten :)

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #31 Gepost op: 27 september 2005, 15:30:24 »
Als ik alleen voor mezelf kook blijft er vaak wel een tweede portie over, maar nooit meer. Zal ook wel te maken hebben met de kwantiteit die ik op de een of andere manier altijd moet eten dat het niet een voorraad voor vier dagen is. Met twee dagen hetzelfde eten heb ik nooit zo'n probleem (maar veel gekker moet het niet worden), en is ook nog eens tijds-efficiënt enzo.