Ze krijgt maar zo af en toe komkommer en ze is al 6½ jaar oud, dus maak ik mij niet zoveel zorgen om haar wat dat betreft. In alle groente en fruit zit water en alleen maar droog voer geven is ook geen goed plan, dat eten ze in de natuur ook niet. Haar lievelingseten is witlof en andijvie. De reden dat sommige boeken waterig voer afraden is dat er minder voedingsstoffen in zou zitten. Onze cavia eet ook gewoon haar korreltjes en haar hooi en drinkt voldoende water. Ze is vrolijk, actief en gezond, al heeft zij op dit moment een beetje last van mijtjes. Ik heb daar een middeltje tegen gekocht bij de dierenwinkel en nu gaat het steeds beter met haar.
Dit is een beetje off topic en misschien kunnen wij beter teruggaan naar het oorspronkelijke onderwerp.
En wat tandenpoetsen betreft: het ligt er vooral aan hoe hard je poetst en ik drink voor het tandenpoetsen inderdaad eerst wat water. Ik poets bijna mijn hele leven lang al drie keer per dag en heb ooit eens op mijn negentiende of twintigste een gaatje gehad omdat ik in die periode wat minder kon poetsen (niet na de lunch en soms ook niet na het avondeten).
Verder is het gewoon gezond om fruit te eten en de meeste mensen eten daar simpelweg te weinig van. Dat zie ik wel bij mensen om mij heen. Als tiener at ik ook niet zoveel fruit. Wel Granny Smith appels. Ik had, geloof ik periodes waarin ik meer en minder fruit at. Nu is dat redelijk stabiel. Ik weet niet precies wanneer je teveel fruit eet, maar met een stuk of vijf per dag en dan een beetje verspreid tussen de maaltijden in lijkt me erg goed.
Jippia