Vegatopia Forum

Supereenvoudige gerechten

Miske

Supereenvoudige gerechten
« Gepost op: 04 september 2005, 22:35:36 »
Hoi allemaal

Ik ben pas nieuw en heb al meteen een vraagje.  Maar ik zal mezelf gauw ff voorstellen:  Ik ben Kim Bols, een 26-jarige jongedame uit Beerse, België.  Sinds mijn 11de ben ik vegetariër, maar voordien at ik ook al zeer weinig vlees / vis.

Toen ik vroeger nog thuis woonde, at ik gewoon mee met de rest van het gezin, alleen paste ik als er vlees in het gerecht gedaan werd.  Gelukkig gebeurde dat maar sporadisch want mijn vader kon voor mij meestal dat vlees wel wegdoen.  Wij aten thuis bijna altijd gewone "boerekost" dwz aardappelen met groentjes & vlees.  Ik at dan gewoon geen vlees, zo simpel kan dat zijn.

Sinds 1,5 jaar woon ik alleen in een appartement, en moet ik m'n eigen potje klaarmaken.  Nu - en dat had ik nog niet gezegd - ik ben zelf volledig blind.  Vroeger, toen ik zwaar slechtziend was, heb ik ook nooit leren koken, dus ik kan je gerust vertellen dat het voor mij een hele stap is geweest om alleen m'n eten te bereiden!

Ondertussen lukt het mij goed om ook aardappeltjes met verse groentjes te maken, en een gemakkelijk tomaten- of groentesoepje kan er ook al vanaf, maar stilaan wordt het tijd om toch eens wat meer variatie in mijn menu's aan te brengen.

Daarom dacht ik aan dit forum ...  Ik ben maw op zoek naar supereenvoudige gerechten.  Ik moet heel eerlijk bekennen dat de makkelijk recepten-pagina die ik op de hoofdpagina van het vegatopia-forum vond, zelfs te ingewikkeld voor me is.  Ja, ik ben echt een beginneling hoor!

Bovendien ben ik ook een vrij "moeilijke" eter.  Er zijn niet veel dingen die ik lust.  Ik hou van de gewone groentjes die je in elke supermarkt zoals b.v. de Aldi kan vinden, maar echt exotische en/of onbekende en/of dure dingen koop/lust ik niet.

Ik zal ff opgeven wat ik lust/niet lust van groentjes; misschien kunnen jullie mij ideetjes aanbrengen b.v. gemakkelijk te bereiden aardappelgratins, groentepannenkoekjes, wokgerechten, ...?

Euhm ja en schaam schaam maar ik heb van kruiden enkel zout, peper en kruidnoot in mijn kasten zitten; ik gebruik ze weinig omdat ik liever de natuurlijke smaak van iets proef dan dat bij te kruiden.

Oh ja, en wat fruit en zuivelproducten betreft: geen probleem, dat lust ik normaalgezien ook allemaal!

* Ik lust geen:
- witlof
- aubergines
- asperges
- spruitjes
- paprika (geen enkele soort/kleur)
- courgettes
- prei (wel in soepen maar niet als gerecht)
- schorseneren
- knoflook

* Ik lust wel:
- wortelen
- tomaten
- komkommer
- salades
- bloemkool
- broccoli
- rode kool
- rode bieten
- erwtjes
- bonen
- maïs
- radijsjes
- tuinkers

Hopelijk kunnen jullie me helpen??????

Bedankt alvast!
Groetjes
Kim

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Supereenvoudige gerechten
« Reactie #1 Gepost op: 04 september 2005, 22:40:38 »
Een heel simpel te maken gerecht is natuurlijk pasta met saus. Lust je dat ook?

Verder zijn kant-en-klaargerechten natuurlijk ook erg makkelijk. Ik weet daar alles van ;)

Miske

« Reactie #2 Gepost op: 04 september 2005, 22:49:39 »
Een heel simpel te maken gerecht is natuurlijk pasta met saus. Lust je dat ook?

Verder zijn kant-en-klaargerechten natuurlijk ook erg makkelijk. Ik weet daar alles van ;)

Hey Poek

Ja, af en toe koop ik wel eens kant-en-klaargerechten ofzo maar ik vind dat gewoonlijk nogal prijzig, en eigenlijk persoonlijk toch niet zo lekker dan als je het zelf maakt.

Pasta met saus klinkt wel goed.  Enfin, als ik pasta eet, dan is dat enkel met zo'n zakje Knorr-kaassaus.  Met iets anders heb ik nog niet geëxperimenteerd.

Tips zijn altijd welkom ...

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #3 Gepost op: 04 september 2005, 22:57:28 »
jee, daar heb ik nog nooit bij nagedacht: koken als je niet kan zien. Ik heb net je site even bekijken. Erg interessant om te lezen. Ik ken helemaal geen mensen die niet kunnen zien.

Ik zie niet in je lijst staan of je spercieboontjes en basilicum lust. Zo ja, dan is een makkelijke pasta een pasta mengen met gekookte spercieboontjes, pesto (uit een potje) en geraspte kaas.

Ik begrijp dat je ook een oven hebt. De makkelijkte ovenschotel die ik ken is gekookte aardappelschijfjes in een ovenschaal doen met plakjes tomaat, creme fraiche, geraspte kaas en een geklutst ei en zout en peper. Wat ui, bieslook of knoflook is er extra lekker door maar het kan ook zonder. Een minuut of 40 in de oven moet het.
,,,,فلافل

Aiko

« Reactie #4 Gepost op: 04 september 2005, 23:02:17 »
Euhm ja en schaam schaam maar ik heb van kruiden enkel zout, peper en kruidnoot in mijn kasten zitten; ik gebruik ze weinig omdat ik liever de natuurlijke smaak van iets proef dan dat bij te kruiden.

Helemaal mee eens! Stomme kruiden!
Hoe lees jij dit forum eigenlijk? Wordt alles uitgesproken?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: 04 september 2005, 23:20:27 »
Welkom Kim!

Interessant om je site te lezen; het gaf meteen antwoord op iets wat ik me al langere tijd afvroeg: hoe doen blinde mensen hun boodschappen!

Wat je vraag over eten betreft: omeletten zijn makkelijk!
Je klutst de eieren en brengt ze met peper en zout en bijvoorbeeld wat mosterd en/of pittige kaas op smaak.
De gewenste groente snijd je klein en evt. kook je ze van te voren.

Vervolgens doe je de uitgelekte groente in een koekenpan met boter en dan gaan de geklutste eieren eroverheen. Je kan er ook nog stukjes gebakken aardappel doorheen doen.

Bij de Aldi in Nederland kan je vega-burgers krijgen, misschien bij de Belgische ook?

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #6 Gepost op: 04 september 2005, 23:21:37 »
Helemaal mee eens! Stomme kruiden!
Hoe lees jij dit forum eigenlijk? Wordt alles uitgesproken?

Vast niet. Ik heb ooit een tijd wiskunde en statistiek gegeven aan een blind meisje en zij had gewoon een brailleregel onder d'r laptop hangen. Da's een apparaatje dat je in je comp kunt pluggen en waar dan twee regels in braille op kunnen staan, de brailleletters bewegen zegmaar mee met waar in het scherm je bent.
De spraakprogramma's waren over het algemeen vreselijk, die zette ze altijd uit.

En welkom Kim, natuurlijk. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #7 Gepost op: 04 september 2005, 23:42:02 »
Een supermakkelijke pastasaus: een handje pistachenootjes pellen, in de vijzel fijnstampen. Cherrytomaatjes halveren.
Een flinke scheut milde olijfolie in de pan warm maken, cherrytomaatjes erin, het liefst een klein teentje knoflook er fijngeperst bij, maar ik las dat je dat niet graag at (toch wel de moeite waard om er een beetje mee te koken, is heel gezond en een echte smaakmaker) dus dat kan je dan weglaten. Pistachenootjes even meebakken en royaal versgemalen zwarte peper erover strooien, plus een snufje zout. Als je hebt nog verse blaadjes basilicum.
Past het best bij penne of fussili.

Miske

« Reactie #8 Gepost op: 04 september 2005, 23:44:15 »
@ Calimero: Ik werk dan weer volledig op spraak (robotstem), en vind dat heerlijk!  Ik gebruik sporadisch braille - heb het ook maar een paar jaar geleden geleerd.

Oh ja, en ivm de brailleregel: Ik heb een 80-cellige, dus er kunnen 80 tekens op 1 lijn (da's het grootste model wat er kan zijn); je hebt ook nog 20- en 40-cellige brailleregels.

@ Hizikigrrrl: Mm, die omeletten lijken lekker; heb je tips ivm de groentjes of maakt het niet uit wat je er tussengooit?

Die vegaburgers ken ik dus niet.  Ik koop altijd maar van die Iglo-groentenburgers, of in de Cash (gewone supermarkt) heb je ook groenteburgers, maar daar zit ook paprika in, en van die quorn-dingen of hoe schrijf je dat, die lust ik niet graag.  Ik ga dus zeker eens informeren bij de Aldi volgende week; bedankt voor die tip!

@ Selly: Sperzieboontjes lust ik wel, maar van basilicum en pesto weet ik niet goed hoe dat er uitziet/smaakt.  Ja, gek hé, maar ik denk dat mijn vader dat vroeger ook nooit heeft gebruikt, en daarmee heb ik dat ook nooit geprobeerd.

Die ovenschotel klinkt ook aantrekkelijk; ik heb een soortgelijk recept van iemand gekregen wat ik normaalgezien morgen of overmorgen ga uittesten; ik plak het ff hieronder:

Kleurige aardappelgratin (6 personen)

Benodigdheden :

- 3/4 kg vrij vastkokende aardappels
- 1/4 kg rijpe tomaten in dunne schijfjes
- 1 teentje knoflook
- boter voor de ovenschaal
- zout
- witte peper
- 2 dl slagroom
- 1/4 l melk
- 100 g emmentaler of Goudse kaas
- 1 eetl boter

Bereiding :

- De aardappels schillen en in dunne, gelijkmatige plakjes snijden of heel dun schaven
- Het teentje knoflook pellen
- halveren
- Hiermee een vuurvaste schaal met een lage rand inwrijven
- de schaal daarna invetten
- De oven voorverwarmen op 200 øC
- De aardappelplakjes dakpansgewijs in lagen in de schaal
leggen
- om de 2 lagen aardappelen een laag tomatenschijfjes leggen
- Over iedere laag wat zout en peper strooien
- De slagroom en de melk vermengen
- Op smaak brengen met zout en peper
- De kaas raspen
- over de aardappels strooien
- Het melk-roommengsel erover gieten
- ten slotte kleine klontjes boter over de gratin verdelen
- De gratin midden in de voorverwarmde oven (gas 3,
hetelucht 180 øC) in 50-60 min. goudbruin bakken

Zo, dat is dus 1 recept dat ik al had en nog moet uitproberen, maar alle tips zijn welkom!

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #9 Gepost op: 04 september 2005, 23:49:54 »
Een snelle wrap: je kan hiervoor denk ik het beste een pot kant en klare mexicaanse groenten kopen, want dat is stiekem al een beetje gekruid. Dat warm je op. Je pelt en prakt een avocado fijn, mengt het met wat zout, peper en citroensap. Dit kan je opeten met tortillachipjes (dus geen mes en vork nodig hihi).

Pastasalade: kook je favoriete pasta met wat zout en olie en laat afkoelen als het gaar is. Maak dan een mengsel van de groenten die je wel lust, hehe, bijvoorbeeld mais, tomaat, komkommer, radijs, sla. En als je dat lust wat olijfjes en kappertjes. Meng de pasta en groenten door elkaar en doe er nog wat olijfolie en wijnazijn door.

En aardappelsalade... maak je dat weleens?

Miske

« Reactie #10 Gepost op: 05 september 2005, 00:01:02 »
Een snelle wrap: je kan hiervoor denk ik het beste een pot kant en klare mexicaanse groenten kopen, want dat is stiekem al een beetje gekruid. Dat warm je op. Je pelt en prakt een avocado fijn, mengt het met wat zout, peper en citroensap. Dit kan je opeten met tortillachipjes (dus geen mes en vork nodig hihi).

Pastasalade: kook je favoriete pasta met wat zout en olie en laat afkoelen als het gaar is. Maak dan een mengsel van de groenten die je wel lust, hehe, bijvoorbeeld mais, tomaat, komkommer, radijs, sla. En als je dat lust wat olijfjes en kappertjes. Meng de pasta en groenten door elkaar en doe er nog wat olijfolie en wijnazijn door.

En aardappelsalade... maak je dat weleens?

Aardappelsaladegerechtjes zijn altijd welkom!

En dat pastagerecht, jij zou dat dan koud eten, of kan het warm ook?

Oei nee, Mexicaanse groentjes lijken me vrij gekruid/pittig/afsmakend te zijn; daar hou ik eerlijk gezegd niet van!  Maar ik denk wel een goeie tip voor mijn zus en vader die daarop gek zijn :).

Thanx trouwens allemaal voor de leuke reacties en verwelkomingen!

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #11 Gepost op: 05 september 2005, 00:03:26 »
De pastasalade is het lekkerst koud! Lauw mag ook, maar helemaal koud is het lekkers. Warme komkommer lijkt me niet zo fijn namelijk. hihi.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #12 Gepost op: 05 september 2005, 00:41:15 »
Pasta, plus spinazie, blauwe kaas en walnoten, altijd goed.
De pasta klaarmaken. De walnoten roosteren, spinazie en blauwe kaas erbij, smelten. Alles door elkaar.
Een makkelijk toetje: slagroom stijf, advocaat erdoor. Plakjes banaan en kiwi. De slagroom/advocaat eroverheen.
de tuin: dat ben ik

Monique

« Reactie #13 Gepost op: 05 september 2005, 08:35:39 »
Ik wilde (koude) pasta-salade voor je neerzetten, maar Annemieke had dat al gedaan zag ik.

Verder wil ik je een complimentje geven voor je website.
Heel mooi gedaan meid! :thumbsup:

Offline Brent

• 600
« Reactie #14 Gepost op: 05 september 2005, 08:45:22 »

Bij de Aldi in Nederland kan je vega-burgers krijgen, misschien bij de Belgische ook?

Nee

Debby

« Reactie #15 Gepost op: 05 september 2005, 10:07:58 »

Nee

Jawel, ik heb ze een tijd geleden eens gehad, maar ik vond ze te vleezig smaken.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #16 Gepost op: 05 september 2005, 14:59:37 »
Mexicaanse groentjes lijken me vrij gekruid/pittig/afsmakend te zijn; daar hou ik eerlijk gezegd niet van!  

Annemiekes wrap kan je in plaats van met Mexicaanse groenten ook met kidneybonen doen uit een blikje als je die lust en dan mais erbij. De kidneybonen in een vergiet eerst afspoelen.
« Laatst bewerkt op: 05 september 2005, 15:00:48 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #17 Gepost op: 05 september 2005, 15:02:05 »

@ Hizikigrrrl: Mm, die omeletten lijken lekker; heb je tips ivm de groentjes of maakt het niet uit wat je er tussengooit?

Gewoon wat je lekker vind!

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #18 Gepost op: 05 september 2005, 16:50:34 »
Ik vind dat als je creatiever wilt koken, je eigenlijk ook open moet staan voor produkten die je eigenlijk niet lust. Misschien lust je ze wel niet, omdat je ze altijd gegeten hebt op een manier die jij niet lekker vindt.
En met kruiden kan je ook hartstikke subtiel te werk gaan.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #19 Gepost op: 05 september 2005, 16:55:13 »
Ik kan me er iets bij voorstellen dat als je blind bent en maar een paar recepten kan maken het al heel wat is als je dit aantal probeert te vermenigvuldigen. Als je dan wat meer dingen kan maken kan je daarna misschien weer eens gaan kijken of je kan wennen aan nieuwe smaken. Ik kan me voorstellen dat het als het zoveel moeite kost iets te maken, dat het dan wel prettig is dat je ook weet dat je wat je met moeite hebt gemaakt ook gaat lusten. En dat je pas als je een behoorlijk aantal lekkere recepten weet, je weer eens verder gaat met experimenteren.

Maar wat simpele gedroogde kruiden kopen, zoals provencaalse kruiden, of oregano kan misschien geen kwaad. En ook als je nog geen pepermolentje hebt maar alleen peperpoeder, dan zou ik zeker een pepermolentje kopen met zwarte peper, dat is echt veel lekkerder dan peperpoeder.
,,,,فلافل