Vegatopia Forum

Tofu

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #100 Gepost op: 06 mei 2010, 13:01:46 »
Om precies te zijn, gebruik ik donkere Chinese sojasaus. Ik kan me voorstellen dat de ketjap manis inderdaad wel aanbrandt - die is me ook veel te zoet.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #101 Gepost op: 06 mei 2010, 13:11:18 »
Ja, dan begrijp ik dat het niet aanbrandt (en dat je niet veel gebruikt).
En jeetje, hou je niet van zoete ketjap? van die tahoe die zoet, kleverig, kruidig en een beetje pittig is? Hou je dan ook niet van tempeh die kleverig, zoet en loeiheet is?
This is between me and the vegetable!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #102 Gepost op: 06 mei 2010, 13:14:39 »
Hou je dan ook niet van tempeh die kleverig, zoet en loeiheet is?
Dat dan weer wel, op zijn tijd en niet te veel. Tot nu toe eigenlijk alleen gegeten in Indonesische restaurants - receptje zeer welkom!
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #103 Gepost op: 06 mei 2010, 14:21:22 »
Mijn tot nog toe succesvolste manier om tofu te bereiden (kost wel wat keukenpapier zie ik nu):

Maak een marinade van 1 op 1 lichte sojasaus en water.

- Snij tofu in plakken van 1 cm
- leg deze plakken op keukenpapier en bedek ook weer met keukenpapier
- zet hier een gewicht op voor 15-30 minuten
- snij in dobbelsteentjes
- verhit flik wat olie in een koekenpan
- bak hierin een minuut of 10 de tofu, mag best heet
- haal de tofu uit de pan en leg op keukenpapier
- giet de olie uit de pan en maak pan droog met keukenpapier
- doe de droge tofublokjes terug in de hete pan
- giet de marinade direct daarna in de hete pan, het moet flink sissen
- snel de tofu omscheppen zodat alle kanten de snel verdampende marinade oppakt
- klaar

Omdat de sojasaus zo snel verdampt is het handig om deze even te verdunnen, dan duurt het net 20 seconde langer, je hebt dan tijd genoeg om de tofublokjes in zijn geheel te ‘coaten’.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #104 Gepost op: 06 mei 2010, 22:12:21 »
Hou je dan ook niet van tempeh die kleverig, zoet en loeiheet is?
Dat dan weer wel, op zijn tijd en niet te veel. Tot nu toe eigenlijk alleen gegeten in Indonesische restaurants - receptje zeer welkom!

Ik had laatst iets lekkers gemaakt.
Hm. Uit het hoofd
Tempeh reepjes (klein!) frituren in zonnebloemolie.
Uit laten lekken.
In pannetje mengsel van gula jawa/bruine basterdsuiker, sojasaus, verse gember of gembersaus, rode peper/sambal (indien loeiheet gewenst is kan er ook geklooid worden met madame jeanette), beetje mirin/water en evt specerijen warm maken, tempeh erdoor, even aan de kook, goed roeren, tot saus opgenomen is in tempeh, klaar. Kan ook van te voren bereid worden en dan weer opgewarmd.
,,,,فلافل

Skaya

Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #105 Gepost op: 10 november 2010, 19:43:59 »
Hoi, zelf wil ook leren de basisproducten te leren gebruiken, omdat de kant-en-klare de reputatie hebben te zout en te vet te zijn. Maar nu zie ik eigenlijk dat iedereen de "gezonde" alternatieven lekker laat weken in sausjes en olieën, zijn er geen minder vettige alternatieven voor ze lekker te bereiden, want anders zie ik toch niet echt een reden om over te stappen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #106 Gepost op: 10 november 2010, 19:46:35 »
Maar sausjes hoeven toch niet vet te zijn? Tamarinde, sojasaus, gember, Spaanse peper etc. lijken me prima marinade-ingredienten die niet enorm vet zijn.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #107 Gepost op: 10 november 2010, 19:52:30 »
En vet is niet meteen ongezond.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #108 Gepost op: 10 november 2010, 19:57:28 »
Sterker nog, vet is nodig. Bepaalde vitamines loop je anders mis, die kunnen zonder niet worden opgenomen.

Heeft er iemand ervaring met tofu flamberen eigenlijk?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #109 Gepost op: 11 november 2010, 01:39:29 »
Hoi, zelf wil ook leren de basisproducten te leren gebruiken, omdat de kant-en-klare de reputatie hebben te zout en te vet te zijn. Maar nu zie ik eigenlijk dat iedereen de "gezonde" alternatieven lekker laat weken in sausjes en olieën, zijn er geen minder vettige alternatieven voor ze lekker te bereiden, want anders zie ik toch niet echt een reden om over te stappen.
Bedoel je om tofu te marineren of waar zoek je precies naar?
Tofu marineren doe ik zelf met tamari, citroensap of azijn, tomatenpuree en specerijen, zoals komijn, peper, koriander, kerrie. Dat bevat niet veel vet.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #110 Gepost op: 11 november 2010, 11:12:06 »
Sterker nog, vet is nodig. Bepaalde vitamines loop je anders mis, die kunnen zonder niet worden opgenomen.

Klopt; jaren geleden was er een gezin dat vet praktisch had uitgebannen. Dit door de vele negatieve connotaties uit de media. Ze begrepen niet waarom de kinderen veel ziek waren, tot ze van de huisarts, via de diëtist, te horen kregen dat ze meer vet moesten eten. Hoe verontwaardigd ze waren! Want vet deugde immers niet!
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #111 Gepost op: 11 november 2010, 13:05:45 »
Sterker nog, vet is nodig. Bepaalde vitamines loop je anders mis, die kunnen zonder niet worden opgenomen.

Klopt; jaren geleden was er een gezin dat vet praktisch had uitgebannen. Dit door de vele negatieve connotaties uit de media. Ze begrepen niet waarom de kinderen veel ziek waren, tot ze van de huisarts, via de diëtist, te horen kregen dat ze meer vet moesten eten. Hoe verontwaardigd ze waren! Want vet deugde immers niet!
En dit is dan een vrij extreem voorbeeld, maar er zijn behoorlijk veel mensen die dat denken... die denken dat ze gezonde dingen als noten beter kunnen laten staan...

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #112 Gepost op: 11 november 2010, 13:09:10 »
Als je te veel naar programma's als iets met Sonja Bakker kijkt, ga je dat ook geloven. Van haar mag je niks eten waar calorieën in zitten. Nou ja, dat is overdreven, maar ze keurt als ik het me goed herinner veel dingen af omdat ze vet zijn en er dus calorieën in zitten, terwijl ik dan denk, maar misschien ben ik zelf extreem, dat ik toch mijn energie nodig heb. Die kan ik toch niet alleen uit sla halen?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #113 Gepost op: 12 november 2010, 19:06:14 »
Light-producten vind ik een heel naar en ongezond iets, dus een ieder die dat aanraadt heeft voor mij al afgedaan eigenlijk.
Nog zo'n leuke grap, zout. Mensen die zout ontlopen krijgen ook allemaal rare klachten. Je hebt zout nodig, maar dan niet die geraffineerde meuk. Dat is waar je de problemen van krijgt.

Maar OT, tofu flamberen anyone?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #114 Gepost op: 12 november 2010, 20:23:23 »
Volgens mij voegt dat niet direct meer toe aan de smaak en structuur. Ik ken flamberen alleen in de zin van een zwik wodka over je pudding gooien en het dan in de hens steken. Ziet er best leuk uit hoor, maar het is niet nodig.
Of bedoel je tofu cremeren? Dat is niet zo moeilijk, gewoon te lang bakken  :P
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #115 Gepost op: 13 november 2010, 00:16:53 »
Cremeren kan ik prima hoor ;D
Las een geinig idee in een oud receptenboek, maar ik wil het vegetarisch maken. Tofu lijkt me de beste vervanger. Misschien maar eens een flambeertopic starten, want ik heb het uberhaupt nog nooit geprobeerd.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #116 Gepost op: 13 mei 2011, 00:35:54 »
Vandaag heb ik tijdens een verjaardagsbarbecue een nogal provisorische marinade voor naturel-tofu in elkaar geknutseld met ketchup, olijfolie, chilikruiden, zout en gedroogde rozemarijn. De (stevige) tofu in schijven gesneden, met de vork er gaatjes in geprikt, zodat de marinade er ook in kan trekken en een uurtje in de koelkast gezet. Het resultaat was niet slecht: het kwam lekker knapperig van de (gas-)barbecue. Teentje knoflook door de marinade zou nog lekkerder zijn geweest.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #117 Gepost op: 13 mei 2011, 11:30:48 »
Hoe bak je gemarineerde tofu zonder dat je marinade aanbakt?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #118 Gepost op: 18 mei 2011, 09:00:07 »
Hoe bak je gemarineerde tofu zonder dat je marinade aanbakt?

Al gebakken tofu nemen, dan marineren, en dan stoven in de marinade.
Of bij bbq een vrij dikke marinade doen (zo'n marinade als Eelco had met wat dingen erbij doe ik wel eens bij tempeh, en die is vrij dik) en in folie, fikt niet echt aan (tenzij je te lang op de bbq gooit).
Of marinade beetje afgieten, bakken en daarna nog wat marinade toevoegen.
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #119 Gepost op: 18 mei 2011, 13:10:24 »
Ik heb nu twee keer zelf tofu gemarineerd en gebakken. Erg lekker en het voelt fijn kokkerellerig om te doen  :D
Geen last van aangebakken marinade, maar je moet er wel even de tijd voor nemen. Verder hoefde ik geen marinade af te gieten, alles was mooi opgenomen. En ik had de tofu eerst ingevroren, omdat er ergens in dit draadje staat dat dat goed werkt.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.