Vegatopia Forum

Tofu

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #80 Gepost op: 10 januari 2010, 19:28:18 »
Niet voor een stoofpot, maar als bijgerecht, voor de tofuhaters:

Half blok tofu afdrogen, vocht eruit uitknijpen en prakken. Meng hier twee eieren doorheen en een flink wat knoflook (min. 4 tenen) peper, zout en/of ketoembar.  Breng het zaakje goed op smaak. Doe een stuk of 5 takken fijngesneden, gewassen en bosui er door. Bij gebrek aan bosui kan een grote ui ook. Of heel fijngesneden prei. Gooi door het beslag wat tempura batter mix (toko/sommige supermarkten met Japanse producten, staat meestal naast sushi-spul). Als je die mix niet kunt vinden kun je er ook wat rijstmeel doorheen doen, ga niet met met tarwebloem aan de gang, dan wordt het klef. Het beslag moet dikker zijn dan pannenkoekenbeslag maar dunner dan oliebollen beslag. Flinke laag olie in koeken pan heet laten worden en met een eetlepel wat 'koekjes' beslag in de pan gooien en goed bruin frituren en beide kanten en laten uitlekken op keukenpapier.

Mensen die zo'n hekel hebben aan tofu lusten dit altijd. Het is lekker bij Indisch eten. Een half blok tofu is genoeg voor 10, 12 van die tofukoekjes, dus als je in je uppie bent kun je met veel minder volstaan :)


Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #81 Gepost op: 14 januari 2010, 01:32:15 »
Ik zou ze marineren, bakken en daarna pas aan de stoofschotel toevoegen,

Oja, dat bedoelde ik ook, maar dat vergat ik erbij te melden :S
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline MissTries

  • **
  • 45
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #82 Gepost op: 20 maart 2010, 08:59:56 »
Ik denk dat ik er zelf voor zou kiezen om het inderdaad op de manier van de dikke vegetarier te doen,

Tofu op de manier van de dikke vegetariër? Dat klinkt leuk.

Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg...

Kiwi

Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #83 Gepost op: 20 maart 2010, 09:00:43 »
:gossip: 'De dikke vegetariër' is een kookboek.

Offline MissTries

  • **
  • 45
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #84 Gepost op: 20 maart 2010, 09:04:09 »
@ standaard,

lekker recept, Ik had geprobeerd op in de keukenmachine tofu te mengen met tarwebloem kruiden, tamari en een ei. Daar balletjes van gedraaid en deze gefrituurd. BAH! kleffe rommel. Kan dat dan ook komen door de tarwebloem?
Ik zal het eens proberen met rijstmeel dan.

Hoe kan het dat het klef wordt met tarwe- en goed met rijstemeel?
Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg...

Offline MissTries

  • **
  • 45
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #85 Gepost op: 20 maart 2010, 09:05:48 »
:gossip: 'De dikke vegetariër' is een kookboek.

Ah, dank je. Ik vind het ook een leuke naam voor een vega restaurant. Of een gerecht.

Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg...

Offline MissTries

  • **
  • 45
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #86 Gepost op: 20 maart 2010, 09:20:18 »
Verrek zeg...
Er is ook een dunne vegetariër.

Zucht: zoveel wat ik nog niet weet....

;-)
Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg...

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #87 Gepost op: 04 mei 2010, 22:14:51 »
Kan iemand ook lekkere sausjes aanraden voor bij de tofu?
Soms krijg ik pas op het ogenblik dat ik eten maak zin in tofu en dan is marineren een beetje laat. Dus een sausje wanneer de tofu niet gemarineerd is?
Ik heb al eens gelezen van zwarte-bonenpasta? Is die bv. makkelijk te maken? :)

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #88 Gepost op: 04 mei 2010, 22:27:04 »
wat ook helpt om last minute nog dingen te marineren (maar ik heb dit nog nooit geprobeerd met tofu) is het vacuum ding van vacuvin.

niet kijken als je geen vl33s wil zien...
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #89 Gepost op: 04 mei 2010, 22:52:43 »
Kan iemand ook lekkere sausjes aanraden voor bij de tofu?
Soms krijg ik pas op het ogenblik dat ik eten maak zin in tofu en dan is marineren een beetje laat. Dus een sausje wanneer de tofu niet gemarineerd is?
Ik heb al eens gelezen van zwarte-bonenpasta? Is die bv. makkelijk te maken? :)

ik heb zo'n fles zwarte bonensaus bij de Toko meegenomen. Gebruik ik ook weleens over de tofu. Ik marineer mijn tofu overigens niet altijd hoor, ik vind hem zo ook lekker, met enkel wat peper/zout, drupjes tabasco of sojasaus en dan in plakjes bakken.
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #90 Gepost op: 04 mei 2010, 23:24:21 »
Ook lekker met tahin gemengd met citroensap of yoghurt en komijn.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #91 Gepost op: 05 mei 2010, 13:07:26 »
Tofu met oestersaus komt hier regelmatig op tafel. Wat oestersaus met een beetje lichte sojasaus, beetje bruine suiker, eetlepeltje water en eventueel een beetje maizenapap. Lekker met cashewnoten en lenteuitjes.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #92 Gepost op: 05 mei 2010, 13:22:01 »
Ik ben erg dol op tahoe in ketjapsaus, en dan marineer ik hem ook niet:
- tahoe in stukjes snijden en in veel (!) olie knapperig bakken. Dat duurt best lang, en zei ik al dat je genoeg olie moet gebruiken?
- tahoe uit laten lekken op keukenpapier, mag je ook best flink op duwen.
- pan schoonmaken
- klein beetje olie in de pan, geraspte gember en knoflook erin, roeren en heel kort bakken (want het brandt heel snel aan) en dan heel veel zoete ketjap erbij. En een beetje zoute, een kloddertje sambal en eventueel nog wat zout.
- Op rustig vuur laten bubbelen. Tahoe erbij, omroeren en laten bubbelen tot de saus een beetje stroperig is.
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #93 Gepost op: 06 mei 2010, 09:11:52 »
Ik vind zoetzure saus erg lekker bij knapperig gebakken tahoe: half kopje suiker, half kopje azijn, blikje goedkope tomatenpuree, twee eetlepels ketjap, twee eetlepels gembersiroop. Verder wat gemberpoeder, verder nauwelijks kruiden nodig. Op het laatste moment over de tahoe gieten als die al op je bord ligt, zodat de tahoe lekker knapperig blijft. Is niet alleen lekker met tahoe, is ook lekker met omelet, je krijgt dan een soort foe-yong-hai.

Door de saus kun je ook groente doen, zoals bijtgaar gebakken rode of gele paprika, bamboescheuten etc. Als je van warm fruit houdt, kun je er een blikje ananas en wat van het ananassap doorheen doen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #94 Gepost op: 06 mei 2010, 10:49:26 »
Ik marineer tofu normaalgesproken kort (kwartiertje, langer als ik er op tijd aan denk) in een mengsel van ketjap, sambal, zout, suiker, gemalen komijn, knoflook (verhoudingen flexibel). De tofu gooi ik met niet-ingetrokken marinade en al in de pan (dan hoef je niet zoveel olie als Maartje! te gebruiken). Op hoog vuur aanbraden.

Zonder saus smaakt de tofu dan al lekker, maar K. vindt het zonder een pindasaus niet compleet  :).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #95 Gepost op: 06 mei 2010, 11:32:37 »
Eelco, als je het met marinade en al in de pan gooit, dan krijg je toch geen knapperige tahoe? Of vind je het juist lekker als het niet knapperig is?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #96 Gepost op: 06 mei 2010, 11:44:09 »
En vooral: als je in veel ketjap marineert is de tahoe nauwelijks meer te bakken, omdat dan de ketjap aanbrandt.
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #97 Gepost op: 06 mei 2010, 11:47:32 »
Ik dacht dat ik de enige was met dan aangebrande ketjap, maar het hoort zo gelukkig  :P
Om je tofu een ketjapsmaak te geven kan het helpen om tijdens het bakken een scheutje ketjap toe te voegen, deze trekt dan in de tofu. Als de tofu uitgebakken is, loopt het er weer uit en kan het weer aanbranden, pit op tijd uitzetten dan. Of de tofu niet helemaal uitbakken en er dan pas na t bakken een scheutje ketjap overheen. Dan zuigt de tofu ook wat ketjap op.
Maar ik hou wel van een beetje spons-tofu.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #98 Gepost op: 06 mei 2010, 12:09:13 »
Hmm, aangebrande ketjap heb ik tot dusver geen last van gehad. Het is ook niet superveel marinade dat mee in de pan gaat en ik schep voortdurend om totdat de marinade is ingetrokken cq verdampt - daarna laat ik de tofu een beetje met rust, zodat het een korstje kan krijgen. En de tofu is van buiten in ieder geval lekker knapperig, en niet aangebrand of zo. Maar misschien ben ik gek?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #99 Gepost op: 06 mei 2010, 12:27:06 »
Gebruik je zoete ketjap dan? Want daar zit zoveel suiker in dat ik me slecht kan voorstellen dat het niet aanbrandt...
This is between me and the vegetable!